Gå til innhold

Nå kan du snakke til TV-en på norsk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ditti funkjir ikkji før mi.

Snakker Brimi røverspråk? :p

Charlottlauk!

Hvordan funker dette, dere som har prøvd? Kan tv'n høre deler av en samtale og tolke det som den blir snakket til? Matte på stuebordet: Hvor stort blir volumet av terningen? Volumet? 100? POFF fra tvbenken...

Lenke til kommentar

Høres kult ut, men hvordan vil dette fungere med forskjellige dialekter? Jeg er selv fra Stavanger og har ikke så veldig lyst å snakke bokmål (heter då å snakke bokmål forresten? :p) til TV-en.

Nei, det er ingen som snakker bokmål. Bokmål er en målform i likhet med nynorsk. Hvis noen sier de snakker bokmål eller nynorsk så driter de på leggen. Å si at man snakker standard østnorsk derimot, er helt ok.

Var det jeg trodde, men må ærlig talt si at jeg aldri har hørt østnorsk... Høres helt feil ut i mine ører. Er vel østlandsk vi omtaler det som her i Stavanger.

På hvilken måte lyder det feil?

Standard østnorsk - eksisterer det i det hele tatt? For eksempel sj-lyden erstatter s-lyden i mange tilfeller, det er vel ingen som sier Oslo osv med vanlig s-lyd?. Så vidt jeg vet unngår standard østnorsk både a-endelser og sj-lyden der det egentlig er s. De færreste snakker vel slik i dag uansett? I så fall er standard østnorsk et lite utbredt talemål. Er vel bare de særeste slaskene på Frogner som holder seg til et/en-endelser og s-lyden i visse tilfeller. Så hva er det egentlig folk snakker i Oslo og området rundt?

Jeg sier da vitterlig Oslo med s-lyd. Fordi man velger å snakke ordentlig norsk så betyr vel ikke det at man er slask? Jeg bruker også for det meste et/en-endelser, selvom noen a-endelser lurer seg inn her og der.

Lenke til kommentar

Høres kult ut, men hvordan vil dette fungere med forskjellige dialekter? Jeg er selv fra Stavanger og har ikke så veldig lyst å snakke bokmål (heter då å snakke bokmål forresten? :p) til TV-en.

Nei, det er ingen som snakker bokmål. Bokmål er en målform i likhet med nynorsk. Hvis noen sier de snakker bokmål eller nynorsk så driter de på leggen. Å si at man snakker standard østnorsk derimot, er helt ok.

Var det jeg trodde, men må ærlig talt si at jeg aldri har hørt østnorsk... Høres helt feil ut i mine ører. Er vel østlandsk vi omtaler det som her i Stavanger.

På hvilken måte lyder det feil?

Standard østnorsk - eksisterer det i det hele tatt? For eksempel sj-lyden erstatter s-lyden i mange tilfeller, det er vel ingen som sier Oslo osv med vanlig s-lyd?. Så vidt jeg vet unngår standard østnorsk både a-endelser og sj-lyden der det egentlig er s. De færreste snakker vel slik i dag uansett? I så fall er standard østnorsk et lite utbredt talemål. Er vel bare de særeste slaskene på Frogner som holder seg til et/en-endelser og s-lyden i visse tilfeller. Så hva er det egentlig folk snakker i Oslo og området rundt?

Jeg sier da vitterlig Oslo med s-lyd. Fordi man velger å snakke ordentlig norsk så betyr vel ikke det at man er slask? Jeg bruker også for det meste et/en-endelser, selvom noen a-endelser lurer seg inn her og der.

Ordentlig og ordentlig. Jeg vil si at a-endelser er langt mer "norsk". Et-endelser er jo fra unionstiden. I nynorsk som er basert på talemål rundt om i landet, så er jo også a-endelser det mest vanlige.

Et/en-endelser er likevel en positiv utvikling. Det fremstår som mer formelt i de flestes ører, og passer derfor fint inn i litt mer formelle situasjoner som en erstatning for dagligtale.

Sj-lyden er for meg en mer blandet bolle. Det er unødvendig å ha denne lyden i ord som fengsel. Er heller ikke noen tilhenger av at kj-lyden forsvinner til fordel for sj. Men så er kj-lyden en litt mer vanskelig lyd å få til for de fleste.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Akkurat som det er bare Norge som har dialekter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...