smartphone Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Jeg fikk til jul pakke fra min arbeidsgiver, jeg fikk hentekort fra Posten. Jeg dro for å hente pakken og ble krevd et gebyr på kr 100. Det viste seg at arbeidsgiver hadde brukt feil postnr, Poststed var riktig. Jeg sa at det fikk de kreve av sender som hadde skrevet feil postnr og fikk svar at jeg måtte betale det. Jeg regnet med at det ikke var så fin gave så jeg betalte ikke og fikk heller ikke pakken. Jeg tok saken opp med Forbrukerrådet og fikk til svar at jeg måtte ta det opp med Post- og teletilsynet. Jeg ble ikke mye klokere av det. Jeg fikk vel inntrykk av at verken Forbrukerråd eller P&tt hadde noen myndighet og at det var svært ullent hva Posten forholdt seg til. Jeg klaget til Posten og fikk svar: Viser til telefonsamtale med deg vedr pakke fra din arbeidsgiver som hadde feil postnr, noe som medførte at du som mottaker ble avkrevd kr 100,- i hentegebyr. Jeg har sjekket opp hva som er vanlig praksis - og under får du en forklaring En pakke defineres som omadressert eller ettersendt når mottaker ber om å få sendt pakken til en annen adresse enn den som er påført pakken. Endring av postnr inngår altså i denne definisjonen. I de aller fleste tilfeller er omadressering og ettersending noe som er styrt av mottaker. Det kan være ved flytting, midlertidig adresseendring i forbindelse med ferier etc. Det vil være urimelig å belaste avsender for noe som i de aller fleste tilfeller er mottakerstyrt. I dette tilfellet er det avsender som har benyttet feil postnummer til mottaker, og således kan man hevde at det er avsender som burde vært belastet for ekstrabeløpet. For de ansatte ute på postkontorene vil det være vanskelig (om ikke umulig) å alltid kunne avgjøre hva som er avsenderfeil og hva som er mottakerstyrt. Vår praksis er derfor at omadresseringer skal belastes mottaker. Ved utlevering av pakker som nevnt under, får de ansatte på postkontor/Post i butikk beskjed om at det skal innkreves 100 kr ved utlevering, Det er kun i de tilfeller hvor det er åpenbart at Posten har gjort feil at innkreving av 100 kr kan fravikes. ..... Jeg ba om å få lovhjemmel, men her vise det kun til praksis. Er det noen som kjenner til hva som regulerer Posten? Jeg synes dette er en merkelig praksis og synes det er galt at Posten kan ta seg til rette på denne måten. Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Du kan ta en titt i postloven og se om du kommer noen vei. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Jeg har hatt en del saker med posten og min erfaring er at de gir seg ikke før du har noe skriftlig fra en høyere instans som sier direkte at posten har tatt feil. Min erfaring er også at forbrukerombudet ikke tar saker som omhandler posten. Det beste tipset er å lese lovene og forskriftene, men på et tidspunkt må du spørre deg hvor langt du er villig til å gå for en prinsippsak. Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Jeg fikk en pakke med riktig poststed og feil postnummer, den ble levert ut fra postkontoret som tilhørte postnummeret. Ingen ettersending der igården. Virker som om det er forskjellig praksis internt i posten. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Du kan ta en titt i postloven og se om du kommer noen vei. Takk for tipset jeg kikket litt, men det var tynne saker. Jeg har også sett på forskriften og konsesjonen. Ikke mye som regulerer Postens praksis. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Jeg har hatt en del saker med posten og min erfaring er at de gir seg ikke før du har noe skriftlig fra en høyere instans som sier direkte at posten har tatt feil. Min erfaring er også at forbrukerombudet ikke tar saker som omhandler posten. Det beste tipset er å lese lovene og forskriftene, men på et tidspunkt må du spørre deg hvor langt du er villig til å gå for en prinsippsak. Din erfaring stemmer med mitt inntrykk til nå, dessverre. Jeg ringte og har bblitt satt videre til en sekretær til en sjef, og hun var svært service-innstilt. Brevet var vel delvis utførlig, men lovhjemmel mangler. Jeg synes det er litt ille at Posten egentlig kan gjøre som den vil. Saken er ikke stor, derfor har jeg heller ikke gjort noe mer til nå. Jeg ser det litt som en utfordring og skal prøve litt til. Jeg tror det kan være vanskelig å ta Posten på brudd på konsesjon, forskriften eller loven siden dette var tynne saker. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Påstandene til Posten er vel lett å be om dokumentasjon på? Dvs, om du ber om ettersending eller omadressering så registreres dette i ett system, og dette bør de derfor kunne dokumentere. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Jeg fikk en pakke med riktig poststed og feil postnummer, den ble levert ut fra postkontoret som tilhørte postnummeret. Ingen ettersending der igården. Virker som om det er forskjellig praksis internt i posten. Tydeligvis ikke lik praksis, hvis du sier at pakken ble levert til feil person. Din pakke ble levert ut etter postnr, som var feil.. Jeg har ikke så uvanlig navn, men mitt fornavn og etternavn er det kun jeg som har i Norge. Derfor kunne den vel ikke leveres ut til en annen person med mitt navn på det andre postnr. Kan det være forklaringen? En kamerat har opplevd noe liknende det du opplevde, en pakke han skulle ha hatt er utlevert til en annen person. Posten har ikke noe dokumentasjon som kan vise hvem den er utlevert til. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Påstandene til Posten er vel lett å be om dokumentasjon på? Dvs, om du ber om ettersending eller omadressering så registreres dette i ett system, og dette bør de derfor kunne dokumentere. Hvis du leser teksten på brevet jeg fikk av Posten ser du at den definerer "ettersending" som det passer den. I tillegg sier brevet at det gjør ikke noe om et slikt gebyr rammer feil i en del tilfeller, fordi den mener at i de fleste tilfeller får rette person gebyret. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Det er ikke det eg leser. En pakke defineres som omadressert eller ettersendt når mottaker ber om å få sendt pakken til en annen adresse enn den som er påført pakken. Endring av postnr inngår altså i denne definisjonen. Du er mottaker. Om du har bedt om å få sendt pakken til en annen adresse eller endret postnr så er dette dokumenterbare endringer. Her bør altså posten kunne dokumentere om dette er tilfelle, og i så tilfelle kreve det gebyret av deg. Kan de ikke dokumentere dette, er det jo åpenbart feil postnr som er påført pakken, og dermed er det avsender som skal betale gebyret. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Dette har skjedd med meg i etterkant av forandring av postnummer. Slapp gebyr selv om de sa jeg skulle betalt. Dette var jo tom. min egen feil ettersom jeg hadde bestilt pakken selv. Det er nok forskjellig praksis fra hvem du treffer på i kassa. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Det er ikke det eg leser. En pakke defineres som omadressert eller ettersendt når mottaker ber om å få sendt pakken til en annen adresse enn den som er påført pakken. Endring av postnr inngår altså i denne definisjonen. Du er mottaker. Om du har bedt om å få sendt pakken til en annen adresse eller endret postnr så er dette dokumenterbare endringer. Her bør altså posten kunne dokumentere om dette er tilfelle, og i så tilfelle kreve det gebyret av deg. Kan de ikke dokumentere dette, er det jo åpenbart feil postnr som er påført pakken, og dermed er det avsender som skal betale gebyret. Du har helt klart et poeng! Det var dette jeg tok tak i opprinnelig klage, men Posten svarte ikke og brevet jeg fikk er vel mer en bortforklaring. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Dette har skjedd med meg i etterkant av forandring av postnummer. Slapp gebyr selv om de sa jeg skulle betalt. Dette var jo tom. min egen feil ettersom jeg hadde bestilt pakken selv. Det er nok forskjellig praksis fra hvem du treffer på i kassa. Selv om du har skrevet feil postnr selv, synes jeg kr 100 er et urimelig gebyr. Jeg reagerer vel på denne praksis med å gi gebyr for det meste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå