Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Legge ut bilder eller videoer av døende, på nett?

Anbefalte innlegg

I dag hadde jeg en diskusjon med noen bekjente om at det å legge bilder og videoer av noen som dør på ordentlig ut på nett (siden vi så en fake youtube-klipp av det) er lovlig eller ikke. Jeg mente det ikke er lovlig, men hadde ingen kilder som kunne bekrefte dette, og når jeg søkte på nett om det, så fant jeg heller ingenting noe om det.

Noen som vet noe om lovende om dette? Anonym poster: 8e51b23a2ece640e802877eda9deab65

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utganspunketet er det vell ikkje ulovleg så lenge det er snakk om ein naturleg (fredlig) død og dette ikkje krenker privatlivets fred som er straffbart.

Du vil også kunne straffast for å ha medvirka til ein anna persons død dersom du ikkje gjer noke for å hjelpe dersom dette er mulig.

Men dersom det er snakk om ein voldsepisode så blir ting for litt meir komplisert, sidan ein då må stille seg spørsmål om fotografen har medvirka til utfallet.

Situasjonen vil derfor være av betydning, det er ikkje gitt at du kan pårope deg å være ein nøytral part som dokumenterer ein annen persons død og derfor ikkje har gjort noke galt uavhengig av kva situasjon det gelder.

Lenke til kommentar

Står du og filmer en fyr som får hjerteinfarkt og dør i stedet for å hjelpe, har du større problemer enn hvorvidt du har lov å legge klippet ut på YouTube eller ikke. Filmer du et strikkhopp, og strikken ryker er det noe ganske annet.

Usmakelig vil det uansett være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...