Berniy Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Kom over denne artikkelen nå: "Straffer boligsparende studenter med stipendkutt" Det er jo veldig synd at det går ut over dem som har klart å spare. Jo mer du har klart å spare, jo mindre kan du tjene. Det er jo dumt, sier Jørgen Daviknes. Artikkel: http://www.nrk.no/ny...norge/1.8239161 Synes dette er svært trist, hvertfall som meg som student. Har spart i BSU i flere år nå og har jobbet siden starten av VGS og til idag. Litt kjipt å miste fullt stipend kun fordi jeg har vært "flink" til å spare Endret 10. juli 2012 av Berniy Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Kom over denne artikkelen nå: "Straffer boligsparende studenter med stipendkutt" Det er jo veldig synd at det går ut over dem som har klart å spare. Jo mer du har klart å spare, jo mindre kan du tjene. Det er jo dumt, sier Jørgen Daviknes. Artikkel: http://www.nrk.no/ny...norge/1.8239161 Synes dette er svært trist, hvertfall som meg som student. Har spart i BSU i flere år nå og har jobbet siden starten av VGS og til idag. Litt kjipt å miste fullt stipend kun fordi jeg har vært "flink" til å spare Irritert meg over det samme lenge. Om du jobber hardt ved siden av eller har spart opp penger til studiene straffes du for det. Så moralen er vell noe sånt som, "ikke jobb hardere enn du må". Hvorfor jobbe og bidra ekstra hvis du bare taper på det? Lenke til kommentar
autmek Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Alle i det norske samfunnet blir straffet viss de sparer penger. 9 Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) For min del virker det ut som at staten oppfordrer alle til å ikke ha penger i banken, ikke jobbe hardt for å oppnå egenkapital. Ta heller en tur til NAV for penger og forbruk mere. Blir temmelig irritert over at staten skal "spare og spare", og nå rammer de faktisk den neste generasjonen med sine innsparingstiltak. Virker som vi i Norge kun har penger til å redde alle andre enn oss selv... Endret 10. juli 2012 av Berniy 4 Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Får 404 på linken.. nrk.no/nyheter/norge/1.8239161 Smell den opp i browsern. Ser ut som noe er galt med serveren til forumet Endret 10. juli 2012 av Berniy Lenke til kommentar
autmek Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Regjeringen vil spare 20 millioner kroner, men det er basert på at studenter vil ha samme spare adferd som nå. De glemmer at adferden endrer seg med politikken og resultatet blir at studenter slutter å jobbe og i stede velger å utnytte stipendordningen. Samfunnet mister arbeidskraft og studenter får mindre jobberfaring. 1 Lenke til kommentar
Elder of Zyklon Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Kjøp gull og sølv hos mynthandlere og betal kontant. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Virkelig? Kapitalinntekt i form av renteinntekt fra BSU skal medregnes? Her forutsetter Regjeringen at renteinntektene er tilgjengelig inntekt (altså at studenten kan benytte seg av inntekten til forbruk/livsopphold), men skattelovforskriften pgf 16-10-5 (1) a forbyr uttak til annet formål enn erverv av bolig... 7 Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Virkelig? Kapitalinntekt i form av renteinntekt fra BSU skal medregnes? Her forutsetter Regjeringen at renteinntektene er tilgjengelig inntekt (altså at studenten kan benytte seg av inntekten til forbruk/livsopphold), men skattelovforskriften pgf 16-10-5 (1) a forbyr uttak til annet formål enn erverv av bolig... Nettop, selvom det er god renteprosent på BSU, så tilsier ikke det at jeg kan ta det ut til annet, enn ved kjøp/leie av bolig... Blir bare mer og mer irritert på det regjeringen holder på for tiden... 2 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Det er tufsete. Er man flink og bidrar - enten for å spe på et for lite stipend og lån, eller for å spare - får man smekk på pungen. Attpåtil er BSU-satsene for lave. Om du sparer 20.000 i året er det ikke nok til å dekke prisoppgangen i boligmarkedet engang, og om du makser BSU-kontoen med de 150.000 oppsparte kronene kan du allikevel se langt etter et tilstrekkelig boliglån. Tiltaket er godt, for all del, men det blir for useriøst. Regjeringen sender veldig tvetydige signaler. 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Dette var jævlig iriterende. Har jobbet som en gal siden 9. klasse, og spart opp over 300k. Det utgjør faktisk en del i kapitalinntekter.. Får føre over alt utenom BSU til modern eller fadern da, så slipper jeg avkortning der ihvertfall. Ang BSU, som ikke kan flyttes, så har jo krikkert et jævlig godt poeng. Mon tro, om man kjøper seg bolig, enten før man starter å studere, eller som student, så vil vel rentefradraget på boliglånet kompensere ganske godt for dette? 1 Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Regjeringen er bare ute etter penga dine. Ikke noe annet. Kjenner folk som i studietida måtte begynne å betale ned på studielånet, siden de ikke lenger søkte om det. De var fortsatt studenter. Jeg har ikke satt meg inn i reglene for studielån da jeg ikke selv egentlig har behov for det (er student), men er faktisk overrasket over at ikke renteinntekter regnes som kapitalinntekt allerede. Endret 10. juli 2012 av MrHorgen 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Jeg kan på sett og vis forstå det, har man 2 mill i banken, som man har arvet av far kan det ha noe for seg. Men da burde regjeringen heller utformet vedtaket på en smidigere måte. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 De vil vel ha flere på nav og på gatehjørnene da... Noen må jo gi jobb til navansatte og samfunnstjenestemenn. 1 Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 De vil vel ha flere på nav og på gatehjørnene da... Noen må jo gi jobb til navansatte og samfunnstjenestemenn. Tror ikke NAV ansatte har problemer med å gi seg selv jobb. Jeg lurer på hvor mye papirarbeid de må igjennom for å skifte en lyspære Jeg kan på sett og vis forstå det, har man 2 mill i banken, som man har arvet av far kan det ha noe for seg. Men da burde regjeringen heller utformet vedtaket på en smidigere måte. De kunne kanskje ha oppdatert noen av vedtakene til 2012, det er jeg enig i. 1 Lenke til kommentar
autmek Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Renteinntekten dekker ikke en gang tapet i verdien av kronen med inflasjonen vi har. Renteinntekt uansett om det er BSU eller vanlig bankkonto burde ikke telle som inntekt. Lenke til kommentar
kiwinazgul Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Jeg ser noe av tankegangen. Man kan tjene omkring 150.000 før du får mindre stipend (usikker om man får mindre totalt, eller om % av lån som blir omgjort til stipend blir forskjellig). Personer som ikke klarer seg på studiestøtten, burde iallefall klare seg på f. eks 100.000 mer i inntekt! Folk kan umulig ha 40.000 i renteinntekter, så man har da masse å gå på? Lånekassen skal ikke betale din bolig trossalt. 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Om Lånekassen eller staten indirekte finansierer den er vel det et fett? I tillegg, hvorfor skal staten bestemme hvor mye en person trenger for å "klare" seg? Når man er +/- 20 år, og er student bør man da selv (for pokker!) kunne bestemme hvor mye penger man trenger, og hvor mye man ønsker/mener det er forsvarlig å jobbe ved siden av studiene. Lenke til kommentar
kiwinazgul Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Om Lånekassen eller staten indirekte finansierer den er vel det et fett? I tillegg, hvorfor skal staten bestemme hvor mye en person trenger for å "klare" seg? Når man er +/- 20 år, og er student bør man da selv (for pokker!) kunne bestemme hvor mye penger man trenger, og hvor mye man ønsker/mener det er forsvarlig å jobbe ved siden av studiene. Pengene kommer jo fra samme plass, men regner ikke med at mange får boligen sin finansiert av statskassa? Staten/lånekassen bestemmer bare her hvor mye man i snitt burde trenge i løpet av studietiden. Man får ca. 90.000 fordelt på 10 måneder, hvor 60% er lån og 40% er stipend som utgangspunkt. Sommeren ordner du selv. Hvis man tjener mer enn diverse grenser får man mindre stipend. At man kan bestemme selv hvor mye man vil jobbe er helt urimelig. Da kunne jeg jobbet fulltid og tjent f. eks 300.000 ved siden av studiene (går sikkert ann å få til), og fått akkurat like mye stipend. Omtrent som å være 10% pensjonist og 90% i arbeid, men få 100% pensjon..? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå