Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Far nekter meg mer samvær, tro det eller ei..

Anbefalte innlegg

Jeg stusser over at info om barnets bosituasjon og omsorg ble tillagt noen innlegg senere enn startinnlegget jeg. Hvorfor ble ikke det nevnt tidligere? Og hvorfor er ikke barnevernet aktuelt å kontakte, om det er så ille?

Enten er det lagt på her, og situasjonen er en vanlig diskusjon om samvær, eller så er trådstarter en feig mor som ikke tar ansvar for at barnet skal ha det bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Allikevel bruker du det som et faktum at det er snakk om klessmak.

Fordi du tror det handler om smak av form og farge betyr det ikke at andre mener det samme. Det er faktisk en smaksak å godta litt grønske på bukse eller ha den med strøket og presset. Eller at en genser er litt liten, eller litt stor, som om det er et alvorlig brudd på barnekonvesjonen.

Dårlig rettferdiggjøring for en dårlig mening. Ja, det er sikkert sykt kult og morsomt og kverulere, men når grunnlaget ditt er så svakt skinner det virkelig gjennom for alle som leser det; Du fører dialog med deg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler absolutt ikke om at ungen ikke går i merkeklær når han kommer til meg eller hvor dyrt det han har på seg er. Hva det koster spiller ingen rolle for meg. MEN, jeg forventer at han kommer i hele klær, og at de er store nok, ikke gensere som knapt dekker albuen!

Å hva han bruker pengene sine på bryr jeg meg heller ikke om, så lenge ungen har alt han trenger. Dvs klær, utstyr etc..

Sist uke han var hos meg kjøpte jeg ny jakke, nye sko og skolesekk til en verdi av 3000 kr. Jeg spurte fint om han ville være med på å betale halvparten før jeg evt kjøpte det. Skolesekken betalte han halve av etter mye om og men siden han mente det var dyrt.. Men han var med =)

For meg er det viktig at siden han bor hos far skal han ha klare regler om at en spiser mer enn 1 måltid pr dag, at det er noe som heter leggetid, og at klær/hygiene er viktig.

JEg har tatt opp med han langt mer enn EN gang at jeg forventer at han sender med ungen nok mat på skolen (siden han har med 3-4 skiver på skole sfo 9 timer i løpet av dagen) , men han skylder på at det er mora som ordner dette. Å snakke til henne hjelper ikke. Gullgutten sier han ikke trenger mer, og derfor blir det slik..

Nei, barnevernet synes jeg blir utveien etter å ha snakket med fam.råds.kontoret.. For der kan jeg ønske ny samværsavtale slik at jeg får 60 /40 eller 50% , og hvis han nekter (noe jeg tror) blir det kun annenhver helg hos far. Og dette er fars ønske HVIS han ikke får ha han så mye som han har han nå..

Ja, det handler om penger fortsatt..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stusser over at info om barnets bosituasjon og omsorg ble tillagt noen innlegg senere enn startinnlegget jeg. Hvorfor ble ikke det nevnt tidligere? Og hvorfor er ikke barnevernet aktuelt å kontakte, om det er så ille?

Enten er det lagt på her, og situasjonen er en vanlig diskusjon om samvær, eller så er trådstarter en feig mor som ikke tar ansvar for at barnet skal ha det bra.

Grunn til at jeg skriver litt sånn etterhvert er fordi jeg ser at hvis jeg skal få klare svar, så er det viktig at jeg får med alt, og ikke noe. Og jeg er veldig dårlig til å formulere meg riktig, derfor ble det litt rot her.

JEg er langt ifra feig, men søker råd i forhold til hvordan jeg kan løse dette på riktig måte i forhold til ungen. Jeg ønsker ikke å ha han på heltid og ta fra far rett, jeg ønsker å ha noen lunde like mange dager som far, MEN at jeg kan ha litt å si i forhold til mat, klær etc.. å det er jo meg som kjøper det meste til han.

Så vennligst ikke trekk frem at det kan være en feig mor, for det er jeg ikke.

Lenke til kommentar

Grunn til at jeg skriver litt sånn etterhvert er fordi jeg ser at hvis jeg skal få klare svar, så er det viktig at jeg får med alt, og ikke noe. Og jeg er veldig dårlig til å formulere meg riktig, derfor ble det litt rot her.

JEg er langt ifra feig, men søker råd i forhold til hvordan jeg kan løse dette på riktig måte i forhold til ungen. Jeg ønsker ikke å ha han på heltid og ta fra far rett, jeg ønsker å ha noen lunde like mange dager som far, MEN at jeg kan ha litt å si i forhold til mat, klær etc.. å det er jo meg som kjøper det meste til han.

Det jeg lurer fortsatt på er hvorfor du ikke vil kontakt barneverntjenesten?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde mitt barn vært utsultet, kommet i for små/ødelagte klær osv, hadde jeg hentet barnet hjem og kontaktet barnevernet på dagen.

Du bør iallefall be om å få et hastemøte på fam.vernkontoret, forklar dem bekymringene dine og si at det haster.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg lurer fortsatt på er hvorfor du ikke vil kontakt barneverntjenesten?

Helt ærlig fordi jeg kjenner barnevernet her jeg bor, og ikke alle barneværn jobber for barn, men mot. Men, som jeg sa, det er en utvei.. Og ja, fikk beskjed om å ringe de etter kl 14 i dag.. ringte i sta, hun lurte på om det var en bekymringsmld eller at jeg ønsket å snakket med noen. Jeg valgte det siste ettersom at jeg ønsker å rådføre meg først. Vil ikke lage styr av noe som kan løses på en bedre måte.

Lenke til kommentar

Hadde mitt barn vært utsultet, kommet i for små/ødelagte klær osv, hadde jeg hentet barnet hjem og kontaktet barnevernet på dagen.

Du bør iallefall be om å få et hastemøte på fam.vernkontoret, forklar dem bekymringene dine og si at det haster.

Jeg vil ikke kalle det utsultet i den forstand. Guttungen spiser når han er sulten, men han har det ofte for travelt.. så han blir ikke nektet mat, men.. Ja, jeg er bekymret alikavel.. Jeg har han her hos meg nå, men vil ikke holde han tilbake her når han skal hjem til far, han vil jo dit også. Men får høre hva bv sier etterpå.

Lenke til kommentar

Dårlig rettferdiggjøring for en dårlig mening. Ja, det er sikkert sykt kult og morsomt og kverulere, men når grunnlaget ditt er så svakt skinner det virkelig gjennom for alle som leser det; Du fører dialog med deg selv.

Svakt? Hva er svakt. Poenget er at mor anser klær som ubrukelige. Påstanden svelges altså av deg. Men, de som har god trening i slikt, er det vel intet problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at du ikke ønsker å lage mer styr enn nødvendig.

At barn har det for travelt til å spise middag innimellom kan jeg forstå, men da må jo den voksne passe på at det ikke blir en vane. Og å spise kun 1 gang om dagen er for lite.

Håper det ordner seg iallefall!

Det er ikke godt å være bekymret mamma.

Lenke til kommentar

Jeg ba om råd fra andre og takker veldig for det. Men ønsker ikke at andre skal henge seg opp i hva andre igjen sier og diskutere/krangle om det.

Jeg synes han kommer i for små klær når han bruker 128 i klær og kommer i 116 og en ser tydelig at det er hull i sko og klær.

Et barn skal ha hele og rene klær og klær som er til deres kropp, og ikke gamle joggebukser med hull her og der.

Jeg forstår at du ikke ønsker å lage mer styr enn nødvendig.

At barn har det for travelt til å spise middag innimellom kan jeg forstå, men da må jo den voksne passe på at det ikke blir en vane. Og å spise kun 1 gang om dagen er for lite.

Håper det ordner seg iallefall!

Det er ikke godt å være bekymret mamma.

Takk for støtten =)

Det er ikke godt nei, har kjent på den ganske lenge (1 år), men har brukt tiden på å prøve å snakke til far og forklare han at jeg synes lite om at han spiser lite, å at han aldri handler klær og ting han trenger. Da sier han bare ok, jeg skal se på det. Og nå er den SE PÅ DET saken holdt på lenge nok. Kan skrive etterpå hva bv anbefaler, så får vi se=)

Lenke til kommentar

Ja, ett år er mer enn tid nok til å forandre situasjonen til barnet.

Kanskje han får et spark bak ved at du ber om råd fra barnevernet. At han da skjønner at du mener alvor.

Akkurat dette jeg ikke forstår, er enig i det du sier altså.

Hvorfor er du veldig bekymret for barnet men ønsker ikke lage noe styr? I hodet mitt er det veldig motsigende. Det er vel sånn at om barnet ikke har klær eller mat så er det omsorgssvikt, og da er jo barnevernet akkurat dem som skal kontaktes. Makan altså... Jorda er på tur å gå ned, men orker ikke si ifra til noen i tilfelle det blir mye bråk...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du ønsker at far fortsatt skal ha barnet?? Enda du skriver at ungen sulter, og kanskje får bare ett måltid som da er nudler per dag? Noe er riv ruskende galt her. Det er da ingen som ser på at unger har det vondt og lar det stå til? Nei kjære vene. Håper virkelig denne ungen har noen andre som kontakter barnevernet, ingen unger skal gå rundt og sulte uten å få det de trenger av mat og omsorg.

Jeg vil ikke kalle det utsultet i den forstand. Guttungen spiser når han er sulten, men han har det ofte for travelt.. så han blir ikke nektet mat, men.. Ja, jeg er bekymret alikavel.. Jeg har han her hos meg nå, men vil ikke holde han tilbake her når han skal hjem til far, han vil jo dit også. Men får høre hva bv sier etterpå.

Men da skjønner jeg, det ble lagt på litt i tidligere innlegg for å få det til å høres verre ut. Og så trekt fra igjen da du fikk annen tilbakemelding enn du trodde. Saken oppklart.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med de. Men må si at jeg er litt sjokka over svaret.

De mente (var ikke helt sikker) på at siden ungen bor 60 hos far og 40 hos meg, så har han foreldrerett og jeg kan da ikke få den tilbake med mindre han vil gi meg den, eller at jeg går gjennom rettsak?? Fordi ungen har adresse dit??!

Det vil si at jeg har ingenting jeg skulle sagt..

Er det noen som VET hvordan dette med foreldrerett fungerer? Trodde jeg hadde foreldreretten, så skal ringe folkereg for sikkerhetsskyld i morgen å høre. Ble helt satt ut her.. bah..

Lenke til kommentar

Har dere delt foreldrerett så har begge like mye å si. Siden dere har 60/40 vil jeg tro dere har delt omsorg også. (Eller at din tid med barnet kun går som samvær, da kalles det at far har daglig omsorg.)

Enten må han gå med på endring, eller så må du gå til sak. Det er helt naturlig, man kan jo ikke bare endre bosituasjonen til et barn sånn uten videre. (Tenk omvendt, om du hadde hatt ungen mest, det hadde blitt feil om far plutselig skulle krevd mer og fått det uten videre.) Så du må prøve først å ta det gjennom mekling på familievernkontoret.

Eller, så må du fortelle barnevernet om sviktende omsorg, som jeg fortsatt ikke helt har skjønt om forekommer eller ikke. Da kan barnevernet gripe inn, siden ungen ikke har det bra. Husk bare å komme med reelle ting, ikke legg på eller trekk fra. Da lager du krig..

Lenke til kommentar

Har dere delt foreldrerett så har begge like mye å si. Siden dere har 60/40 vil jeg tro dere har delt omsorg også. (Eller at din tid med barnet kun går som samvær, da kalles det at far har daglig omsorg.)

Enten må han gå med på endring, eller så må du gå til sak. Det er helt naturlig, man kan jo ikke bare endre bosituasjonen til et barn sånn uten videre. (Tenk omvendt, om du hadde hatt ungen mest, det hadde blitt feil om far plutselig skulle krevd mer og fått det uten videre.) Så du må prøve først å ta det gjennom mekling på familievernkontoret.

Eller, så må du fortelle barnevernet om sviktende omsorg, som jeg fortsatt ikke helt har skjønt om forekommer eller ikke. Da kan barnevernet gripe inn, siden ungen ikke har det bra. Husk bare å komme med reelle ting, ikke legg på eller trekk fra. Da lager du krig..

Takk for svar.

Skjønner dere blir forvirret. Men barnevernet skjønte meg heldigvis :)

Det er jo slik at jeg ønsker at barn og barnefar skal få være sammen , hvorfor skal jeg nekte han det?? Det er bare at han må få seg en "opplæring" om at han faktisk må være mer bevisst på rollen sin.

Jeg tror at jeg har foreldreretten, men han har hovedomsorgen ettersom at han har guttungen mest. Skjønner? Men vhis jeg finner ut i morgen at jeg har foreldreretten, kan jeg da endre adressen til guttungen? uten fars samtykke?

Lenke til kommentar

Foreldrerett er noe dere begge har. Men bare en av dere kan ha hovedomsorgen.

En endring i samværet på 10% endringene kan fort få store økonomiske konsekvenser for faren og for deg.

I dag får han kanskje skatteklasse 2 (dersom han ikke bor sammen med en partner) og har hovedomsorgen om barnet. Har dere 50/50 deling er det vanlig å bytte på å ha fordelen av skatteklasse 2 annenhvert år. Fordelen med skatteklasse 2 utgjør ca. kr. 10 000,- lavere skatt pr. år.

Har du barnet mer enn 50% er det du som har krav på skatteklasse 2 hvert år (dersom du ikke bor sammen med en partner). Har du barnet mer enn 50% er det du som har krav på å få barnetrygden utbetalt.

Går du fra f.eks et 40/60 samvær til 51/49 samvær vil faren fort tape litt over kr. 20 000,- pr år. i barnetrygd og fordelen med skatteklasse 2. I tillegg kommer endringer i barnebidrag dere i mellom.

Dessverre er det for mange foreldre her i landet som saboterer barnets samvær med den andre foreldren pga. økonomiske motiver og som ofte ser på barna sine som en inntektskilde enn en liten sjel med behov som skal dekkes, både med mat, klær og kjærlighet fra 2 foreldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...