Gå til innhold

Eier statsledere/hærførere/krigsherrer samvittighet?

Anbefalte innlegg

Det var en gang en fotsoldat og en bombeflypilot. De var begge i aktiv tjeneste i en blodig krig.

Piloten møtte troppen sin hvert år etter krigen. Pilotene festet og lo og snakket om krigen og sine opplevelser.

Fotsoldaten møtte også troppen sin årlig. Det var ingen livlige tilstelninger, og soldatene satt bare sammen og drakk. Ingen smilte eller lo. Noen av dem gråt stille.

Hvorfor?

Har du noensinne sett en fest en infanteristfest?

Ja det er vanlig at de har reunion. Enten om det er med personer du kjempet side og side med under 2. verdenskrig, Vitetnam eller Afghanistan.

Jeg har vært på en del slike, og jeg har enda til gode å se folk henge med hodet og grine, tvertimot.

Si det om soldater som hadde kjempet ved Stalingrad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært på en del slike, og jeg har enda til gode å se folk henge med hodet og grine, tvertimot.

De fleste soldater avfyrer ikke et eneste skudd.

Jeg regner med at du fikk med deg poenget med historien uansett?

vell, disse avfyrte relativt mange.

nei, fikk ikke poenget her

Lenke til kommentar

Jeg tror det handler mye om rasjonalisering. For det første tror jeg det er mye lettere for å få noen andre til å drepe og sette livet på spill, enn å gjøre det selv. Om en norsk soldat dreper opprørere på andre siden av jorden blir det liksom så fjernt, og ærlig talt tror jeg ikke en norsk statsminister får med seg dette.

For det andre tror jeg man har lett for å rettferdiggjøre det overfor seg selv. "Det var nødvendig" "vi reddet mange sivile" osv. Det tror jeg egentlig gjelder så å si alle kriger, for jeg tror det er helt nødvendig for å kunne leve med seg selv. Mange ganger er det jo også det.

Jo jeg tror Jens får med seg dette,når våre soldater kommer hjem med PTSD diagnose,og de derfor er uføre.

Lenke til kommentar

Jeg tror det handler mye om rasjonalisering. For det første tror jeg det er mye lettere for å få noen andre til å drepe og sette livet på spill, enn å gjøre det selv. Om en norsk soldat dreper opprørere på andre siden av jorden blir det liksom så fjernt, og ærlig talt tror jeg ikke en norsk statsminister får med seg dette.

For det andre tror jeg man har lett for å rettferdiggjøre det overfor seg selv. "Det var nødvendig" "vi reddet mange sivile" osv. Det tror jeg egentlig gjelder så å si alle kriger, for jeg tror det er helt nødvendig for å kunne leve med seg selv. Mange ganger er det jo også det.

Jo jeg tror Jens får med seg dette,når våre soldater kommer hjem med PTSD diagnose,og de derfor er uføre.

Han får sikkert med seg mange av følgene av dette, men jeg tviler på at han får med seg hver eneste opprører som blir drept.

Forøvrig er det nok ikke mange som kommer hjem med diagnosen PTSD, den kommer nok for de fleste en del år senere.

Lenke til kommentar

Han får sikkert med seg mange av følgene av dette, men jeg tviler på at han får med seg hver eneste opprører som blir drept.

Forøvrig er det nok ikke mange som kommer hjem med diagnosen PTSD, den kommer nok for de fleste en del år senere.

Den er der..men det kan tid før den slår ut..har hatt det siden liten gutt jeg..barnehjemsbarn,og dette kom frem først

etter fylte 40år..som ett virus på vent.Så andre plages med en gang,mens andre drukner det i rus..til den dagen de ikke ruser seg mer..da kommer smellen..men ikke tro du får hjelp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

4-6% av verdens befolkning er psykopater. Dvs. mennesker uten evne til samvittighet.

Disse finnes i alle klasser og personlighetstyper. De kan være voldelig kriminelle, lærere, ledere og politikere. Fravær av samvittighet gir dem enorme fordeler i en konkuransesituasjon og resultatet er at de som oftest ender på toppen av pyramiden.

