Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Venteliste - kom ikke inn på førstevalget

Anbefalte innlegg

og btw, A er veldig mye lettere å få enn 6. meget mye lettere. så er feil å sammenligne slik.

(men er kanskje slik det norske skolevesenet gjør det?)

A er ikke enkelt å få. IGCSE prøver er hundre ganger vanskeligere enn prøvene man får i Norge. Var utrolig vanskelig for meg å få gode karakterer i utlandet, men i Norge pleide jeg alltid å få over 5 på de fleste prøvene.

edit: Og, de kunne ikke erstatte A med en lavere karakter enn 6, det blir bare feil siden A er den høyeste karakteren man kan få.

Endret av arctic_cat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og btw, A er veldig mye lettere å få enn 6. meget mye lettere. så er feil å sammenligne slik.

Dette er helt på villspor. 6-1 brukes i ungdomsskoler og VGS, mens A-F brukes på høyskoler og universiteter. Skjønner ikke hvorfor sier at A er lettere enn 6.

For det første:

A og 6, etter norsk standard, er karakterer som gis elever som viser "fremragende" (eller "framifrå", hvis du er nynorsk) kunnskaper i faget. Her er det ingen forskjell.

Og for det andre:

6-ere gis på ungdomsskoler og VGS. A gis på høyskoler og universitet. Dette betyr at A får man hvis man har fremragende ferdigheter i fag som er på høyere nivå enn der man får 6-ere. Fagene er dypere og mer utfordrende på høyskoler og universitet. Det betyr at det er mer utfordrende å få A, enn å få 6, siden det er to forskjellige nivåer av utdanning.

Skjønner ikke helt hvor du fikk utsagnet ditt fra.

Lenke til kommentar

Dette er helt på villspor. 6-1 brukes i ungdomsskoler og VGS, mens A-F brukes på høyskoler og universiteter. Skjønner ikke hvorfor sier at A er lettere enn 6.

For det første:

A og 6, etter norsk standard, er karakterer som gis elever som viser "fremragende" (eller "framifrå", hvis du er nynorsk) kunnskaper i faget. Her er det ingen forskjell.

Og for det andre:

6-ere gis på ungdomsskoler og VGS. A gis på høyskoler og universitet. Dette betyr at A får man hvis man har fremragende ferdigheter i fag som er på høyere nivå enn der man får 6-ere. Fagene er dypere og mer utfordrende på høyskoler og universitet. Det betyr at det er mer utfordrende å få A, enn å få 6, siden det er to forskjellige nivåer av utdanning.

Skjønner ikke helt hvor du fikk utsagnet ditt fra.

er lite relevant hva dem bruker på høyere utdanning når vi her kun snakker om en som har fullført ungdomsskolen.

"har et engelsk system (IGCSE)", på disse utenlandske skolene bruker dem A-F.

så vennligst les postene før du kritiserer meg.

Endret av Sangesland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SLUTT å sammenligne karakterer fra norske systemer og IGCSE. Det blir bare tull.

Jeg kan bekrefte at IGCSE er et mer krevende opplegg.

Legger ved følgende dokument ang. IGCSE-karakterer hvis noen er interessert.

http://www.cie.org.uk/docs/news/cieonline/Provisional%20Cambridge%20IGCSE%20results%20June%202010.pdf

Som dere ser får som regel 30-35% A. Jeg har også lest at noen universiteter regner C (80% får A, B eller C) som det laveste nivået hvor du har bestått eksamen.

Lenke til kommentar

^ Takk for at du forstår. IGCSE er DEFINITIVT et mer krevende opplegg.

er lite relevant hva dem bruker på høyere utdanning når vi her kun snakker om en som har fullført ungdomsskolen.

"har et engelsk system (IGCSE)", på disse utenlandske skolene bruker dem A-F.

så vennligst les postene før du kritiserer meg.

Faktisk så har vi A-G og U (betyr det samme som stryk.)

Lenke til kommentar

Tja... Egentlig ikke. Det er heller A* på IGCSE som tilsvarer 7 på IB, og A tilsvarer 6.

A er slett ikke en uoppnåelig karakter på IGCSE, som sagt er det 30-35% som får det, altså en tredel av alle som tar eksamen. Kvaliteten på skolene (og elevene) som tar den avgjør derfor hvor høy poengsum du trenger på eksamen for å få en karakter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...