Gå til innhold

Hvorfor blir man dårligere av alkohol i Norge?

Anbefalte innlegg

Det svever en del påstander rundt omkring på nettet, om hvorvidt det er tilsatt brekkmiddel eller ikke i norsk sprit.

Jeg stiller meg nøytral til påstandene, for det fins ingen måte for meg å vite noe av dette helt sikkert.

Én ting jeg er helt sikker på, er at jeg kan drikke mye mer i utlandet uten å bli dårlig, slik jeg blir i Norge.

Norsk sprit må være tilsatt ett eller annet som gjør at kroppen vår ikke vil ha så mye av det.

(Ja, jeg er klar over at sprit består av gift, så kroppen vil støte det mest mulig fra seg uansett)

Hva er det som utgjør denne forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min lille teori på akkurat dette er at når jeg drikker alkohol i utlandet (som regel syden) drikker jeg mye mer vann i tillegg til alkoholen. Mange drikker alt for lite når de drikker noe som som oftest ender med hodepine.

Det kan godt være, men du tenker nok på hodepinen som kommer dagen derpå, mens jeg tar for meg spørsmålet om hvorfor man blir dårligere mens man drikker. Altså, noe som gjør at vi blir fortere kvalm og kaster opp lettere.

Lenke til kommentar

Dette har med kosthold å gjøre. Pizza, fastfood, chips og godteri er som regel matinntaket når man drikker masse alkohol i Norge. Mens når man er på ferie i utlandet spiser man skikkelige måltider på restaurant både til lunsj og middag. Med det søppelkostholdet man har på en norsk fest er det ikke rart at kroppen ikke klarer å takle de samme alkoholmengdene. Spis masse forskjellige grønnsaker tilberedt med rikelig god olje til noe kjøtt/fisk/fugl, så setter du kroppen i stand til å takle en solid fest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan stiller du deg til sprit konsumert når det er kaldt? Jeg er usikkert på om du mener utlandet(verden bortsett fra Norge) eller syden(land hvor det er varmt).

Jeg mener utlandet generelt..Har drukket alkohol i både kaldt og varmt klima, men mener det har den samme effekten.

Lenke til kommentar

Dette har med kosthold å gjøre. Pizza, fastfood, chips og godteri er som regel matinntaket når man drikker masse alkohol i Norge. Mens når man er på ferie i utlandet spiser man skikkelige måltider på restaurant både til lunsj og middag. Med det søppelkostholdet man har på en norsk fest er det ikke rart at kroppen ikke klarer å takle de samme alkoholmengdene. Spis masse forskjellige grønnsaker tilberedt med rikelig god olje til noe kjøtt/fisk/fugl, så setter du kroppen i stand til å takle en solid fest.

Jeg tviler sterkt på at akkurat det jeg snakker om har med kosthold å gjøre. Da jeg drakk i tyskland spiste jeg like mye søppelmat som jeg gjør her hjemme, men jeg ble likevel ikke dårlig av spriten der. Og nå snakker jeg ikke nødvendigvis om den naturlige følelsen av at kroppen frastøter alkoholen som et giftstoff, men heller den umiddelbare følelsen av at du vil kaste opp det du nettopp har drukket (uavhengig av smak), derav ryktene om brekkmiddel.

Lenke til kommentar

Kan det rett og slett ha noe med at ofte når folk er i utlandet drikker de så skrekkelig mye at de våkner opp fulle og fortsetter med øl tidlig? Holder man rusen i gang så blir man ikke dårlig.

Påstanden om brekkmiddel i polsprit har blitt tilbakevist flere ganger her på forumet uten at jeg gidder å vise til tidligere tråder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan det rett og slett ha noe med at ofte når folk er i utlandet drikker de så skrekkelig mye at de våkner opp fulle og fortsetter med øl tidlig? Holder man rusen i gang så blir man ikke dårlig.

Påstanden om brekkmiddel i polsprit har blitt tilbakevist flere ganger her på forumet uten at jeg gidder å vise til tidligere tråder.

Som sagt tidligere, det jeg snakker om, dreier seg om den umiddelbare følelsen av at det man drikker må komme opp igjen. Vi har en grense på dette, uansett hva vi drikker, men norsk sprit har lettere for å gjøre oss kvalme, og dette er det ikke bare jeg som føler. Har snakket med andre som mener det samme, men vi vet bare ikke hva det er.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, det jeg snakker om, dreier seg om den umiddelbare følelsen av at det man drikker må komme opp igjen. Vi har en grense på dette, uansett hva vi drikker, men norsk sprit har lettere for å gjøre oss kvalme, og dette er det ikke bare jeg som føler. Har snakket med andre som mener det samme, men vi vet bare ikke hva det er.

Da må du nesten spesifisere hva du drikker som får deg til å oppleve brekninger. Dersom du kjøper billigste sort brennevin på polet og blander 50/50 med brus kan nok dette gi brekninger på noen og enhver.

Tør jeg gjette på at det du drikker i utlandet ofte er tilberedt på bar, og laget med en smule mer finesse enn det du blander sammen selv på kjøkkenbordet?

Eventuelt at når du er i utlandet vet du underbevisst at alt for store alkoholmengder vil sabotere den verdifulle ferien din så du legger automatisk litt berensninger på deg selv når det gjelder styrken på drinkene.

Og så vil jeg gjenta meg selv på dette med kosthold. I utlandet spiser man gjerne egg og bacon til frokost, mens her i norge er det brødskiver med syltetøy. Fett og proteiner i kosten er svært viktig for alkoholtoleransen. For mye karbohydrater og for lite fett/protein i kostholdet reduserer vår kapasitet for det meste, og kan lett skape brekninger når man bøtter nedpå alkohol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...