Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bytte bremseskiver på '93 Toyota Carina E

Lefse

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt inn nye bremseskiver til min '93 modell Toyota Carina E, da de gamle begynner å bli temmelig slitne. Har fått demontert caliperen og alt det, men er noe usikker på hvordan jeg skal få bremseskiva av hjulnavet. Må jeg skru av sentermutteren for å få av skiva?

Har kommet så langt som dette, har løsnet alt unntatt sentermutteren. Har prøvd litt forsiktig med avdrager, men virker som den sitter temmelig godt. Mulig den bare er rusta fast?

2012-07-10144127.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er hull for sånne nedsenka skurer, men var ikke skurdd i sånne av en eller annen grunn, mulig skivene har vær bytta før. Finner ikke flere skruer å skru ut, men kan jo ta en ekstra kikk. Er vel et par tiår med rust inni der da, vet hvordan rustne ting kan sitte.

2012-07-10145453.jpg

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Jau, det er rimelig råttent det der ja.. Takk våre myndigheter for dette... :confused:

Ikke stol helt på det jeg skriver, men jeg synes å huske at de fleste standard Toyotaer har 1 skrue for å holde fast fremre skiver. Så er den borte, så har du en viss sjanse at det "bare" henger på gammal skitt og rust. Noen runder med rustløser, noen hammerslag, evt kakke vekk slagg. Ikke bare klæss løs med slegge. Aner meg at resten av tingene her (som hjullager) er såpass velbrukt at det neppe liker å bli slått så hardt på... :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...