arctic_cat Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) og btw, A er veldig mye lettere å få enn 6. meget mye lettere. så er feil å sammenligne slik. (men er kanskje slik det norske skolevesenet gjør det?) A er ikke enkelt å få. IGCSE prøver er hundre ganger vanskeligere enn prøvene man får i Norge. Var utrolig vanskelig for meg å få gode karakterer i utlandet, men i Norge pleide jeg alltid å få over 5 på de fleste prøvene. edit: Og, de kunne ikke erstatte A med en lavere karakter enn 6, det blir bare feil siden A er den høyeste karakteren man kan få. Endret 14. juli 2012 av arctic_cat Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 og btw, A er veldig mye lettere å få enn 6. meget mye lettere. så er feil å sammenligne slik.(men er kanskje slik det norske skolevesenet gjør det?) Dette er helt på villspor. 6-1 brukes i ungdomsskoler og VGS, mens A-F brukes på høyskoler og universiteter. Skjønner ikke hvorfor sier at A er lettere enn 6. For det første: A og 6, etter norsk standard, er karakterer som gis elever som viser "fremragende" (eller "framifrå", hvis du er nynorsk) kunnskaper i faget. Her er det ingen forskjell. Og for det andre: 6-ere gis på ungdomsskoler og VGS. A gis på høyskoler og universitet. Dette betyr at A får man hvis man har fremragende ferdigheter i fag som er på høyere nivå enn der man får 6-ere. Fagene er dypere og mer utfordrende på høyskoler og universitet. Det betyr at det er mer utfordrende å få A, enn å få 6, siden det er to forskjellige nivåer av utdanning. Skjønner ikke helt hvor du fikk utsagnet ditt fra. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) og btw, A er veldig mye lettere å få enn 6. meget mye lettere. så er feil å sammenligne slik.(men er kanskje slik det norske skolevesenet gjør det?) Dette er helt på villspor. 6-1 brukes i ungdomsskoler og VGS, mens A-F brukes på høyskoler og universiteter. Skjønner ikke hvorfor sier at A er lettere enn 6. For det første: A og 6, etter norsk standard, er karakterer som gis elever som viser "fremragende" (eller "framifrå", hvis du er nynorsk) kunnskaper i faget. Her er det ingen forskjell. Og for det andre: 6-ere gis på ungdomsskoler og VGS. A gis på høyskoler og universitet. Dette betyr at A får man hvis man har fremragende ferdigheter i fag som er på høyere nivå enn der man får 6-ere. Fagene er dypere og mer utfordrende på høyskoler og universitet. Det betyr at det er mer utfordrende å få A, enn å få 6, siden det er to forskjellige nivåer av utdanning. Skjønner ikke helt hvor du fikk utsagnet ditt fra. er lite relevant hva dem bruker på høyere utdanning når vi her kun snakker om en som har fullført ungdomsskolen. "har et engelsk system (IGCSE)", på disse utenlandske skolene bruker dem A-F. så vennligst les postene før du kritiserer meg. Endret 14. juli 2012 av Sangesland 1 Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 SLUTT å sammenligne karakterer fra norske systemer og IGCSE. Det blir bare tull. Jeg kan bekrefte at IGCSE er et mer krevende opplegg. Legger ved følgende dokument ang. IGCSE-karakterer hvis noen er interessert. http://www.cie.org.uk/docs/news/cieonline/Provisional%20Cambridge%20IGCSE%20results%20June%202010.pdf Som dere ser får som regel 30-35% A. Jeg har også lest at noen universiteter regner C (80% får A, B eller C) som det laveste nivået hvor du har bestått eksamen. Lenke til kommentar
arctic_cat Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 ^ Takk for at du forstår. IGCSE er DEFINITIVT et mer krevende opplegg. er lite relevant hva dem bruker på høyere utdanning når vi her kun snakker om en som har fullført ungdomsskolen. "har et engelsk system (IGCSE)", på disse utenlandske skolene bruker dem A-F. så vennligst les postene før du kritiserer meg. Faktisk så har vi A-G og U (betyr det samme som stryk.) Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Da ligner IGCSE på International Baccalaureate (IB), der de har karakterskalaen 1-7 og de ytterst få får karakteren 7. Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Tja... Egentlig ikke. Det er heller A* på IGCSE som tilsvarer 7 på IB, og A tilsvarer 6. A er slett ikke en uoppnåelig karakter på IGCSE, som sagt er det 30-35% som får det, altså en tredel av alle som tar eksamen. Kvaliteten på skolene (og elevene) som tar den avgjør derfor hvor høy poengsum du trenger på eksamen for å få en karakter. Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Ang. IB-karakterer: http://www.ibo.org/facts/statbulletin/dpstats/documents/May2010Statisticalbulletin.pdf Side 28 begynner karakterene på. 33 for realfag. 35 for visuell representasjon. Som du kan se er dette ikke i nærheten av de 30-35% av elevene du kan forvente får A på IGCSE. Ikke 6 og 7 kombinert heller. Lenke til kommentar
arctic_cat Skrevet 29. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2012 Jeg kom inn! 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Jeg kom inn! Har andreinntaket begynt? Lenke til kommentar
arctic_cat Skrevet 29. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2012 Har andreinntaket begynt? Ja, starta i går, i allefall for Akershus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå