Gå til innhold

Lunken mottagelse av Windows 8 så langt

Anbefalte innlegg

Folk som ikke ser fordeler med å oppgradere til Windows 8 eller t.o.m. Windows 7 for noen her inne ser det ut til pga at det "ikke er noen fordeler" er i mine øyne på nivå med de som ikke har brukt Hotmail pga at "det er Hotmail". De har rett og slett gått glipp av veldig mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bruker ikke hotmail fordi man ikke blir tatt seriøst om man har en Hotmail-adresse, ikke fordi tjenesten i seg selv nødvendigvis er like grusom om den en gang var ;)

Problemet med Windows 8 er ikke at man absolutt vil at alt skal være som det var. Problemet er at det virker som om Microsoft ikke tar IT-profesjonelle seriøst lenger. "Vanlige brukere" står for 5% av Microsofts inntekter, det er synd om det er de som skal styre utviklingen.

Windows 8 er sannsynligvis et fantastisk OS (det bygger på Windows 7, som er veldig bra). Problemet er at det kommer med et forferdelig skall.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har snakket med folk som driver med dette på jobben (jeg jobber med i IT, men med enterprisesystemer, ikke desktops), og de sier "hvorfor i alle dager skal vi oppgradere til Windows 8? Det er ingenting der vi ikke får til med Windows 7, ingen har lyst til å bruke masse ressurser på å lære opp 20.000 brukere på nytt, og neste generasjon OS er ute lenge før støtten for Win7 forsvinner.".

Proffbrukere bytter ikke fordi noe er nytt og shiny, det må være noe nyttig der, og det må være kosteffektivt å oppgradere. Litt høyere ytelse på benchmarks er ikke nyttig, og store endringer for brukeren er svindyrt (mye dyrere enn å kjøpe ny software, den får man "gratis" gjennom eksisterende avtaler).

Men for hjemmebrukere er sikkert Windows 8 flott, altså. Synd det er en temmelig lite interessant kundegruppe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har tallet fra en artikkel i en av de større teknologiavisene. Irriterende nok klarer jeg ikke å finne ut hvilken.

Grunnen er nok at OEMs betaler fint lite pr. Windows-lisens, mens de store selskapene kjøper sitelisenser på Win+Office+Sharepoint+SQL+++, noe som koster veldig mye mer pr. bruker.

Lenke til kommentar

Eh, kjører ikke brorparten av verdens forbrukere Windows av en eller annen sort? Ikke en liten markedsgruppe akkurat.

Microsoft får visstnok 5% av inntektene sine fra privatmarkedet. Så det er en relativt liten kundegruppe.

Allikevel et ekstremt viktig marked for deres strategi. Hvor mange i bedriftsmarkedet tror du hadde bukt Windows om 90% av privatpersonene brukte noe annet enn Windows, for å ikke snakke om tilgjengelig programvare Windows ville hatt.

Lenke til kommentar

Vet ikke om denne artikkelen er delt før, men...

http://www.bbc.com/news/technology-18996377

Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space.

Windows Store in the Microsoft operating system (...) is a shop through which users will be able to buy apps for their Windows 8 device.

On some versions of Windows 8, it will be the only way to get downloadable software such as games.

Microsoft takes a cut, up to 30%, of every sale made through this store.

Det er tydelig at Microsoft prøver å lage Windows like lukket som Apple har gjort med sitt OS, noe jeg misliker sterkt, i tillegg til alt det andre som er feil med Windows 8...

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så rart at Microsoft skuler til Apple; Apple omsetter nå for mer med bare iPhone enn Microsoft omsetter totalt som selskap, og om iPhone hadde vært Apples eneste produkt hadde de fortsatt vært verdens mest lønnsomme selskap.

Dessverre tror jeg vi kan se frem til mer og mer lukkede økosystemer fremover, det er tydeligvis en overlegen forretningsmodell.

Lenke til kommentar

Man bruker ikke hotmail fordi man ikke blir tatt seriøst om man har en Hotmail-adresse, ikke fordi tjenesten i seg selv nødvendigvis er like grusom om den en gang var ;)

Ja, og det er det som er poenget mitt også. Men jeg går ett steg lenger bak og påstår at grunnen til at man ikke blir tatt seriøst er at folk ikke vet hvor bra Hotmail faktisk er pga de ikke har brukt det på mange år.

Eneste grunn til denne lunkene mottakelsen er at det er for lite forskjell i forhold til Windows 7 samt at man får noen begrensninger i forhold til Windows 7

Enhver som har fulgt med blog-postene til mr Sinofsky vet at det er flust av grunner til å oppgradere til Windows 8 fra Windows 7. Og hvilke begrensninger er det man får i forhold til Windows 7?

Når det kommer til enterprise så har store delev av de nettopp gjennomgått en enorm oppgradering til Windows 7 så de ville uansett ikke oppgradert til Windows 8. Derfor er det i mine øyne veldig smartav Microsoft å gå for en mer konsumer-orientert oppgradering i Windows 8.

Lenke til kommentar

Vet ikke om denne artikkelen er delt før, men...

http://www.bbc.com/n...nology-18996377

Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space.

Windows Store in the Microsoft operating system (...) is a shop through which users will be able to buy apps for their Windows 8 device.

On some versions of Windows 8, it will be the only way to get downloadable software such as games.

Microsoft takes a cut, up to 30%, of every sale made through this store.

Det er tydelig at Microsoft prøver å lage Windows like lukket som Apple har gjort med sitt OS, noe jeg misliker sterkt, i tillegg til alt det andre som er feil med Windows 8...

Såvidt jeg har fått med meg i etterkant så snakket Newell om OEM'ene når han kom med den uttalelsen, så Windows Store kan umulig være det han har tenkt på.

Ellers så lurer jeg på hvor mange % Steam stikker av med på hvert salg før jeg vil gå inn i noen som helst slags diskusjon rundt Windows Store.

Lenke til kommentar

Det er snarer snak om noen endringer som kan virke plagsomme i forhold til hvordan Windows 7 fungerer .

Hvordan man får frem sart skjermen ( som det nå kalles) er et av dem.

Et annet var at aero fjernes.

Det var også snakk om at man ikke kunne skalere vinduene

Her er saken at det er kommet påstander om hvor god eller dårlig Windows 8 fungerer i forhold til Windows 7.

Disse påstanden går begge veier , slik at man vet ikke noe sikkert før den er tatt å bruk og testet grundig

Lenke til kommentar

Endringer er noe helt annet ja. For å ta de tingene du ramser opp da. Startskjermen får man opp på nøyaktig samme måte i Windows 8 som man gjorde for start menyen i Windows 7. Enten trykker man på start knappen på tastaturet, eller man trykker nede i venstre hjørnet. Altså ingen praktisk forskjell, bare en visuell forskjell i at Start-orben er fjernet. Det største problemet med at Aero fjernes er vel at men ikke lenger får den samme funksjonen med win+tab i Windows 8 som man gjorde i Vista og 7. Annet enn det så er Aero bare unødvendig bruk av resurser. Hvilke vinduer er det du ikke kan skalere? Vanlige desktop vinder skalererer du på samme måte som før. Metro programmer har tre størrelser. 1/4 av skjermen. 3/4 av skjermen og hele skjermen.

Lenke til kommentar
For å ta de tingene du ramser opp da. Startskjermen får man opp på nøyaktig samme måte i Windows 8 som man gjorde for start menyen i Windows 7. Enten trykker man på start knappen på tastaturet, eller man trykker nede i venstre hjørnet. Altså ingen praktisk forskjell, bare en visuell forskjell i at Start-orben er fjernet. Det største problemet med at Aero fjernes er vel at men ikke lenger får den samme funksjonen med win+tab i Windows 8 som man gjorde i Vista og 7. Annet enn det så er Aero bare unødvendig bruk av resurser. Hvilke vinduer er det du ikke kan skalere? Vanlige desktop vinder skalererer du på samme måte som før. Metro programmer har tre størrelser. 1/4 av skjermen. 3/4 av skjermen og hele skjermen.

• Startmeny er greit. For meg er bruken "trykk windows-knapp, begynn å skrive navn på program, trykk enter". Dette vil virke, så det er greit.
  • Aero bruker ikke ekstraressurser, det sparer derimot CPU fordi grensesnittet tegnes av GPU slik at CPU er ledig til andre ting. Akkurat som i Win8.

Det store problemet er vindushåndteringen, at programmer bruker så mye plass som de gjør er helt uakseptabelt for mange proffbrukere. Se for deg scenariet at jeg bruker fem-seks programmer parallelt, og alle er på ett eller annet nivå synlige på skjermene mine (2*24" fullhd). Med Metro vil ikke dette fungere hvis ett av programmene er et metro-program, alle må være classic. Etterhvert som flere og flere programmer går over til Metro forsvinner muligheten til effektiv bruk av flere og store skjermer.

Lenke til kommentar
For å ta de tingene du ramser opp da. Startskjermen får man opp på nøyaktig samme måte i Windows 8 som man gjorde for start menyen i Windows 7. Enten trykker man på start knappen på tastaturet, eller man trykker nede i venstre hjørnet. Altså ingen praktisk forskjell, bare en visuell forskjell i at Start-orben er fjernet. Det største problemet med at Aero fjernes er vel at men ikke lenger får den samme funksjonen med win+tab i Windows 8 som man gjorde i Vista og 7. Annet enn det så er Aero bare unødvendig bruk av resurser. Hvilke vinduer er det du ikke kan skalere? Vanlige desktop vinder skalererer du på samme måte som før. Metro programmer har tre størrelser. 1/4 av skjermen. 3/4 av skjermen og hele skjermen.
  • Startmeny er greit. For meg er bruken "trykk windows-knapp, begynn å skrive navn på program, trykk enter". Dette vil virke, så det er greit.
  • Aero bruker ikke ekstraressurser, det sparer derimot CPU fordi grensesnittet tegnes av GPU slik at CPU er ledig til andre ting. Akkurat som i Win8.

Det store problemet er vindushåndteringen, at programmer bruker så mye plass som de gjør er helt uakseptabelt for mange proffbrukere. Se for deg scenariet at jeg bruker fem-seks programmer parallelt, og alle er på ett eller annet nivå synlige på skjermene mine (2*24" fullhd). Med Metro vil ikke dette fungere hvis ett av programmene er et metro-program, alle må være classic. Etterhvert som flere og flere programmer går over til Metro forsvinner muligheten til effektiv bruk av flere og store skjermer.

Dette er katastrofalt. Jeg bruker flere vinduer selv når jeg bare surfer på nettet og hører på musikk. Slik som nå tar jo selve tråden her bare halvparten av et maksimert nettleser-vindu, så kan like godt redusere vinduet og har andre ting rundt omkring. Surfer ofte på nettet samtidig som jeg ser på UFC-stevner og lignende også. Kan virke som dette blir vanskelig i W8.

Lenke til kommentar

Som proffbruker vil du ikke trenge å bekymre deg for Metro. Alle de seriøse programmene du vanligvis bruker vil være vanlige Windows-programmer i overskuelig fremtid. Ingen store software-leverandørere ønsker å skyte seg selv i foten og samtidig bruke masse ressurser på porte det over til et nytt vindussystem. Jeg tror Metro vil bli forbeholdt slike hjernedøde underholdnings-"apper" ( :sick: ) du finner på iOS og Android i dag. Ingen trenger dem egentlig, men det er sikkert kjempegøy å bruke tiden til å sitte og trykke på.

Hvorfor skal alle sorgene tas på forskudd hele tiden? Metro er et frivillig supplement, ikke en erstatning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...