Taffenh Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Hei, har litt problemer med å finne ut mitt eksakte karaktersnitt karaktersnitt: 3,74 realfagspoeng: 2 (Fy1, R1, IT1+2) alderspoeng: 4 (fyller 21 i år, starter vel å telle alderspoeng etter fylte 20?) Forsvaret: 2 Årsstudium: 60stp Hva blir mitt totale karaktersnitt da? Må jeg melde fra om at jeg har gått 1 år på høyskole, og 1 år i militæret, og at jeg har tilegnet meg alderspoeng, til de som regner det ut?(hvem enn det måtte være) har bare ikke peil! Vet jeg kansje lurer på mye åpenbart Men hjelp meg? Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 karaktersnitt * 10 = 37,4 realfagspoen = 2 Alderspoeng = 4 Forsvaret/årsstudium = 2 = 45,5 poeng Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Når du sier at du skal finne "karaktersnitt", tenker du da egentlig på poengberegning? http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/ Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Pluss sammen alle karakterene (samt eksamen) og del det på antall karakterer (samt eksamen). Lenke til kommentar
Taffenh Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 karaktersnitt * 10 = 37,4 realfagspoen = 2 Alderspoeng = 4 Forsvaret/årsstudium = 2 = 45,5 poeng Takk m0ffe:) Lenke til kommentar
Taffenh Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Når du sier at du skal finne "karaktersnitt", tenker du da egentlig på poengberegning? http://www.samordnao...poengberegning/ ja, egentlig, takk for link:) Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Du kan ikke få 2 poeng for Forsvaret OG 2 poeng for et årsstudium. Det er enten Forsvaret, eller Folkehøgskole eller 60 Studiepoeng... (http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/tilleggspoeng/utdannings_militaer_og_folkehoegskolepoeng/). Ser at saken står som løst, men men =) Lenke til kommentar
ENY Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Noen som vet hva studiepoengene man tilegner seg etter endt studium ved universiteter, høyskoler, etc, betyr? Hva bruker man dem til? Hva betyr det for.eks. at man får 30 studiepoeng pr semester? Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Studiepoeng brukes til å måle hvor "stort" (i størrelse av pensum, lengde på eksamen osv) et emne er. Litt som at man bruker "årstimer" for å beregne størrelsen på fag på videregående er. Det vanligste er at et emne er 10SP og man har tre emner hvert semester. Noen (som NTNU i en del tilfeller) opperer med 4 emner hvert semester, men da bare 7.5SP belastning (siden 30SP et semester = fulltidsstudent). En bachlor utdannelse basere seg på (minimum) 180 studiepoeng. Det blir 30SP hvert semester i tre år (2 semester per skoleår). Lånekassen baserer også hvor mye du kan få i lån ut i fra hvor mange studiepoeng man tar på et gitt semester. 30 SP er regnet som 100% fulltidsstudent, og hvis du f.eks tar 20SP får man mindre lån osv. Så enkelt og greit, et emne har gitt antall studiepoeng det gir, og mengden studiepoeng man tar sier "hvor mye skole man har tatt". Edit: btw, man tilegner seg ikke disse poengene etter man er ferdig på skolen. Si hvis man tar et emne som gir deg 5SP, så når du har bestått det emnet, får du 5SP for det... Endret 13. juli 2012 av Valkyrex Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Du kan ikke få 2 poeng for Forsvaret OG 2 poeng for et årsstudium. Det er enten Forsvaret, eller Folkehøgskole eller 60 Studiepoeng... (http://www.samordnao...hoegskolepoeng/). Ser at saken står som løst, men men =) riktig, om du ser regnestykket mitt ser du at jeg har regnet med 2 poeng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå