Heidi Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Jeg tviler på at han har daglig omsorg uten å ha foreldrerett. Var dere gift da dere fikk barnet? Isåfall er foreldreansvaret delt. Har dere signert på papirer ifm at far skrev under på at han var faren? I det skjemaet der far påtar seg farskap (som må signeres for at far ikke skal bli ukjent når foreldrene ikke er gift) er det også en bit om foreldreansvar. Det mest vanlige er å signere på foreldreansvardelen i samme runde som når far påtar seg farskap. Foreldrerett er noe dere begge har. Men bare en av dere kan ha hovedomsorgen. En endring i samværet på 10% endringene kan fort få store økonomiske konsekvenser for faren og for deg. I dag får han kanskje skatteklasse 2 (dersom han ikke bor sammen med en partner) og har hovedomsorgen om barnet. Har dere 50/50 deling er det vanlig å bytte på å ha fordelen av skatteklasse 2 annenhvert år. Fordelen med skatteklasse 2 utgjør ca. kr. 10 000,- lavere skatt pr. år. Har du barnet mer enn 50% er det du som har krav på skatteklasse 2 hvert år (dersom du ikke bor sammen med en partner). Har du barnet mer enn 50% er det du som har krav på å få barnetrygden utbetalt. Går du fra f.eks et 40/60 samvær til 51/49 samvær vil faren fort tape litt over kr. 20 000,- pr år. i barnetrygd og fordelen med skatteklasse 2. I tillegg kommer endringer i barnebidrag dere i mellom. Dessverre er det for mange foreldre her i landet som saboterer barnets samvær med den andre foreldren pga. økonomiske motiver og som ofte ser på barna sine som en inntektskilde enn en liten sjel med behov som skal dekkes, både med mat, klær og kjærlighet fra 2 foreldre. Foreldrerett er ikke noe begge har automatisk nei. Om foreldrene er ugift når barnet fødes må far signere på at han tar på seg farskapet, og begge må signere på at de ønsker delt foreldreansvar (foredrerett). Signerer man ikke går foreldreansvaret automatisk til mor. Edit: Mulig det har forandret seg siden jeg fikk barn, orker ikke google etter gjeldende lovverk nå, men i 2005 var det ihvertfall slik. Endret 10. juli 2012 av Heidi Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Foreldrerett er ikke noe begge har automatisk nei. Om foreldrene er ugift når barnet fødes må far signere på at han tar på seg farskapet, og begge må signere på at de ønsker delt foreldreansvar (foredrerett). Signerer man ikke går foreldreansvaret automatisk til mor. Jeg er smertelig klar over at ikke begge har automatisk foreldrerett, men det var vanligvis før at dette var en problemstilling. Da var det opp til jordmor etter fødselen å vifte med et ark under nesen til far for å få ham til å underskrive. Dersom jordmor ikke gjorde dette og far ikke selv var klar over hvordan systemet fungerte så hadde han heller ikke noen rettigheter (men bare plikter) overfor barnet dersom ikke mor og far var gift. Slik fungerte det i 97 når mitt første barn ble født, og jordmor viftet ikke med dette arket. I 99 var derimot reglene endret så jordmor måtte vifte med dette arket. Så i dag har jeg foreldrerett over et barnet jeg fikk med min eks i 99, men ikke barnet jeg fikk med den samme damen i 97, og det har min eks vært veldig flink til å utnytte... Med tanke på nicket til trådstartet, og klesstørrelsen til barnet så vil jeg tro at barnet det er snakk om i denne tråden er født lenge etter denne regelendringen i 99, så jeg antar at begge foreldre her har foreldrerett. Endret 10. juli 2012 av Dromle Lenke til kommentar
Viccy84 Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Han hadde ikke kontakt med barnet det første leveåret, så da ble ingen papirer skrevet under. Litt senere skrev han under slik at han har foreldrett. Noe alle foreldre har med mindre de taper den pga narkotika, eller andre alvorlige saker. Men vi var til mekling for 1 1/2 år siden. Å synes da å huske at jeg fikk spørsmål om jeg ville at far skulle få dele foreldreansvar med meg, å da sa jeg at jeg ville tenke på det, og det har ennå ikke kommet opp! Dvs at jeg har foreldreansvaret ALENE. Så da kan vel jeg endre adresse selv?? Uten samtykke? Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Da vi signerte samme papir i 2005 hadde vi valget om kun å signere på farskap, eller også å ta med foreldreansvar. Så de kan fortsatt ha latt være å signere på foreldreansvarsdelen, selv om de signerte et ark ifm fødselen. Tror likevel at begge har det, ihvertfall siden de har kommet til enighet om at far har daglig omsorg, så er det jo praktisk mye enklere å ha delt. Sykehuset og jordmor hadde forresten ingenting med saken å gjøre. Dette gikk kun via nav, og ble ikke nevnt engang på sykehuset. