Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Jeg har akkurat flyttet inn i et hybelhus hvor det er minst 5 leiligheter med 10-12 personer boende med minst en pc eller enhet som skal være på nett samtidig. Problemet mitt er måten internettilkoblingen "fungerer" her.

Så vidt jeg skjønner så ser tilkoblingen slik ut:

• Én linje inn til huset.
  • En trådløs-router (D-link DIR-655)
  • Flere repeatere/aksesspunkt spredd rundt om i bygget. Alle med samme passord. (Apple airport express)
  • Ev. så er hver airport express kablet til en port(er) i D-linken.
    (Det er opplegg for kablet nett i oppgangen hvor airport står plugget i)
  • Ingen QoS eller annen form for båndbreddestyring.

Dette fører til at når et aksesspunkt sliter med for mye trafikk, bytter folk til et annet et. Noe som fører til at neste punkt blir overbelastet osv. I tillegg pga. mangelen på trafikkontroll så blir linja makset ut når noen laster ned store mengde data, noe som gjør at alle andre i huset lagger noe jævlig og sliter med veldig ustabilt nett.

Jeg har kontaktet huseier og foreslått eget passord for hver etasje (aksesspunkt), og at de må finne en måte å kontrollere båndbredden mellom hvert aksesspunkt.

---------------------------------------------------------------------------------

Jeg vil at hver etasje skal kunne ha sin "kvote" av den totale båndbredden og ikke kunne bruke alt når andre er på nett samtidig.

Hva trenges av utstyr, programmvare og kunnskap?

Kan noen foreslå en enkel og effektiv måte å løse dette problemet på?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Forskjellige kanaler og forskjellige user/passwords på de forskjellige extenderene er vel ett must. og vil tro (har ikke den store erfaringene med eple produkter) at disse har noe basic greier for a begrense trafikk.

Skal du ha forskjellige brukernavn tregner du en server med radius og WPA2-Enterprise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...