Gå til innhold

Ulemper ved å være utleier?

mfb

Anbefalte innlegg

Har flyttet inn hos bestekompisen min nå som eier leiligheten sin.

I den forbindelse lurte jeg på om det er noen ulemper ved å skrive en husleiekontrakt som da blir levert til NAV?

Leia per måned er en symbolsk sum på 1000kr så jeg lurer da på om det har noen negative virkninger som f.eks lån, ekstra skatt osv ved at min kompis da vil tjene 12000kr i året på å ha meg boende hos seg.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rett som mailman skriver.

I tillegg, så lenge inntektene hans på leien er under 20 000/året så er de også skattefrie.

Ehh, det du sier gir overhodet ikke mening. Den eneste fordelen mailman nevner er at inntekten er skattefri om man leier ut maksimalt halvparten av leiligheten (målt i markedspris) og bor i resten selv - og så sier du at inntekten i tillegg er skattefri dersom den er på under 20 000 i året. Det er en feil forståelse av regelen. Skatteloven § 7-2 sier følgende:

(1) Utleieinntekt fra egen bolig er skattepliktig, unntatt når a. eieren benytter minst halvparten av boligen til egen bruk, regnet etter utleieverdien.

b. hele eller en større del av boligen leies ut for inntil 20.000 kroner i inntektsåret.

Dette er altså to forskjellige situasjoner hvor grensen i b gjelder hvis man selv beholder i mindre enn 50% av boligen. Det er ingen grense for hvor mye man skattefritt kan tjene på å leie ut inntil halvparten av sin egen bolig.

Betale for å bo hos en bestekompis? Hadde trodd det var enklere og betale 50-75% av regningene eller noe.

Strengt tatt er det vel mye enklere å betale en fast sum og avtale hva dette inkluderer, og en fast dato dette skal betales, så får kompisen ordne med regningene selv. Så slipper man å dra frem kalkulator, krangle om hvilke regninger som det er naturlig at man skal betale osv.

Lenke til kommentar

Det er rett som mailman skriver.

I tillegg, så lenge inntektene hans på leien er under 20 000/året så er de også skattefrie.

Ehh, det du sier gir overhodet ikke mening. Den eneste fordelen mailman nevner er at inntekten er skattefri om man leier ut maksimalt halvparten av leiligheten (målt i markedspris) og bor i resten selv - og så sier du at inntekten i tillegg er skattefri dersom den er på under 20 000 i året. Det er en feil forståelse av regelen. Skatteloven § 7-2 sier følgende:

(1) Utleieinntekt fra egen bolig er skattepliktig, unntatt når a. eieren benytter minst halvparten av boligen til egen bruk, regnet etter utleieverdien.

b. hele eller en større del av boligen leies ut for inntil 20.000 kroner i inntektsåret.

Dette er altså to forskjellige situasjoner hvor grensen i b gjelder hvis man selv beholder i mindre enn 50% av boligen. Det er ingen grense for hvor mye man skattefritt kan tjene på å leie ut inntil halvparten av sin egen bolig.

Jeg synes det ser ut som at du har mistolket det jeg skrev. Meningen med det jeg skrev er akkurat det samme som det du skriver under.

Om jeg skal skrive ut setningen min:

I tillegg til det mailman skriver, gjelder det også at så lenge leieinntektene er under 20 000kr/året, er de skattetfrie.

I alle tilfeller så vil man kunne falle tilbake på regel b) dersom det skulle være usikkerhet om man kan bruke regel a) eller ikke.

Det at regel b) gjelder kun dersom man leier ut mer en halvparten eller hele er i realiteten ordkløyveri ettersom resultatet blir det samme som om man forholder seg til at leieinntekter under 20k/år alltid vil være skattefrie.

Det er mao. en veldig enkel tolkning av skattereglene å forholde seg til.

Om denne nyansen med regel b) er poenget i innlegget ditt er jeg enig med deg, men jeg må si at jeg kan ikke se at det tilførte diskusjonen noe videre.

Man kan dessuten se for seg følgende situasjoner:

-Han leier mer enn 50% av "verdien" av leiligheten for 1000 kr (jeg vet det er usannsynlig)

-Kameraten bor ikke der akkurat nå eller flytter ut for å studere et annet sted et år og endrer adresse.

I slike tilfeller vil kun regel b) gjelde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...