Gå til innhold

Noen som er lærling uten ungdomsrett her?

Minus

Anbefalte innlegg

Hei,

har noen spørsmål angående det å være lærling uten ungdomsrett. Det vil enkelt forklart bety at man f.eks er lærling i et annet fag enn det man tok da man gikk videregående.

Slik som min situasjon er, har jeg gått:

VG1 medier og kommunikasjon

VG2 medier og kommunikasjon

VG3 påbygging til generell studiekompetanse.

Er nå elektrikerlærling, men har 4 års læretid. (Siden jeg har VG1 og VG2 får jeg 1/4 + 1/4 år = 6mnd godskrevet etter §11-10 i forskrift til opplæringsloven.)

På eget initiativ har jeg tatt 2 av 3 VG1-eksamener i elektrofaget - i tillegg har jeg tatt "Tverrfaglig eksamen VG2 Elenergi" og "Tverrfaglig eksamen VG3 opplæring i bedrift". Jeg planlegger å ta siste VG1 eksamen til høsten. Altså vil jeg ha gjort unna to VGS-utdanninger, siden jeg allerede har karakter i fellesfagene. (Norsk, engelsk, matematikk osv..)

Jeg sendte så e-post til fylkekommunen for å klargjøre litt før jeg skulle skrive søknad om endring i lærekontrakten. Da får jeg til svar at siden jeg allerede har gjort ferdig videregående skole, får jeg ikke mulighet til dette. Kopierer svar fra fylket:

Det utdanningsprogrammet du valgte først' date=' påvirker muligheten din til å gjennomføre opplæringen innenfor normert tid. Du har fått godskrevet 6 mnd i kontrakten din på bakgrunn av dette.

Jeg kan utdype dette nærmere på følgende måte (jf.forskriftene til Opplæringsloven §11-10):

Vg1 i utdanningsprogrammet for elektrofag, blir godskrevet med 1 år. [b']Alle andre Vg1 blir godskrevet med ¼ år (3mnd)[/b]

Vg2 fastsatt for elektrikerfaget (altså elenergi), blir godskrevet med 1 år. Andre Vg2 i samme utdanningsprogram for elektrofag blir godskrevet med ½ år. Alle andre Vg2 blir godskrevet med ¼ år (3 mnd)

Dersom innholdet i prosjekt til fordypning, enten i Vg1 eller Vg2, er relevant for det aktuelle lærefaget, kan godskrivinga ytterligere økes med ¼ år for hvert av skoleårene.

Vg3 i skole som bygger på samme Vg2 i det aktuelle lærefaget, blir godskrevet med ½ år og inntil 1 år dersom læretida i faget utgjør mer enn 4 år. Alle andre Vg3 blir ikke godskrevet.

Jeg ønsker selv å fjerne godskrivingen fra "Alle andre VG 1/2" og føre inn de eksamener jeg har gjort, som nå tilsvarer normalt løp. Altså vil jeg få 2 års godskriving i stedet for 6mnd.

I §11-15 står:

"I særlege tilfeller og ved særlege fagkombinasjonar der godskrivingsreglane ut frå ei fagleg vurdering vil gi eit urimeleg resultat, kan fylkeskommunen fråvike frå forskrifta § 11-10 til § 11-14."

Siden jeg har lik kompetanse, som enhver elev som har gått ordinært løp, anser jeg dette som at jeg havner under det man kaller "urimelig" resultat.

Dette er altså saken pdd.

Jeg har dog en siste mulighet, og det er å få en realkompetansevurdering. Siterer fra Fylkesmannen.no

Verdsetting av likeverdig kompetanse gjennom realkompetansevurdering er eit viktig prinsipp i kompetansereforma. Vaksne kan no få vurdert og godskrive formell og uformell kompetanse dei har erverva seg på ulike område i livet sitt når dei søker utdanning. Som vaksen har du skaffa deg kunnskap på mange felt.

I vidaregåande opplæring vil vi skilje mellom realkompetansevurdering inn mot vidaregaånde opplæring og dokumentasjon ut av vidaregåande opplæring gjennom realkompetansevurdering. Ved realkompetansevurdering inn mot vidaregåande opplæring, er siktemålet med vurderinga å gi den vaksne den opplæringa han/ho manglar for å nå sitt opplæringsmål på veg mot studiekompetanse eller yrkeskompetanse (offentleg godkjent yrkestittel, fagbrev eller kompetansebevis). Kompetansevurdering ut av vidaregåande opplæring kan vere aktuelt i nokre tilfelle. Det vil seie at ein kan bli vurdert til "Godkjent gjennom realkompetansevurdering" i gjeldande fag og få det ført på vitnemålet/kompetansebeviset.

Så, hva har dere av forslag til hva jeg kan gjøre? Selv om jeg ikke har "rett" til videregående opplæring, står det vel ikke noe om at de kan nekte meg å bli behandlet likt? I værste fall er jo dette diskriminering av kompetanse, uten at vi trenger å gjøre noe mer med dette med en gang.

Håper på fornuftige og hjelpsomme svar. Jeg har ikke lyst å kaste bort 18 måneder på å være lærling om jeg kan bruke de på f.eks videre studier.

Endret av Minus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formålet bak regelen om at man godskriver skoletid i læretiden er fordi man i skoletiden erverver kunnskaper og ferdigheter som kommer direkte til nytte i den senere læretiden.

Det rettslige spørsmålet er når godskriving skal gjennomføres. Opplæringslovforskriften kapittel 11 gir ikke direkte svar på dette, men kapittel 11 handler om svært generelle bestemmelser med liten tilknytning til den konkrete læretid (godkjenning av lærebedrift, utforming av lærekontrakt), noe som hinter til at godskriving skjer ved læretidens begynnelse. Godskriving skjer i forbindelse med inngåelse av lærekontrakt/opplæringskontrakt, jfr. opplæringslova pgf 4-5, et annet moment i favør av at godskriving skjer når læretiden tar til.

Dette er også, hvis man tenker over systematikken, ganske naturlig. Når man får fritak for ett års læretid pga. ett års skoletid er det ikke det siste året man får fritak for, men det første. Å søke om fritak for et år når man er godt inne i det samme året man søker om fritak fra gir relativt liten mening.

Siden godskriving er inntatt i lærekontrakten/opplæringskontrakten er det dog noen begrensninger: Opplæringslova pgf 4-6 niende ledd fastslår at kontrakten kun kan endres på de måter og på de vilkår fastslått i pgf 4-6 første til åttende ledd. Siden bestemmelsen ikke nevner noen revisjon av selve tidsplanen (herunder godskriving) må dette antas å være utelukket ved lov.

"Urimelig resultat" etter forskriften pgf 11-15 er da ikke nødvendig å ta stilling til, siden loven forbyr endringer. Det samme gjelder realkompetansevurdering.

Det som eventuelt kunne løst problemet ditt ville vært å si opp lærekontrakten og inngå en ny, med påfølgende nye godskrivingsprosess. Men dette skaper sine egne problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar, krikkert. Jeg har prøvd å forsone meg med at læretiden ikke blir kortet ned - noe som føles veldig urettferdig. Kom likevel på en ting. Jeg tok 2 av 3 VG1 eksamener før lærekontrakten ble skrevet, kan jeg komme noe vei med å ta den siste eksamenen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...