DanielP Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 JA se topic. Jeg er helt nybegynner på PHP så jeg greier ikke å rette dette selv. <form action="index.php?section=guestbook" method="post"> Navn:<br> <input type="text" name="navn"><br> Mail:<br> <input type="text" name="mail"><br><br> Melding:<br> <textarea name="melding" cols="30" rows="10"></textarea><br> <input type="submit" value="legg til melding"> <?php if(!strstr($mail,"@")) { echo "E-posten er ugyldig!"; } /*Vi sjekker om e-posten er gyldig. */ $navn = stripslashes($navn); /*Vi legger på stripslashes for å fjerne "dumme" tegn */ $melding = stripslashes($melding); /*Her også */ mysql_connect("www.freesql.org", "******", "********"); mysql_select_db("******"); mysql_query("insert into innlegg (navn, mail, melding, dato, tid) values('$navn', '$mail', '$melding', curdate(), curtime())");{ echo "der ble innlegget lagt til.."; } ?> <?php mysql_connect("www.freesql.org", "*******", "********"); mysql_select_db("******"); $select = mysql_query("select * from innlegg order by id desc"); while($res = mysql_fetch_array($select)) { $navn = $res['navn']; $mail = $res['mail']; $melding = $res['melding']; $tid = $res['tid']; $dato = $res['dato']; }echo "<table width="315" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0"> <tr> <td width="134">Navn: $navn</td> <td width="134"><a href="mailto:$mail">$mail</a></td> </tr> <tr> <td width="268" colspan="2">$melding</td> </tr> <tr> <td width="268" colspan="2">Lagt til $dato kl. $tid</td> </tr> </table>"; ?> Takker DanielP Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 ehm.. hva er feil mld? evnt, hva skjer når du har kjørt det? Lenke til kommentar
DanielP Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Du kan vel se selv. http://home.no.net/dpaters Dette er ingen design side eller lignende. bare Trial side, for å prøve ut nye ting. Sjekk ut Gjesteboka, den jeg har problemer med DanielP Lenke til kommentar
EC Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Det ser ikke ut til at du tar vare på noen av variablene som sendes med skjemaet... Lenke til kommentar
DanielP Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Rett og slett ? hehe DanielP Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Først har du problemet at når du går inn på sida, så inneholder ikke noen av variablene noe.. derfor slår f.eks denne testen inn: if(!strstr($mail,"@")) { echo "E-posten er ugyldig!"; } Ser ut som det beste tipset jeg kan si deg er at _hele_ siden leses inn på en gang.. den tegner skjema, viser den meldinga jeg nevnte, samt legger inn info i mysqldatabasen.. dvs, innholdet i de variablene som da er null i alle tilfeller. For å løse dette bør du enten fordele over to sider, eller ta alt på en side, men hvor du sjekker om den viser sida for første gang, eller om den kom til sida vha en post-greie.. Altså.. først skjema.. [submit] .. deretter behandle dataene, da du da har verdi i variablene dine.. Edit: hvis ingen har kommet med noen greie svar når jeg kommer hjem litt senere i kveld kan jeg se om jeg får skrevet en liten kodesnutt da. lykke til. Lenke til kommentar
DanielP Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Tusen takk, det setter jeg stor pris på DanielP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå