Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Venteliste - kom ikke inn på førstevalget

Anbefalte innlegg

Jeg kom ikke inn på førstevalget mitt, som er medier og kommunikasjon. Venninna mi har 3,9 i snitt, og jeg har høyere snitt enn henne og hun kom inn. Hvorfor kom ikke jeg inn?

Jeg står som tredjemann på ventelista, er det stor sjanse for at jeg kommer inn på det andre inntaket?

Endret av arctic_cat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske rart hvis du kommer inn på førstevalget i andreinntaket, fordi alle som takker nei til førstevalget får ingen andre skoleplasser. Det betyr at de enten dropper ut av skolen eller starter på en privat skole.

Jeg er nr 7 på min venteliste til førstevalget, og jeg tror sjansen er liten for at jeg kommer inn.

Bor du veldig langt unna skolen?

Regionsinntak eksisterer ikke lenger. Nå har alle like stor sjanse for å komme inn på de skolene de vil. Det gjelder ihvertfall for Osloskolene.

Lenke til kommentar

Har ikke noe fravær, nei. Har gått på skole i utlandet i ett år, men er norsk statsborger og har gått 9 skoleår i Norge. Morsmålet mitt er norsk. Har ringt inntakskontoret før, og de sier at jeg har full rett til å komme inn på det jeg ønsker (hvis jeg har gode nok karakterer, så klart.)

Det står også at jeg har ungdomsrett. Vet ikke om det spiller noe rolle om jeg har bokstavkarakterer? Altså skolen jeg gikk på har et engelsk system (IGCSE), og jeg hadde ikke dårlige karakterer. (B, C, C, D, D, C, A, hvis noen lurer)

Endret av arctic_cat
Lenke til kommentar

selv om du står som nr 1 i køen, betyr ikke det at kun 1 stk må melde frafall til kurset.

dem aksepterer alltid flere til kurset enn dem har plass til.

avhengig av klassen, så må alt fra 1-15 frafalle før du kommer inn.

og btw, A er veldig mye lettere å få enn 6. meget mye lettere. så er feil å sammenligne slik.

(men er kanskje slik det norske skolevesenet gjør det?)

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

selv om du står som nr 1 i køen, betyr ikke det at kun 1 stk må melde frafall til kurset.

dem aksepterer alltid flere til kurset enn dem har plass til.

avhengig av klassen, så må alt fra 1-15 frafalle før du kommer inn.

og btw, A er veldig mye lettere å få enn 6. meget mye lettere. så er feil å sammenligne slik.

(men er kanskje slik det norske skolevesenet gjør det?)

Betyr det at en A elev i USA = 5er elev i Norge?

Lenke til kommentar

Jeg hadde 5.3 i snitt i fjor, og jeg kom ikke inn på mitt førstevalg ved en skole som normalt sett hadde rundt 4 i snitt. Jeg hadde da gått et år på privatskole, før jeg ville bytte til offentlig. Viste seg å være relativt vanskelig gitt.

Nå skulle jeg prøve å søke på nytt, men det gikk ikke denne gangen heller. Kom på venteliste igjen :( Må mest sannsynlig gå på skolen jeg mistrives utrolig på. Jeg sendte også inn lege-erklæring for at jeg skulle bytte skole, men ser ikke ut til at den var behjelpelig.

Lenke til kommentar

Det er ganske rart hvis du kommer inn på førstevalget i andreinntaket, fordi alle som takker nei til førstevalget får ingen andre skoleplasser. Det betyr at de enten dropper ut av skolen eller starter på en privat skole.

Jeg er nr 7 på min venteliste til førstevalget, og jeg tror sjansen er liten for at jeg kommer inn.

Tenkt på noen sitt førstevalg gjerne ikke er andres førstevalg?

Lenke til kommentar

Tenkt på noen sitt førstevalg gjerne ikke er andres førstevalg?

De som er før deg på venteliste har skolen som førstevalg. Det ble bekreftet av en ansatt hos Utdanningsdirektoratet da jeg sendte dem en epost.

Lenke til kommentar

De som er før deg på venteliste har skolen som førstevalg. Det ble bekreftet av en ansatt hos Utdanningsdirektoratet da jeg sendte dem en epost.

Hvorfor det? Vil man ikke stå på venteliste på alle valg som er over det valget man kom inn på på førsteinntaket? Det vil jo ikke nødvendigvis bare være førstevalget ...

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Vil man ikke stå på venteliste på alle valg som er over det valget man kom inn på på førsteinntaket? Det vil jo ikke nødvendigvis bare være førstevalget ...

Det gjelder bare når man har fått tilbud om plass på andrevalget mens man står på venteliste til

førstevalget. De andre valgene vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...