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Han hadde ikke kontakt med barnet det første leveåret, så da ble ingen papirer skrevet under. Litt senere skrev han under slik at han har foreldrett. Noe alle foreldre har med mindre de taper den pga narkotika, eller andre alvorlige saker. Men vi var til mekling for 1 1/2 år siden. Å synes da å huske at jeg fikk spørsmål om jeg ville at far skulle få dele foreldreansvar med meg, å da sa jeg at jeg ville tenke på det, og det har ennå ikke kommet opp! Dvs at jeg har foreldreansvaret ALENE. Så da kan vel jeg endre adresse selv?? Uten samtykke? Foreldreansvar og foreldrerett er samme ting. Om han først har signert på dette (er du sikker på at det ikke kun var farskapet han påtok seg??) så fjernes ikke dette ansvaret, da må det fradømmes eller en ny far dukke opp. (evt adopsjon). Eller at han sier det fra seg. At du har fått dette spørsmålet tyder på at du hadde det alene, men da er det ikke dette han signerte på isåfall. Hvis du ser her: http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/782/783 så ser det ikke ut som du har mulighet til å endre adresse sånn uten videre. Jeg kan ikke tro du kan ha rett til å ta sånne drastiske valg når barnet ikke bor fast hos deg. Det ville ikke vært barnas beste om sånne avgjørelser ble tatt uten mekling og avtale, så jeg tviler på at loven har en snarvei ifm foreldreansvar som tillater dette. Lenke til kommentar
Viccy84 Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Avgjørelsen 40 /60 ble bestemt hos fam.råd.kontoret, ikke andre plasser. Og jeg fikk spørsmålet om jeg ville dele ansvaret med han , men jeg MÅTTE ikke gjøre det sa hun vi snakket med. Så jeg velger og tro at jeg står med ansvaret ennå. Skal ringe folkereg. i morgen å høre, så ringe fam.råd.kontoret å høre hva de mener. 1 Lenke til kommentar
Caissa Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Ja, du burde sjekke opp i det med foreldreansvaret, det er jo faktisk ganske viktig å ha det avklart. 1 Lenke til kommentar
Viccy84 Skrevet 11. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2012 Da har jeg snakket med barnevern, nav, fam.råds.kontor og folkereg. og har sendt inn bytte om adresse. Men foreløbig bare postadressen, og bestillt time hos fam.rådskontoret. Så får vi se. Tusen takk for mange klare svar =) 1 Lenke til kommentar
Caissa Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Fant du ut av dette med foreldreansvaret? Lenke til kommentar
Viccy84 Skrevet 11. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2012 Ja, fant ut i dag at jeg har foreldreansvaret alene. Ringte bv, nav, folkereg og familieråd og spurte hva jeg kunne gjøre i forhold til at jeg ikke fikk ha gutten mer pga faren.. Jeg fikk " vi vet ikke" til svar!!! Er det mulig da??? Alle synes det var rart at vi ikke har delt foreldreansvar, men det er nettopp pga av en slik sak at jeg ville ha det alene. Takk gud for at jeg aldri delte det. Så i dag leverte jeg flyttemelding for guttungen, og avtalte møte på fam.råd kontoret, så ringte jeg far som kunne fortelle meg at han kom ALDRI til å møte opp der. Så snakket jeg med han igjen for en time siden, og da sa han at JEG kunne få 50/50 hvis jeg delte foreldreansvaret med han... Så da fikk jeg noe å tenke på. Jeg vil ha 50/50, men jeg vet hvor vanskelig han kan være.. så da er jeg redd for at han kan lage styr senere en gang igjen. For han er VELDIG sta... Forslag? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Ikke gi fra deg foreldreansvaret. Det er jo du som kan bestemme hvem som skal ha ungen mest da? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Om du har 100% foreldreansvar og han ikke vil levere fra seg ungen er det vel bare å kontakte barnevern eller politi? Jeg håper virkelig at dette er noe du gjør 100% for ungen og ikke for din egen del eller som et ledd i en maktkamp med din eks forresten. Ingenting suger mer enn foreldre som misbruker barna sine på den måten. 4 Lenke til kommentar
Viccy84 Skrevet 11. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2012 Ja, jeg skulle tro det. Men til og med hun på familieråd var ikke sikker på dette. Hun hadde ikke vært borti at noen hadde mer omsorgstid med ungen enn den andre, og alikavel ikke ha foreldreansvar. Men grunnen til dette er pga at faren ikke hadde kontakt med barnet for første gang før ungen var 7 mnd gammel. Det er grunnen. Men hvis det er fler som vet noe mer om det å ha ansvaret, og kan fortelle meg om jeg faktisk KAN forlage mer tid med han så blir jeg kjempeglad.. To dager i h.... på grunn av dette... Sliten. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Hvem er det som har hjulpet dere med å komme frem til avtalen om at han skulle ha ungen 60%? Gjorde dere dette helt på egenhånd, og er dette en muntlig avtale så å si? Lenke til kommentar
