Gå til innhold

PC definisjon? PC = Windows?

Anbefalte innlegg

Å dra operativsystem inn i dette er det dummeste jeg har hørt siden jeg stod opp i dag...
Enig, selv om det burde vært sagt senere på dagen

Er så lei av og høre at Linux er et os , Det er kun kjærna, men mange distroer er laget rundt det.     :grumpy:
Si meg, hvordan definerer DU et os? Pek gjerne på troverdige kilder som støtter din definisjon av os.

I følge Anders Fongen (operativsystemer - et java perspektiv 2002 nki-forlaget) Så er et os programvare som har til hensikt å være et lag som abstraherer maskinvare for brukerapplikasjioner (kort fortalt - les boka!)

Men tilbake til saken: Det er noe som heter deFacto standard, og det må jo nesten gjøres gjeldende i dette tilfellet. Folk flest henviser til x86-kompatibel maskinvare når de snakker om pc og da er det det som er standarden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte det i farta : Hammer var et idiotisk eksempel. Men kan jo si maskiner basert på Intels Itanium som er IA-64 CPUer istede.

Itanium er et meget bedre eksempel, og den kan vi ikke si er "100% IBM compatible" eller sånt. (Og den er vel heller ikke en prosessor man har i typiske personlige datamaskiner heller, syns du vel?)

Lenke til kommentar
Men det er jo idiotisk, hvis man kaller f.eks. en Amiga 1200 for en PC, det går jo ikke an ettersom den ikke har x86 CPU, ikke nativt kan kjøre Windows og MS-DOS, så er ikke dette mye PC.

Men det er jo nettopp det dét er. At "folk flest" har begynt å bruke "PC" som ensbetydende med x86 gjør det ikke noe mer riktig. I følge ordboken er praktisk talt alle datamaskiner (med unntak av servere) PC'er.

Nå er det jo slik at ordbøkene oppdateres etter hvilke betydninger folk flest legger i et ord. Den opprinnelige betydningen blir ofte til en fotnote.

Lenke til kommentar
Men det er jo nettopp det dét er. At "folk flest" har begynt å bruke "PC" som ensbetydende med x86 gjør det ikke noe mer riktig. I følge ordboken er praktisk talt alle datamaskiner (med unntak av servere) PC'er.

Overså deg istad jeg.. Svar på tiltale:

men det er jo nettopp det det er - at folk flest bruker en betegnelse gjør den til en standard. Gå og slå opp deFacto i den fine ordboka di

Lenke til kommentar
Er så lei av og høre at Linux er et os , Det er kun kjærna, men mange distroer er laget rundt det. :grumpy:
Si meg, hvordan definerer DU et os? Pek gjerne på troverdige kilder som støtter din definisjon av os.

I følge Anders Fongen (operativsystemer - et java perspektiv 2002 nki-forlaget) Så er et os programvare som har til hensikt å være et lag som abstraherer maskinvare for brukerapplikasjioner (kort fortalt - les boka!)

Jeg vil gjerne peke på http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html. Jeg tenker da spesielt på:

There really is a Linux, and these people are using it, but it is not the operating system. Linux is the kernel: the program in the system that allocates the machine's resources to the other programs that you run. The kernel is an essential part of an operating system, but useless by itself; it can only function in the context of a complete operating system. Linux is normally used in a combination with the GNU operating system: the whole system is basically GNU, with Linux functioning as its kernel.

Forøvrig virker det rart at du refererer til en bok om Java for en definisjon av et OS.... :roll:

Lenke til kommentar
Det finnes andre os enn windows vet du... Hørt om linux? Det kjører på samme maskinvare som windows.

sier en her..

Er så lei av og høre at Linux er et os , Det er kun kjærna, men mange distroer er laget rundt det. :grumpy:

Ja, jeg har hørt om Linux, hvis du hadde lest min post litt mer nøye ser du at jeg nevnte Linux.

Lenke til kommentar
Overså deg istad jeg.. Svar på tiltale:

men det er jo nettopp det det er - at folk flest bruker en betegnelse gjør den til en standard. Gå og slå opp deFacto i den fine ordboka di

Greit! Fra Kunnskapforlagets fremmedordbok:

De facto: lat., virkelig, i virkeligheten, faktisk, ifølge faktisk forelligende omstendigheter, uansett om rettsgrunn er til stede eller ei.

Kan faktisk ikke se at dette begrepet støtter din sak i nevneverdig grad. "faktisk", "i virkeligheten" betyr vel strengt tatt det motsatte... :roll:

Lenke til kommentar

Mener at maskiner med god arkitektur som Amiga ikke burde sammenlignes med grusom arkitektur som x86, derfor bør ikke Amiga kalles PC. Synes det er helt merkelig at Microsoft, IBM og Intel valgte IBM PC som industri standard, da var jo den verste standarden som er mulig!

Til og med den eldgamle 68k arkitekturen er bedre enn x86, og hadde vært bedre i dag hvis den hadde i vært like godt utviklet som x86 i dag.

Både Commodore, Apple og Atari hadde maskiner med langt bedre arkitektur enn PC, eneste grunnen jeg ser at å valge IBM PC som standard var at arkitekturen var åpen og kunne lett klones, men de burde ha kommet med en bedre standard en dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...