Gå til innhold

problemer med mail sending fra arbeidsplass


Anbefalte innlegg

Ikke helt sikker på om dette er riktig sted å legge den, men prøver.

 

 

Jeg har en mail adresse på jobben, hvor den er satt opp til å videresende til min private mail. Dette fungerte helt fint, helt frem til ting kræsjet for noen uker siden. I tiden etter at ting ble reparert fungerer dette ikke mer.

 

Får denne feil meldingen:

 

Final-Recipient: rfc822;mail adressen

Action: failed

Status: 5.5.0

Diagnostic-Code: smtp;553 sorry, your envelope sender is in my badmailfrom list (#5.7.1)

 

 

Han som driver med dette for oss hevdet at det var mail mottakeren, Gmail som var problemet, så vi byttet til min gamle Yahoo mail, men akuratt samme problem der. Noe som min lille logikk tilsier at problemet ligger i mail serveren på jobben.

 

Denne vet jeg ingenting om, men vi kjører Windows på alle maskiner, og mener jeg også har sett windows i server skjermen på jobben.

 

 

Noen som kan ha peiling på hva dette kan være, selv med den lille infoen jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at epostadressen er fungerer som "svartelistet" et eller annet sted - dvs ikke gmail eller yahoo adressen, men trolig epostadressen som eposten videresendes fra. Svartelistinga kan være både hos Google og Yahoo, men også andre steder.

 

Mulige feilkilder:

- Serveren på jobben er konfigurert med feil avsender (domene), har ikke korrekt reverse DNS eller har en IP-adresse som er innen en "svartelista" range. Feil domene på avsender er den mest vanlige feilen.

- ISP (smarthost) som leverer mailtjenester har blokkert en eller flere brukere. Selv om dere har en Exchange server på huset er trolig den koblet opp mot en ISP sitt mailsystem.

- Kan også være direkte feilkonfigureringer.

 

Nå er jeg ikke akkurat noen Exchange/Windows guru - men feilen har jeg vært borte i i andre system.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Glemte å legge til at når jeg bruker skanneren på jobben, som har arbeidsmail adressen lagt inn, så sender den ut. Samt de som sitter på nettverket på jobben får sendt til den mail adressen. Altså at den videre sender korrekt der.

 

Men mail inn utenfra systemet blir ikke sendt ut igjen.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Det tyder på en MTA (Mail Transfer Agent) som er satt opp til å kun å godta utgående eposter hvor avsenderadresse og domene stemmer overens.

 

Meldingshode på en epost inneholder f.eks informasjon om:

1. Hvilket domene eposten kommer fra (domene.no)

2. epostadressen den kommer fra ([email protected])

3. Hvem den sendes til - mottakeradresse.

 

Det er mulig å sette opp MTA-en (Exchange eller annen MTA) til kun å godta utgående eposter hvor 1 og 2 inneholder samme domene f.eks at 1 er lik f.eks mail.domene.no og 2 må være [email protected]. Om fra adressen ikke inneholder domene - så regnes det som badmailfrom.

 

I og med at dette skjedde etter repereasjon etter en krasj, tyder det på at det er gjort en konfigurasjons som medfører at automatisk videresending medfører slike feil. Du kan prøve om manuell videresending virker, og om det gjør det - be den ansvarlige sjekke oppsettet for automatisk videresending. Det er også mulig at man etter krasjen har strammet inn regler.

 

De fleste MTA-er sender i tillegg til feilmeldingen en kopi av meldingshode på den avviste meldingen - den kan fortelle svært mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...