Gå til innhold

Lunken mottagelse av Windows 8 så langt


Anbefalte innlegg

jeg er klar over at man kan få linux til å ligne på Windows.

 

 

når jeg snakker om datakunnskaper så mener jeg at man må sette seg inne mye mere en det man trenger i Windows for justere på mange ting , samtidig så er registret i Windows vanskelig å forstå uten dokumentasjon .

hovedsaken er nok at linux er i utgangspunktet laget for kommandolinje parametere selv om man har skall som skal hjelpe på det

 

Man bruker ikke kommandolinjer i Linux lenger.

 

Det er ikke skall som ligner på Windows, det er slik Linux ser ut nå for tiden. Android "er" Linux.

 

Man trenger ikke mer datakunnskaper for å krysse av på innstillinger i Linux enn man gjør i Windows.

 

Så du i det hele tatt på noen av videoene?

 

Redigert: Ubuntu på en Android-telefon :)

 

Nexus_S_with_Ubuntu.jpg

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er klar over at man kan få linux til å ligne på Windows.

 

 

når jeg snakker om datakunnskaper så mener jeg at man må sette seg inne mye mere en det man trenger i Windows for justere på mange ting , samtidig så er registret i Windows vanskelig å forstå uten dokumentasjon .

hovedsaken er nok at linux er i utgangspunktet laget for kommandolinje parametere selv om man har skall som skal hjelpe på det

 

Man bruker ikke kommandolinjer i Linux lenger.

 

Det er ikke skall som ligner på Windows, det er slik Linux ser ut nå for tiden. Android "er" Linux.

 

Man trenger ikke mer datakunnskaper for å krysse av på innstillinger i Linux enn man gjør i Windows.

 

Så du i det hele tatt på noen av videoene?

jeg har sett gjennom dem

Det endrer i praksis ingen ting for min del da det ikke er noe ny informasjon

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg har sett gjennom dem

Det endrer i praksis ingen ting for min del da det ikke er noe ny informasjon

 

Nå har du i en rekke tråder fortalt ditt syn på Ubuntu og linux. Du har hele tiden blitt oppfordret til i det minste å teste Ubuntu fra Live CD/DVD/USB. Dette har du hele tiden avfeid med at du ikke har tid. Er det fortsatt slik at du ikke har prøvd Ubuntu?

Lenke til kommentar

jeg prøvde en gang en live utgave men det ga meg ikke noe spesielt da det viker som man er mere avhengig av hvordan DVD en spilles av og det originale operativsystemet ( ikke linux) takler det .

 

Man får rett og slet ikke frem ytelsen til linux på den måten ( det gjelder forøvrig alle os som blir presentert på den måten) som er det jeg ønsker å finne ut av

joda,, jeg synes at det ligner på Windows når man bruker riktig skall

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det heter ikke skall, det heter Window Manager (WM). Skall (shell) er noe annet.

 

Live-CD'er er ikke til for å teste ytelsen, men for å prøve brukergrensesnittet og de fleste av funksjonene. Du fikk i alle fall se at du ikke trenger å bruker kommandoer.

 

Hvis du likte alt annet enn ytelsen, må du nesten bare stole på alle som sier at det går bedre når du installerer det og installere det med en gang :)

 

Faktisk så har jeg akkurat lastet ned nyeste versjon av Ubuntu (bruker Mint fra før) for å bruke det fremover.

Lenke til kommentar

Det heter ikke skall, det heter Window Manager (WM). Skall (shell) er noe annet.

 

nå vel , jeg snakker om bruker grensesnittet.

 

Nå er det også slik at jeg bruker minst et program som ikke finnes til linux samtidig som openoffice også finnes til Windows.

dermed så blir ikke linux så veldig interessant å bruke på permanent basis.

for meg er det bare et annet system som man er lit nysgjerrig på men samtidig ikke det mest interessante operativsystemet

Lenke til kommentar

jeg prøvde en gang en live utgave men det ga meg ikke noe spesielt da det viker som man er mere avhengig av hvordan DVD en spilles av og det originale operativsystemet ( ikke linux) takler det .

Det originale operativsystemet har ingenting med saken å gjøre. Da har du ikke forstått mye. Du booter direkte fra Live DVD'en. Alternativt kan du bruke en minnepinne som gir et mye bedre inntrykk.

 

Jeg tror du tjener på å moderere dine utsagn kraftig inntil du faktisk har prøvd Ubuntu 12.04 i en halv times tid.

Lenke til kommentar

Det heter ikke skall, det heter Window Manager (WM). Skall (shell) er noe annet.

 

nå vel , jeg snakker om bruker grensesnittet.

 

Nå er det også slik at jeg bruker minst et program som ikke finnes til linux samtidig som openoffice også finnes til Windows.

dermed så blir ikke linux så veldig interessant å bruke på permanent basis.

for meg er det bare et annet system som man er lit nysgjerrig på men samtidig ikke det mest interessante operativsystemet

 

Hehe, at OpenOffice også finnes til Linux burde jo bety at skiftet til Linux blir ENDA mer aktuelt, ikke mindre aktuelt...

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Det heter ikke skall, det heter Window Manager (WM). Skall (shell) er noe annet.

 

nå vel , jeg snakker om bruker grensesnittet.

 

Nå er det også slik at jeg bruker minst et program som ikke finnes til linux samtidig som openoffice også finnes til Windows.

dermed så blir ikke linux så veldig interessant å bruke på permanent basis.

for meg er det bare et annet system som man er lit nysgjerrig på men samtidig ikke det mest interessante operativsystemet

 

Hehe, at OpenOffice også finnes til Linux burde jo bety at skiftet til Linux blir ENDA mer aktuelt, ikke mindre aktuelt...

 

ikke når man bruker programmer som bare finnes til Windows .

Delphi foreksempel. jeg har sett på kylix som skal tilsvare linux varianten . problemet med den er at den er flere versjoner bak delphi Xe

Lenke til kommentar

@den andre elgen:

Det er helt legitimt å si at linux ikke er noe for deg, fordi du er avhengig av programvare som ikke støttes "native" av linux. Det jeg reagerer på, er at du uttaler deg om en hel masse andre ting omkring linux som du strengt tatt ikke har grunnlag for.

 

Du er tydelig relativt interessert i operativsystemer og programmer, så jeg vil derfor oppfordre deg til å kjøpe deg en USB-minnepenn på 8GB+ bare for å leke litt med linux i ny og ne. Trenger du hjelp til noe, får du garantert svar på GNU/linux-delen av forumet.

 

Nå er det vel på tide vi vender tilbake til tema for tråden :)

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

jeg prøver å være ærlig her .

Nå kan det hende at vi har forskjellige oppfatninger om linux .

jeg vill fortelle hvordan jeg oppfatter linux uten å overdrive

 

må man da bruke en hel tom minnepenn eller gjør det ikke noe om det ligger noen andre datafiler der ?

 

jeg måtte faktisk bruke en minnepinne for i det hele tatt å få installert Windows 7 ( det var en feil på OEM versjonen) som forlangte en spesiell driver for DVD leseren for komme videre under installasjonen.

 

Det gjøre ikke ikke at Windows 8 blir mere indresang av den grunn.

man kan da ikke kreve egen driver for å få en DVD leseren skal lese av datafiler under en installasjon

Lenke til kommentar

må man da bruke en hel tom minnepenn eller gjør det ikke noe om det ligger noen andre datafiler der ?

 

Minnepennen må være tom og formatert til fat32 når du begynner. Du har to valg for å installere Ubuntu på minnepennen. Du kan enten velge en fullstendig installasjon av Ubuntu til minnepennen (det beste, men da ser du ikke minnepennen fra Windows), eller du kan velge en såkalt "persistent" installasjon (hvor deler av minnepennen fortsatt kan brukes som vanlig i Windows). Bruker du "persistent" installasjon kan du fortsatt legge til de programmer du vil i Ubuntu, samt "tweake" så mye du vil. Og du kan legge tilbake de opprinnelige filene fra Windows. Har du en 8 GB minnepenn, er en grei start å bruke 5-6 GB til Ubuntu, og resten som vanlig "Windows-minnepenn". Er du interessert i å prøve, kan du svare tilbake her eller sende meg en PM på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Det heter ikke skall, det heter Window Manager (WM). Skall (shell) er noe annet.

 

nå vel , jeg snakker om bruker grensesnittet.

 

Nå er det også slik at jeg bruker minst et program som ikke finnes til linux samtidig som openoffice også finnes til Windows.

dermed så blir ikke linux så veldig interessant å bruke på permanent basis.

for meg er det bare et annet system som man er lit nysgjerrig på men samtidig ikke det mest interessante operativsystemet

 

Hehe, at OpenOffice også finnes til Linux burde jo bety at skiftet til Linux blir ENDA mer aktuelt, ikke mindre aktuelt...

 

ikke når man bruker programmer som bare finnes til Windows .

Delphi foreksempel. jeg har sett på kylix som skal tilsvare linux varianten . problemet med den er at den er flere versjoner bak delphi Xe

Om man er avhengig av programvare som kun eksisterer for Windows, så er det liten grunn til å gå over til Linux. Er man interessert i OS og liker å fikle, er det enkelt å lage en live-USB med en eller annen distro for å teste litt.

 

Delphi 6 og Kylix ser ut til å være eldgamle, men du kan ta en titt på Lazarus:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lazarus_%28software%29

 

Angående Embarcadero FireMonkey og Linux ble følgende svart i slutten av 2011:

 

Q: Are there plans to support the Linux operating system with FireMonkey? Which FreePascal compiler was used with FireMonkey?

A: The Linux OS is being considered for the roadmap.

 

Q: Are there plans or efforts in the works to provide FireMonkey support on Linux and Android?

A: Both of these platforms are on the roadmap.

Lenke til kommentar

Delphi XE 2 er siste versjon av Delphi ( jeg har delphi xe).

jeg sjekket lazaruus for noen få år siden .

mens jeg brukte dlephi 7 og sener xe så viket det som lazarus var på nivå med turbopascal for Windows ( forløperen til delphi)

 

utfordringen er man jobber i et tekstbasert brukergrensesnitt og grafikk var ikke standard .

jeg vert ikke som det er kommet til det siste året

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hm, er fortsatt ikke helt sikker på Windows7 en gang, så blir nok en god stund til jeg vurderer Windows8. Har strengt tatt ikke hatt noen reelle fordeler med å bytte fra XP til W7 faktisk. Det eneste er støtte for DX10 og oppover.

 

For å være brutalt ærlig så ser W8 rett og slett jævlig ut.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Det blir vel å laste ned Windows 8 den 15. for å teste litt, men ser ikke for meg at det blir et OS jeg bruker mer enn til testing av software jeg utviker.

 

Jobben kommer til å holde på Win7 i mange år til, og privat er det aktuelt å kjøre Windows som primær-os.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...