Gå til innhold

Vandel og offshore

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å søke lærlingplass i Skipselektrikerfaget til våren, men i sommer ble jeg tatt for dokumentfalsk (triksa litt med leggen) og politiet sa at jeg slapp unna.

Og at det ikke kom på rullebladet men

"det ligger i systemet" er dette da en påtaleunnlatelse og kan dette gjøre at jeg ikke blir godkjent for å jobbe offshore?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte å søke lærlingplass i Skipselektrikerfaget til våren, men i sommer ble jeg tatt for dokumentfalsk (triksa litt med leggen) og politiet sa at jeg slapp unna.

Og at det ikke kom på rullebladet men

"det ligger i systemet" er dette da en påtaleunnlatelse og kan dette gjøre at jeg ikke blir godkjent for å jobbe offshore?

Har ikke hørt om noen som har blitt bedt om vandels attest for jobbing offshore, ved jobbing ved barn, ja, men ikke på rigg eller skip som elektriker.

Om en må ha plettfri vandel er det nok mange som hadde blitt sendt hjem fra både rigg og skip :-P

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sidan politiet har sakt at dette ikkje kjem på rullebladet så har du ikkje mottatt straff, derfor vil det ikkje stå noke i politiattesten.

Men politiet har nok notert saka i sitt interne system slik at dei kan slå opp dette seinare.

Politiet gjer også dette dersom du f.eks er vitne i ei sak, ikkje fordi du har gjort noke galt men fordi dette kan være aktuell informasjon på eit seinare tidspunkt.

Du har sikkert høyrt i media at politiet omtaler at den misstenkte er ein kjenning av politiet, dette betyr då at politiet har notert seg navnet til vedkommande før. Men det treng ikkje nødvendigvis å bety at personen er kriminell, berre at personen har vært til stades i andre samenhengar når politiet har vært på oppdrag.

Når det gjeld vandel i forhold til jobbsøknad så er kravet vanligvis berre godkjent vandel, altså at du framlegger ein vanlig politiattest og arbeidsgiver ser over at det ikkje foreligger saker som er uforenelig med jobben.

I forhold til jobb med f.eks barn så vil vold og seksualforbrytelser nok hindre at du får jobben, medan f.eks tjuveri ikkje utgjer ein konflikt for den aktuelle jobben.

Politiattesten viser også berre dei nyaste hendelsane, dersom du ser i lov om strafferegistrering så vil du sjå nøyaktig kor lenge dei forskjellige forbrytelsane står oppført (milde forbrytelser står i attesten mykje kortare tid enn meir alvorlege forbrytelser).

Den uttømmande politiattesten der alt står uavhengig av kor lenge det er sidan er det svært få jobber som har som krav, mykje på grunn av at det må foreligge ein konkret grunn for at informasjonen er nødvendig. Politiet er restriktive med å sende ut politiattest fordi ein ikkje ønsker at arbeidsgivere skal stille politiattest som krav utan at det foreligger ein god grunn for det.

Lenke til kommentar

litt off topic men jeg kjenner flere straffedømte som jobber off-shore, (vold, narkobesittelse, og lignende medium alvorlige forbrytelser), hvordan kan de det hvis man trenger politiattest??

-frank

Enten fordi det ikkje er krav om politiattest for å jobbe offshore eller fordi sakene er forelda og derfor sletta frå politiattesten.

§ 6. I attest som nevnt i § 5 skal det ikke tas med opplysninger om:

1. Påtaleunnlatelse for forseelse, ubetinget påtaleunnlatelse for forbrytelse eller overføring av straffesak til megling i konfliktråd.

2. Dom på militær arrest.

3. Bot for forseelse, med mindre den etter politiets skjønn kan være av betydning for formålet med attesten og ikke er eldre enn 2 år regnet fra dommen eller vedtagelsen av forelegget.

4. Bot for forbrytelse etter dom som er avsagt eller forelegg som er vedtatt mer enn 2 år før attesten blir utstedt.

5. Betinget påtaleunnlatelse for forbrytelse når påtaleunnlatelsen er meddelt eller dommen er avsagt mer enn 2 år før attesten blir utstedt.

6. Betinget dom når dommen er avsagt mer enn 5 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder dom på overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39 når det ikke har skjedd overføring til anstalt under kriminalomsorgen etter psykisk helsevernloven § 5-6 eller tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a, og reaksjonen har opphørt, samt dom på bemyndigelse til anbringelse i tvangsarbeid eller kursted når bemyndigelsen ikke har vært brukt.

7. Dom på ubetinget fengsel inntil 6 måneder, ungdomsfengsel eller arbeidsskole når den dømte er løslatt, på prøve eller endelig, mer enn 5 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder for dom på bemyndigelse til anbringelse i tvangsarbeid eller kursted når bemyndigelsen har vært brukt. Det samme gjelder også dom på samfunnsstraff der den subsidiære fengselsstraffen er inntil 6 måneder, og samfunnsstraffen er utført mer enn 5 år før attesten blir utstedt.

8. Dom på tidsbestemt rettighetstap såfremt dommen er avsagt mer enn 10 år før attesten blir utstedt.

9. Dom på ubetinget fengsel over 6 måneder eller forvaring såfremt den dømte er løslatt, på prøve eller endelig, mer enn 10 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder dom på samfunnsstraff der den subsidiære fengselsstraffen er over 6 måneder, og samfunnsstraffen er utført mer enn 10 år før attesten blir utstedt.

10. Dom på overføring til tvungent helsevern dersom den dømte er overført til anstalt under kriminalomsorgen etter lov 2. juli 1999 nr. 62 om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern § 5-6, såfremt det er gått mer enn 10 år siden reaksjonen opphørte.

11. Strafferettslige reaksjoner ilagt foretak, jf straffeloven § 48 a.

Har en person flere dommer på ubetinget fengsel i 6 måneder eller mer, ungdomsfengsel (arbeidsskole), tvangsarbeid, overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39, tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a eller forvaring, tas alle disse dommer med i attesten selv om bare en av dem skal tas med etter reglene i første ledd. Når en dom er avsagt på et tidspunkt da ingen tidligere dom av denne art skulle tas med etter reglene i første ledd, tas dog den eller de tidligere dommer ikke med i attesten.

I særlige tilfelle kan departementet bestemme at flere eller færre avgjørelser enn bestemt i denne paragraf skal tas med.

Det skal i attesten opplyses til hvilken bruk den er utstedt.

Som du ser i den utheva delen så blir sjølv forbrytelser som fører til at personen har vært i fengsel i eit halvt år sletta frå politiattesten alt etter 5 år.

Dersom straffa har vært endå mildare så blir oppføringa sletta mykje tidligare.

I praksis så betyr dette at fengselsstraff berre betyr at du må vente nokre år etter du har sona ferdig før du kan søke på jobber med krav til politiattest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei ta den helt med ro...

Du kan ha sittet inne i et år og bli lukket ut på en mandag.

Da kan du reise offshore om tirsdagen.

Jeg kjenner mange som har gjordt noe ulovligt som jobber offshore.

Så det skal du ikke spekulere på.

Du gjør bare det du har lyst på :)

God fornøjelse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...