Hva har det å si for samfunnet når de fleste topplederene per definisjon er onde mennesker?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere at personer som sender ut unge menn ut i krig for at mange av dem skal dø, og oppleve forferdeligheter og skape død og forferdeligheter? Som f.eks. Hitler under 2. Verdenskrig, eller generalene hans for den saks skyld, eller Jens Stoltenberg som sender ut kampfly ned til Libya?

Tror dere at de har samvittighetskvaler, ikke bare for deres "egne" soldater som faller og lider. -T

Jeg vil bare påpeke at de soldatene som vår regjering sender til Afghanistan, Libya o.l. drar av egen frie vilje, de har valgt dette som arbeid. Ingen nordmenn sendes ut i disse krigene om de selv ikke ønsker det av en eller annen grunn... Men nei, ingen som engasjerer landet sitt i såpass unødvendige kriger har så veldig mye samvittighet å flagge med. Stoltenberg inkludert.

Jeg kan ikke annet enn å referere til denne utmerkede artikkelen om dette tvilsomme krigsengasjementet fra "våre" myndigheters side:

Ikke min krig – Norges delaktighet i angrepskriger og det tvilsomme «vi»

"Stadig oftere leser jeg at norske okkupasjonstyrker og angrepskrig i bl.a. Afghanistan og nylig Libya omtales fra regjering og andre deltagere i offentligheten under «vi», «våre» og «vårt». Disse enkle retoriske grep synes å ha til hensikt å trekke med hele den norske befolkningen som medansvarlig i krigseventyr som aldri har blitt sanksjonert fra den norske befolkning og hvis legitimitet er sviktende ettersom lidelser og konfliktene bare synes å øke i omfang." [Les mer]

Anbefales sterkt for alle som ønsker å sette seg inn i litt andre sider av denne saken!

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar

Tror dere at personer som sender ut unge menn ut i krig for at mange av dem skal dø, og oppleve forferdeligheter og skape død og forferdeligheter? Som f.eks. Hitler under 2. Verdenskrig, eller generalene hans for den saks skyld, eller Jens Stoltenberg som sender ut kampfly ned til Libya?

Tror dere at de har samvittighetskvaler, ikke bare for deres "egne" soldater som faller og lider. -T

Jeg vil bare påpeke at de soldatene som vår regjering sender til Afghanistan, Libya o.l. drar av egen frie vilje, de har valgt dette som arbeid. Ingen nordmenn sendes ut i disse krigene om de selv ikke ønsker det av en eller annen grunn... Men nei, ingen som engasjerer landet sitt i såpass unødvendige kriger har så veldig mye samvittighet å flagge med. Stoltenberg inkludert.

Jeg kan ikke annet enn å referere til denne utmerkede artikkelen om dette tvilsomme krigsengasjementet fra "våre" myndigheters side:

Ikke min krig – Norges delaktighet i angrepskriger og det tvilsomme «vi»

"Stadig oftere leser jeg at norske okkupasjonstyrker og angrepskrig i bl.a. Afghanistan og nylig Libya omtales fra regjering og andre deltagere i offentligheten under «vi», «våre» og «vårt». Disse enkle retoriske grep synes å ha til hensikt å trekke med hele den norske befolkningen som medansvarlig i krigseventyr som aldri har blitt sanksjonert fra den norske befolkning og hvis legitimitet er sviktende ettersom lidelser og konfliktene bare synes å øke i omfang." [Les mer]

Anbefales sterkt for alle som ønsker å sette seg inn i litt andre sider av denne saken!

Det er jeg klar over, støtter selv Norges bidrag i Afghanistan. Er mer ment som et tankespinn og er ikke noe politisk motiv bak, som jeg nevnte tidligere så passer denne tråden kanksje bedre i filosofi katerogien. (Skal komme med et lenger svar, må bare se på film nå).

Lenke til kommentar

Jeg mener at Norge har ingenting å gjøre på afghansk mark. Hele dette militære engasjementet har ikke vært annet enn en tragedie. Det er intet mindre enn skandaløst hvordan Norges forsvar har blitt omgjort til å dreie seg om offensive angrepskriger mot nasjoner i fjerne deler av verden, motivert av helt sinnsyke årsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...