Gå til innhold

Canon PS S100 testingshjelp

Anbefalte innlegg

Heisann! Har skaffet meg et Canon PS S100, og driver nå og tester det for å se om dette er kompaktkameraet for meg.

Synes så langt det ser bra ut! Men det er ikke alt jeg får helt til, og ikke alt jeg helt skjønner ut ifra bruksanvisningen. Men tenkte kanskje at her inne er noen som er litt drevne og kan dette apparatet inn og ut?

Jeg lurer på om jeg har blandet litt dette med lysmåling og fokusering, og muligens har rotet meg litt bort i innstillingene nå. Jeg skal ha apparatet til å fokusere på det som er i midten av bildet, ikke tilfeldigvis der apparatet tror at jeg har motivet. Men selv om jeg nå har stillet inn på makro, har en liten blomst i midten av ruta og trykker - så fokuserer den på alt som er bakom.

Hva tror dere jeg har stillet inn feil da? Får en grønn firkant midt i ruta, trodde det var fokusruta men... Neppe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm. Trodde kanskje at den makroinnstillingen bare gjaldt ett bilde og så forsvant, men nei. Det var ikke dét. Heller ikke at jeg er for nært. (Går ut ifra at det er da det kommer opp gul firkant med utropstegn på?) Definitivt lenger unna enn 3 cm, samme sak.

Har også prøvd med motiv hvor alt som er inni firkanten i midten er nært, men apparatet fokuserer likevel på noe bak, utenfor.

Hvordan i verden får jeg apparatet til å fokusere på det som er midt i bildet, ikke etter bingometoden? (Jeg vinner sjelden i bingo.)

Lenke til kommentar

Du har kun et fokuspunkt på og ikke alle ?

Venter du til du får fokusbekreftelse før du trykker utløserbryteren helt ned ?

Det er ikke bevegelseuskarphet du får ?

Kan du legge ut et par bildeeksempler med info "exif" ?

Jeg har prøvd med følgefokus, men det er ikke det jeg skal ha. Det funker forsåvidt heller ikke helt, jeg kan holde kamera i ro, motivet er i ro - og firkanten flytter seg sakte dit kameraet synes er en bedre ide...

Så har jeg prøvd en grønn firkant som man kan flytte rundt på skjermen. Den funker ikke, selv om jeg slo på makrofunksjon og fylte hele ruta. Funket heller ikke når jeg laget firkanten mindre. (Husker ikke hva denne funksjonen het.)

Så trodde jeg til slutt at jeg hadde funnet det jeg skulle da jeg fant "manuell fokus" der man har makrofunksjonen, men neida. Det så lovende ut, men da holdt jeg kamera ca. 5-7 cm fra motivet, og kamera fokuserte ca. 20 cm ifra. - Altså på alt det som var bak.

Tror ikke det er bevegelsesuskarphet, i og med at det er skarpt andre plasser i bildet.

Har ikke bildeeksempler nå, jeg har slettet alle de mislykkede - men det er sikkert ganske kjapt gjort å få til noen nye... ;) Om jeg får dem over på maskinen er et annet spørsmål, den oppdager foreløpig ikke apparatet...

Lenke til kommentar

Fokusbekreftelse får du når du har trykt utløserknappen halvveis ned og venter til kameraet har fokusert, bekreftelsen får da ved en lyd "pip" og grønn firkant. Får du ikke PIP kan du aktivere det i menyene.

Sett firkanten i mitten fast så den ikke beveger seg, legg punktet på motivet der du ønsker fokus og trykk utløseren halvveis ned og vent på bekreftelse, når du har fått bekreftelse kan du trykke videre ned. Det er viktig og ikke flytte kameraet forover/bakover når man tar bildet siden da vil fokus bli feil, ta gjerne og test dette på kjøkkenbordet og sett kameraet på et par bøker eller lignende med en avis på høykanten eller noe annet som har kontraster stykke foran kameraet da ser du om fokuset blir riktig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Den pipinga kom tilbake når jeg nå stillet tilbake til fabrikkinnstillingene. Det piper hele tiden, så hvis det betyr at den har fokusert så skal det ikke være problemet. Men - mange ganger kom det ikke noe grønn firkant. Uansett hvor lenge jeg ventet. (Nå, jeg satt selvsagt ikke i flere minutter, men så lenge jeg kan tenke meg at det kan ta + vel så det.)

På manuell fokus var det som fokusen bare ble stående sånn som jeg tok det første bildet, egentlig. Er det noe fastlåsing der på noe vis? Må man slå manuellfokusen av og på for hvert bilde?

Prøvde med makro etterpå, det virket plutselig. Noen ganger. Jeg klarer ikke helt å finne noe system i dette, virker ganske tilfeldig.

Lenke til kommentar

Får du ikke grønn firkant har du ikke riktig fokus, prøv og flytt kameraet litt bakover og prøv igjen.

Kjenner ikke til S100 så kan ikke gi for utdypende svar. men manuell fokus er for og låse objektivet i en posisjon, er det mulig til og vri ringen på forsiden av kameraet helt innerst rundt linsen ?, hvis ja må du justere den manuelt når du bruker den funksjonen.

Lenke til kommentar

Sånn her for eksempel. Prøvde makro - det fokuserte på planten bak. Prøvde manuell fokus - samme. Prøvde manuell fokus med liten firkant, hvor blomsterknoppen da fylte ut det meste av fokusruta - da fikk jeg dette bildet.

For å få den i fokus måtte jeg stille inn ringen foran på fokus og skru den til. Det skal da ikke være nødvendig?

post-165345-0-47079700-1341943033_thumb.jpg

Lenke til kommentar

S100 kommer med ganske greit default oppsett. Jeg pleier å slå av Auto-iso og på RAW+JPG, men det er mine preferanser. Husker ikke om autofoksuen er satt opp til å velge punkt selv, jeg setter det (nesten) alltid til å bruke kun midterste punkt. Det canon (muligens litt forvirrende) kaller flexizone.

Manuell fokus ville jeg definitivt styrt unna, det er for spesielt interesserte. Det er vanskelig å fukusere manuelt med denne type kamera. Føler du at du likevel må bruke manuell fokus ville jeg brukt litt tid på å bli kjent med kameraet først og ikke minst lese gjennom brukerveiledningen.

Det står en del om foksuering fra side 94 i (den engelsek) brukerveiledningen.

Edit: Ref eksempelbildet ditt over. De fleste/mange kompaktkameraer fokuserer på bakgrunnen hvis fokusområdet dekker mer enn motivet. Sannsynligvis det som har skjedd her.

Edit2: Manuell fokus er som navnet sier helt manuell. Du må fokusere på skjermen mens du justerer fokus, vankselig å få perfekt selv med stativ, ennå vanskeligere uten.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hm, da er det altså ikke den manuellfokusen jeg er ute etter heller, det var i overkant manuelt liksom. Som sagt var det akkurat som den bare låste seg på en eller annen fokusplass, dog ikke samme plass hver gang. Men jeg vil uansett ikke drive og telle centimeter.

Jeg vil bare ha en sånn enkel fokus som det er på speilrefleksen, med et punkt i midten jeg kan peke på det jeg skal ha skarpt, trykke ned og holde, ferdig med det. Ikke noe fixfaxerier utover det, bare enkelt og greit.

Finnes det ikke på dette kamera?

Flexizone? Er det punktet i midten? Da har vi kanskje løsningen, jeg var snar med å fjerne dét, trodde det var sånn rute som hoppet over hele skjermen som på gammelkameraet. Det hadde en rute som alltid, konsekvent, kom på feil plass. Var helt sikker på det var flexizone, så jeg tok det antagelig bort uten en gang å prøve det, da...

Nytt forsøk... ;)

Lenke til kommentar

Nope, flexizone var av de som var utprøvd. Og nå har jeg prøvd igjen. Det sammer skjer, sånn som på eksempelbildet her. Prøvde med en annen blomst også, som fylte HELE fokusruta, det peip og ble grønn firkant - men blomsten er helt ute av fokus mens bakgrunnen er nokså skarp...

Dette virker ikke helt rett?

Lenke til kommentar

Det står en del om foksuering fra side 94 i (den engelsek) brukerveiledningen.

Edit: Ref eksempelbildet ditt over. De fleste/mange kompaktkameraer fokuserer på bakgrunnen hvis fokusområdet dekker mer enn motivet. Sannsynligvis det som har skjedd her.

Edit2: Manuell fokus er som navnet sier helt manuell. Du må fokusere på skjermen mens du justerer fokus, vankselig å få perfekt selv med stativ, ennå vanskeligere uten.

Manuell fokus har jeg nå skjønt ikke er det jeg er ute etter. Det blir som du sier, for vanskelig å få bra. Kameraet skal mest brukes "i farta".

Manualen har jeg lest, men ikke klart å skjønne nok av. Utover det du ellers sier her, at flexizone SKAL være det jeg vil ha. Det bare funker ikke sånn i praksis. Fokusområdet dekket på eksemplet LITT mer enn motivet (kun helt ytterst i hjørnene - jeg hadde liten firkant) - men på et jeg tok nettopp dekket det hele, og det ble samme sak.

Altså, i teorien tror jeg at jeg har det, bare funker ikke sånn i praksis?

Skal ta en sånn der fokustest.

Lenke til kommentar

Nope, flexizone var av de som var utprøvd. Og nå har jeg prøvd igjen. Det sammer skjer, sånn som på eksempelbildet her. Prøvde med en annen blomst også, som fylte HELE fokusruta, det peip og ble grønn firkant - men blomsten er helt ute av fokus mens bakgrunnen er nokså skarp...

Så fleksizone ga deg ikke firkant i midten? Det er default, men punktet kan jo flyttes rundt (derav flexi antar jeg). Det kan også gjøres mindre. Nærmere det tror jeg ikke du kommer speilrefleksens enkeltpunkt.

Grønn firkant og pip betyr at kameraet har fokusert, tydeligvis ikke på riktig punkt. Kan ikke huske jeg så noen slike problemer med S100 så lenge motivet fyller hele fokuspunktet. Du kan eventuelt teste på noe flatt og større bare for å se om fokus da blir korrekt.

Edit: For å komme virkelig nærme med S100 må du sette det i makromodus og bruke vidvinkel (men det er vel det du har gjort allerede)

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

- Ser ingenting spesielt problematisk når jeg tar bilde av en avis. Hele avisen, alt er ok. Nærmere, del av den, alt ok. Satte kamera på skrått, da er det skarpt i midten men mer uklart utover. Alt som normalt.

Så fleksizone ga deg ikke firkant i midten? Det er default, men punktet kan jo flyttes rundt (derav flexi antar jeg). Det kan også gjøres mindre. Nærmere det tror jeg ikke du kommer speilrefleksens enkeltpunkt.

Grønn firkant og pip betyr at kameraet har fokusert, tydeligvis ikke på riktig punkt. Kan ikke huske jeg så noen slike problemer med S100 så lenge motivet fyller hele fokuspunktet. Du kan eventuelt teste på noe flatt og større bare for å se om fokus da blir korrekt.

Jojo, firkanten var i midten. Og den ble grønn, og det peip bekreftelse på fokus. Den bare fokuserte ikke på det som var inni den grønne firkanten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...