Gå til innhold

[Løst] Problem med 2560x1440 oppløsning


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt to stk. skjermer med 2560x1440 oppløsning (samsung s27a850t). Jeg har en Lenovo ThinkPad W520 med to grafikkort (intel et-eller-annet og NVIDIA Quadro 2000m), og en dockingstasjon med to DVI-utganger og to displayport-utganger. De to skjermene er i dag koblet til dockingstasjonen med DVI-kabler (har ikke displayport-displayport-kabler)

 

Problemet er at jeg ikke får valgt høyeste oppløsning (2560x1440) når jeg kobler til skjermene :-( Den høyeste tilgjengelige oppløsningen er full hd.

 

Jeg har:

oppdatert bios

endret noe graphics-mode til "discrete" i bios

oppdatert drivere til begge skjermkort

installert skjermdrivere for begge skjermene (men de forsvinner når jeg napper PC-en ut av dockingen, da viser de som generic pnp-skjerm)

 

Jeg fikk til å endre oppløsningen på den ene skjermen til 2560x1440 ved å gå til nvidia kontrollpanel->endre oppløsning->tilpass->opprett tilpasset oppløsning->taste inn 2560x1440 manuelt, 60hz, og noe timing-greier. Men når skjermen slo seg av for å spare strøm ville bildet ikke komme opp igjen..

 

 

- Kan det være at skjermkortet mitt ikke støtter oppløsningen?

- Kan det være feil på drivere eller lignende?

- Kan det være at jeg trenger displayport-displayport-kabler i stedenfor DVI-kablene som fulgte med skjermene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Single link DVI kabel (om det er det du har) gir max widescreen oppløsning på ca 2100 x 1300 , og du skal ha over dette ...

Sjekk dette først (om det er dual link DVI kabler)

 

Quadro 2000 desktop versjon støtter max resolution 2560 x 1600 , og to skjermer

 

Vil anta at det samme gjelder for 2000m mobile versjonen.

 

Kanskje du ikke kan ha 2 DVI med så høy oppløsning , men f.eks 1 DVI (Dual link) + 1 Displayport , eller

2 displayport .

 

Fra nVidia:

Display Support:

Dual Link DVI-I 1

DisplayPort 2

# of Digital Outputs 3 ( 2 out of 3 active at a time )

# of Analog Outputs 1

Maximum Display Resolution Digital @ 60Hz 2560x1600

 

 

 

Edit:

Tror du finner svaret her :

ThinkPad Mini Dock Plus Series 3

http://support.lenov...ocID=MIGR-72873

 

Features and benefits:

Left corner alignment for easy system attachment

Convenient eject button for one-step system removal

Six USB 2.0 ports

Five video ports:

Up to three, of the five, video ports can be used simultaneously:

ThinkPad systems with NVIDIA Optimus technology: Up to three monitors can be attached and ThinkPad display is enabled (ThinkPad display is active). For more information: NVIDIA Optimus - ThinkPad Multiple Monitor Configurations

ThinkPad systems with integrated graphics, or other discrete graphics: Up to two monitors can be attached and the ThinkPad display is disabled (ThinkPad display is blank).

VGA analog monitor supporting 1920 x 1200 resolution

Two Single-Link DVI-D digital monitor supporting 1920 x 1200 resolution

Single-Link DVI-D port does not support attachment of a DVI-to-VGA monitor adapter.

Two DisplayPort monitor supporting 2560 x 1600 resolution

Supports attachment (compatibility varies by ThinkPad system) of DisplayPort monitor cables; Using DisplayPort monitor cables reduces resolution to 1920 x 1200

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei, takk for link og hjelp :) ser jo lovende ut med tanke på at grafikkortet i teorien skal støtte oppløsningen :)

 

"Two DisplayPort monitor supporting 2560 x 1600 resolution

Supports attachment (compatibility varies by ThinkPad system) of DisplayPort monitor cables; Using DisplayPort monitor cables reduces resolution to 1920 x 1200"

 

Hvordan tolker dere den? Dockingen støtter tilkobling av to displayport skjermer med 2560 x 1600, men om en bruker displayport-kabler blir oppløsningen redusert til kun 1920x1200?

 

Har bestilt to displayport-displayport-kabler no, blir spennende å se om det fungerer bedre. Jeg mener at dvi-kablene skal være dual-link, det er i hvert fall mange pinner på ;) også fulgte de med skjermene som har høy oppløsning..

 

Men det er en ting jeg ikke skjønner.. Hvorfor er ikke oppløsningen 2560x1440 tilgjengelig i listen over oppløsninger? burde ikke denne dukket opp nå som drivere til skjermene er installert, og grafikkdriver er oppdatert?

Lenke til kommentar

Ser for meg ut som om DVI utgangen(e) i dockingstasjonen er single link (hjelper ikke med dual link kabel da) . Blir aldri mere enn 1920 x 1200 - sikkert fordi da det er en edid supportert oppløsning på dine skjermer som er innenfor max 2100 x 1300 . 2560 x 1440 overgår hva single link kan supportere over single link og vises ikke.

 

Du får ta en ny status med displayport kabler.

 

.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ser for meg ut som om DVI utgangen(e) i dockingstasjonen er single link (hjelper ikke med dual link kabel da) . Blir aldri mere enn 1920 x 1200 - sikkert fordi da det er en edid supportert oppløsning på dine skjermer som er innenfor max 2100 x 1300 . 2560 x 1440 overgår hva single link kan supportere over single link og vises ikke.

 

Du får ta en ny status med displayport kabler.

 

.

 

Ahh, det kan jo være en mulighet ja, vi får se på mandag =)

Lenke til kommentar

Ser for meg ut som om DVI utgangen(e) i dockingstasjonen er single link (hjelper ikke med dual link kabel da) . Blir aldri mere enn 1920 x 1200 - sikkert fordi da det er en edid supportert oppløsning på dine skjermer som er innenfor max 2100 x 1300 . 2560 x 1440 overgår hva single link kan supportere over single link og vises ikke.

 

Du får ta en ny status med displayport kabler.

 

.

 

Du hadde helt rett, DVI-kontaktene på dockingstasjonen er single-link. Med displayport-kabler fungerer det med 2560x1440 på begge skjermene :-) Måtte koble fra laptop-displayet, men det får heller gå fint, er kjempegod plass på skrivebord(ene) nå :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...