Amiga4k Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Hva legger man egentlig i dagens begrep PC? I hvertfall før var PC en x86 basert maskin som var 100% IBM PC kompatibel og kunne nativt kjøre MS-DOS og Windows. Når man kjøper PC Spill i dag er disse laget Windows, så i dag er PC = Windows? Andre spørsmål man kan stille seg er Amiga en PC? er Mac en PC? osv. Per definisjon er verken Mac eller Amiga en PC, men ettersom PC er standard og mest utbredt hardware vil de fleste kalle hva som helst en PC ettersom forkortelsen er for personlig datamaskin. Hva mener dere? Lenke til kommentar
enden Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Det finnes andre os enn windows vet du... Hørt om linux? Det kjører på samme maskinvare som windows. Det er vel fortsatt etterkommerene etter x86 som teller. Windows har ingenting med saken å gjøre. Definisjonen pc handler ikke om programvare Amiga er ikke pc nei, arkitekturen er en helt annen. Samme med mac Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 for meg er PC en personlig datamaskin (PC=Personal Computer=Personlig Datamaskin), altså per definisjon vil ikke JEG finne en PC på jobb, skole, what ever, men bare hjemme. Jeg vil si at en windows basert maskin, linux basert, Mac, Amiga, what ever er en PC For min del har jeg ikke noen definisjons problemer før "hva er en datamaskin"... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Amiga er ikke pc nei, arkitekturen er en helt annen. Samme med mac PC betyr som sagt Personal Computer, og kan derfor brukes både på Amiga og Mac uten at dette er galt. MEN ; PC er for folk flest blitt en definisjon på etterkommerne av X86 arkitekturen. Det er altså allikevel ikke helt galt å si at en Amiga eller Mac også er en PC, men kan lett misforstås til at du har en IBM kompatibel PC. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 På Commodore 64'n min, står der "Personal computer" Jove Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 På Commodore 64'n min, står der "Personal computer" Jove Ja, det er jo helt riktig det :-) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 På Commodore 64'n min, står der "Personal computer" Jove Ja, det er jo helt riktig det :-) Lenke til kommentar
Amiga4k Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 Men det er jo idiotisk, hvis man kaller f.eks. en Amiga 1200 for en PC, det går jo ikke an ettersom den ikke har x86 CPU, ikke nativt kan kjøre Windows og MS-DOS, så er ikke dette mye PC. Hvis du går å kjøper et spill eller et program der det står PC CD-ROM, da er det beregnet på maskiner som kan kjøre x86 Windows, selv om du kjører Linux så KAN din maskin kjøre Windows, noe som gjør det til en PC. Før var det lettere forskjeller mellom de ulike plattformene, PC kjørte Windows, Mac kjørte MacOS, og Amiga kjørte AmigaOS. Grunnen til at PC brukes som et fellesbetegnelse, og grunnen til at de nettopp valgte dette navnet var at det skulle være en industristandard og at alle andre maskiner skulle vekk, dette ble da ikke helt en realitet ettersom Mac fremdeles overlevde... Synd at Amiga ikke overlevde, at hadde teknologien vært mye bedre i dag, Amiga var jo 10-20 år fremover alle andre plattformer når det gjelder teknologi, og Microsoft var bakerst og satt i ro og mak og kopierte ideer og lignende fra Amiga og Apple. Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Før var det lettere forskjeller mellom de ulike plattformene, PC kjørte Windows, Mac kjørte MacOS, og Amiga kjørte AmigaOS. Det fantes mer enn bare windows før i tiden (for en pc) Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Men det er jo idiotisk, hvis man kaller f.eks. en Amiga 1200 for en PC, det går jo ikke an ettersom den ikke har x86 CPU, ikke nativt kan kjøre Windows og MS-DOS, så er ikke dette mye PC. Men det er jo nettopp det dét er. At "folk flest" har begynt å bruke "PC" som ensbetydende med x86 gjør det ikke noe mer riktig. I følge ordboken er praktisk talt alle datamaskiner (med unntak av servere) PC'er. Det er ikke noe mer riktig å si at PC kun = x86 enn det er å si at et kabinett=harddisk. (Noe enkelte av folket her inne reagerer kraftig på). Hva så i framtiden hvis/når Intel (og MS) forlater x86 basisen. Vil disse framtidsmaskinene da etter den [feilaktige] definisjonen kunne kalles PC'er? Lenke til kommentar
mammut666 Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Det finnes andre os enn windows vet du... Hørt om linux? Det kjører på samme maskinvare som windows. sier en her.. Er så lei av og høre at Linux er et os , Det er kun kjærna, men mange distroer er laget rundt det. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Sånn jeg ser på det; PC = 100% IBM compatible. 100% IBM compatible, slik vi kjenner det = x86. En Amiga omtaler jeg som "Amigah" og en sak fra Apple omtaler jeg stort sett som "Mækk". Så... Personlige forhold til maskinene sine... Det er litt sånn sinnsykt, er det ikke? Vel, uansett, så savner jeg min første 486 veldig... Og faderns første Apple. (Het den noe sånt som "LE II" eller..? Fra begynnelsen av 90-tallet.) Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg ser på PC som en x86-box. Forkortelsen er jo dog Personal Computer, og det kan jo være så mangt. En ting er sikkert, jeg ser ikke på en PC som noe som nødvendigvis kjører Windows.... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Her er et par definisjoner hentet fra forskjellige leksika: PC n : a small digital computer based on a microprocessor and designed to be used by one person at a time [syn: personal computer, PC, microcomputer] personal computer <computer> (PC) A general-purpose single-user microcomputer designed to be operated by one person at a time. This term and the concept has been successfully hijacked by IBM due to the huge market share of the IBM PC, despite its many obvious weaknesses when compared to other equally valid claimants to the term, e.g. the Acorn Archimedes, Amiga, Atari, Macintosh. Å dra operativsystem inn i dette er det dummeste jeg har hørt siden jeg stod opp i dag... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Det finnes andre os enn windows vet du... Hørt om linux? Det kjører på samme maskinvare som windows. sier en her.. Er så lei av og høre at Linux er et os , Det er kun kjærna, men mange distroer er laget rundt det. Skal være litt forsiktig med å definere PC utfra hvilket OS den kjører på. Windows er jo strengt tatt en sterk modifisert linux distro, og linux kan kjøres på MAC. MAC OS X er jo heller ikke så langt unna en linux distro. Windows GUI'n var jo også en etterlikning av GUI'n til MAC OS. PC er, som noen sa tidligere, et felles begrep for datamaskiner som følger industri standarden som en gang i historien ble fastsatt. Dette var maskiner basert på x86 arkitekturen, med (E)ISA som standard for utvidelses kort. Hvor vidt det finnes maskiner i dag som det teknisk sett er riktig å kalle PC jeg noe usikker på. ISA standarden er ikke lenger i bruk. Det meste har forandret seg siden industristandarden ble fastsatt. I dag kan man ta ram, disker, PCI kort, osv rett ut av en mac å putte i det som i dagligtale kalles PC (etterkommere av x86 arkitekturene). Flere av komponentene i dagens mac'r er laget av Intel. PC museet er i ferd med å fylles opp. Har pr. dags dato følgende PC'r operative: 1 XT med dobbel floppy 3 XT'r med harddisk 2 286'r 3 386sx'r 1 486sx 1 Pentium 120 1 Pentium II 233 3 Celeron 300-400. Inkl historiens beste overklokkings CPU: 300A@473. Skjermer: 3 Monokrom 2 EGA 1 12" VGA Sliter med å skaffe fungerende CGA skjermer og CGA/EGA skjermkort. Mangler også hoved- og utvidelses kort med VESA buss. -pg Digger og Reflex kan spilles med hørselværn Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Sånn jeg ser på det;PC = 100% IBM compatible. 100% IBM compatible, slik vi kjenner det = x86. mao vil ikke AMD Hammer baserte PCer være PCer? Windows er jo strengt tatt en sterk modifisert linux distro, og linux kan kjøres på MAC. Ganske godt av Microsoft å komme med en linux distro *før* Linux ble sluppet Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Sånn jeg ser på det;PC = 100% IBM compatible. 100% IBM compatible, slik vi kjenner det = x86. mao vil ikke AMD Hammer baserte PCer være PCer? Noe i den dur, men det skal ikke hindre meg fra å kunne bli forelska i den. (Vel, ikke det at jeg vet så veldig mye om saken, men er ikke Hammer i rekken av x86, på sett og vis..? Eller har jeg gått glipp av noe særdeles viktig?) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Sånn jeg ser på det;PC = 100% IBM compatible. 100% IBM compatible, slik vi kjenner det = x86. mao vil ikke AMD Hammer baserte PCer være PCer?/quote] Hammer er da 100% x86-kompatibel, selv om den også har støtte for x86-64... Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 mao vil ikke AMD Hammer baserte PCer være PCer? Som nevnt så er hammer 100% x86 kompatibel. Det er jo poenget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå