Gå til innhold

Canon PS S100 testingshjelp

Anbefalte innlegg

Nedenfor har jeg klippet litt av testen på Akam og understreket en setning:

Makro

Canon oppgir en nærgrense på 3cm i makromodus og med vidvinkel. S100 ga fokusbekreftelse litt nærmere (knappe 2.5cm) og det ga et minste område på rundt 35 x 45mm. Fortegningen er ganske liten til å være tatt på 24mm brennvidde, men hjørnene er ganske softe. Vi testet på 3cm også og det ga naturlig nok litt dårligere forstørrelse mens hjørnene fortsatt ikke var helt gode.

Så fort objektivet zoomes til lengre brennvidder øker nærgrensen og med full tele var den på 26cm. Forskjellen mellom med og uten makromodus var ikke stor. Makrofunksjonen ga litt bedre nærgrense på vidvinkel, men den samme på tele.

Totalt sett er makrofunksjonen OK, men under tre centimeters arbeidsavstand for å få beste forstørrelse begrenser bruken en del. I forhold til S95 kommer S100 litt nærmere og gir litt bedre forstørrelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det noe med innstillingene, hva er jeg ikke sikker på, du har resatt kameraet til fabrikkinnstillingene uten at det hjalp ?

Ja, jeg prøvde det også. Hjalp ikke. Kanskje det er noe med motivet som lurer apparatet? Kanskje det ikke liker blomster...

Lenke til kommentar

Den bare fokuserte ikke på det som var inni den grønne firkanten...

Da har jeg ikke noe særlig mer å bidra med uten å teste selv (og sannsynligvis ville ikke det hjulpet). Kan ikke se at du gjør noen feil ut fra beskrivelsen. Jeg har et gammelt Nikon-kamera som oppfører seg på omtrent samme måten. Det jeg mistenker det for å gjøre er å lete utenfor foksupunktet hvis det er for nærme. Du kan jo eventuelt gjøre et siste forsøk og passe på at du ikke er for nærme i forhold til nærgrensen. Kameraet burde jo uansett ikke gitt fokusbekreftelse i slike tilfeller så du kan jo vurdere å klage. Er det kjøpt i butikk kan du jo ta det med dtilbake og demonstrere problemet. Kanskje de har noen gode råd.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg har vært for nært, da virker det som at firkanten blir gul og kommer med et utropstegn på. Men nå med mindre firkant, så får jeg det til på det andre motivet jeg sleit med tidligere i dag. Som er noe større.

Det virker for meg rett og slett som at den faktiske firkanten er større enn den på skjermen. Nå skal jeg gjøre noe hyggeligere enn å plages med dette apparatet resten av kvelden (håper jeg at jeg klarer), så får jeg prøve i morra om det rett og slett er sånn.

Hvis man bare vet hvordan det er, så kan det jo være det går an å leve med. Bingo-foto vil jeg derimot ikke ha. :) Kommer vel tilbake her når jeg har prøvd litt mer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...