Viccy84 Skrevet 11. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2012 Om du har 100% foreldreansvar og han ikke vil levere fra seg ungen er det vel bare å kontakte barnevern eller politi? Jeg håper virkelig at dette er noe du gjør 100% for ungen og ikke for din egen del eller som et ledd i en maktkamp med din eks forresten. Ingenting suger mer enn foreldre som misbruker barna sine på den måten. Jeg gjør dette nettopp pga ungen. Han har spurt meg mange ganger hvorfor han ikke får være like mye sammen med meg som far, og jeg har prøvd å forklare at dette er en avtale vi hadde gjort, og at jeg skal prøve å endre den. Det er det eneste jeg har villa sagt til han slik at han ikke skulle komme som mellom mann mellom to voksne. Jeg vil gjøre dette 100% Dvs, jeg vil gjøre slik at JEG får bostedet hans her og ansvar alene slik at JEG kan kontrollere hvorvidt jeg kan sende han til far når f.eks han flytter rundt slik han gjør med ungen, ikke steller han, ikke følger opp med mat, lekser osv. Jeg gjør ikke dette for Kontrollen, men for at ungen min skal ha det best mulig. Samtidig vil jeg aldri nekte far over tid og ha ungen, han trenger pappaen sin like mye som han trenger meg, problemet er bare at jeg tenker slik, og far tenker penger og regler.. Grunn til at jeg søker råd her nå er for å finne ut om jeg faktisk bare kan si til han nå at SORRY mac, men jeg har litt mer jeg kan si, og jeg ønsker derfor å få han litt mer.. Hvem er det som har hjulpet dere med å komme frem til avtalen om at han skulle ha ungen 60%? Gjorde dere dette helt på egenhånd, og er dette en muntlig avtale så å si? Det startet med en privat avtale for noen år siden når jeg måtte flytte til nabobyen, når jeg flyttet tilbake 2 år senere nektet han, og vi dro til mekling. Og da visste jeg ikke så mye og sa til han at ok, bare jeg får se ungen min mer enn annenhver helg, så skal du få de 60%, for det var det han ville, hvis ikke fikk jeg ikke se gutten mer enn annenhver helg. Jeg har lært litt siden den gang altså.. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Okei, du er 100% sikker på at du har full foreldrerett? Hva om du faktisk sier til eksen din at dere kan ordne dette som voksne mennesker, at gutten får være hos deg mer og at gutten får være med på å bestemme hvor mye han vil være hos far uten at du mister noe foreldrerett, ellers må dere gå rettens vei? Mener ikke at dette er det første du burde gjøre, men hvis alt annet feiler så kan det jo være greit å prøve? Lenke til kommentar
Viccy84 Skrevet 11. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2012 Jeg forsøkte i dag på tlf før han slengte på røret. Jeg sa at jeg ønsker og ordne dette for ungen sin del ettersom at det er HANS ønske. HAN spør meg hvorfor han ikke får være mer hos meg. Jeg sa også at jeg vil unngå alt som heter kontor og at jeg bryr meg ikke om penger eller andre ting, bare om hvordan gutten har det. Da fikk jeg til svar at han måtte snakke med nav og vite om hvor mye han tapte, han hadde tross alt to andre gutter å forsørge. Da sa jeg at det er ikke min feil at han har unger med andre, og at han måtte tenke på vår gutt, og da sa han at han hadde funnet ut på nett at vi får ca 980 kr hver når vi har 50% hver (noe jeg ikke får til å stemme), men jeg bare var såå enig, bare for å få han på gli ang det han sa om at jeg kunne få han mer HVIS jeg delte ansvaret. Jge skal ringe fam.råd i morgen å høre hva de mener om det han sier, og spør om dette er noe vi kan finne ut av før vi møte opp der. Lenke til kommentar
Skillsne Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg har to raske spørsmål. 1. Hvorfor valgte du å ha barn sammen med denne mannen? 2. Hvorfor valgte du å flytte fra barnet? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Det at faren ikke vil møte hos familievernkontoret blir helt klart lagt merke til, og er til din fordel. Om barnevernet blir innblandet senere kan de innhente opplysninger fra familievernkontoret. Barnevernet ser heller ikke med blide øyne på saker der den ene har økonomi som grunn til sabotering. Vil anbefale deg å ha god dialog med dem underveis selv om du vil kontakte dem som siste utvei. Ikke bruk for mye energi på å få faren med til familievernkontoret, men hvis han ikke bryr seg med å møte hos barnevernet har han et problem. Om han trenerer saken og den ender i retten, skal det mye til for at han skal få noe mer enn vanlig samvær. Er selv innblandet i en barnevernssak der mor har vært veldig flink til å sabotere i lang tid. Etterhvert er det blitt veldig tydelig at grunnen er penger og makt. Anonym poster: 56f71615455ce0bcb31302da6eb88650 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Men anonym, det er ikke vits å diskutere barnevernet, fordi hun kjenner noen der og de gjør ikke jobben sin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå