Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Veirett, hevd?

Anbefalte innlegg

Hei

Har et spørsmål jeg lurte på om noen kloke hoder kunne hjelpe meg med.

Jeg har den innerste boligen i et rekkehus på tre boenheter, der oversiden har inngang til 1. etasje, og nedsiden har inngang til underetasje (sokkelleilighet). Det er innkjørsel inn til min tomt på både oversiden og nedsiden, dvs. gjennom de to andre eiendommene. De andre eiendommene har også inngang både oppe og nede. Jeg har en sokkelleilighet som tidligere har vært leid ut, og som da fritt kunne disponere innkjørsel med parkering nede.

Problemet nå er at nye leieboere i sokkelleiligheten også vil benytte seg av innkjørselen på nedsiden, men den nye eieren av tomten ved siden av min nekter dette (han har eid denne i 5 år nå). Han påstår min boenhet har hovedinngang på oversiden, mens hans har hovedinngang på nedsiden (han benytter hele huset som boenhet, uten leieboere).

Han hevder videre at han vil få mindre plass til parkering til sine biler hvis han tillater gjennomgjøring, og siden min tomt har stor parkeringsplass på oversiden, vil det være naturlig at mine leileboere burde kunne parkere der, for så å gå rundt huset for å komme inn sin egen inngang. Han har forsåvidt rett i at jeg har flere parkeringsplasser på oversiden, men dette er pga. at han har anlagt en liten hage og laget stor terasse ved inngangsdøren der, mens jeg har innkjørsel omtrent til inngangsdøren.

Har eid min tomt i ca 9 år, og har tidligere kunnet benytte innkjørsel på nedside fritt til leieboere, men sokkelleiligheten har ikke vært leid ut på 4 år nå. Tidligere eiere av min tomt har bekreftet at innkjørselen på nedsiden tidligere også har kunnet blitt benyttet fritt i ca 25 år (det samme gjør andre naboer).

Spørsmålet er da hva jeg kan gjøre? Har prøvd å snakke med naboen uten nytte.

Beklager en litt rotete post. Anonym poster: 48374d2b4f205663669c5944ef392b00 Anonym poster: 48374d2b4f205663669c5944ef392b00

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hevd er vanskeligere enn folk tror. Kravet til god tro er veldig strengt.

Det er ikke nok at du har kjørt der i 25 år. Du må ha hatt en svært god grunn til å tro at du hadde RETTIGHET å kjøre der.

Dersom du f.eks har spurt om tillatelse å kjøre, vil dette være en avtale om kjøring. Denne avtalen blir regulert at avtale loven.

Dersom du har en avtale om en servitutt så står du sterkere. Men dersom denne ikke er skriftlig kan du heller ikke bevise dette. Dersom din nabo har kjøpt eiendommen i god tro, så vil denne avtalen ikke hefte på ham.

Mitt råd:

Sjekk den opprinnelige byggesøknaden/reguleringsplan.

Der står det som regel hvor de forskjellige eiendommene skal parkere, og hvor mange parkeringsplasser hver del skal ha. Hvorvidt utleie er tillatt etc. Dersom alle rekkehusene ble bygget av samme utbygger, på samme tidspunkt så vil dette kunne utgjøre en "felles subjektiv forståelse" du vil da være i god tro i henhold til hevdsloven.

Dette kan selvfølgelig slå begge veier. Dersom det står at utleieenhetene skal ha en (1) parkeringsplass, og du har brukt to (2) så vil du kun være i godtro iht den ene.

Lenke til kommentar

Hevd er vanskeligere enn folk tror. Kravet til god tro er veldig strengt.

Det er ikke nok at du har kjørt der i 25 år. Du må ha hatt en svært god grunn til å tro at du hadde RETTIGHET å kjøre der.

Dersom du f.eks har spurt om tillatelse å kjøre, vil dette være en avtale om kjøring. Denne avtalen blir regulert at avtale loven.

Dersom du har en avtale om en servitutt så står du sterkere. Men dersom denne ikke er skriftlig kan du heller ikke bevise dette. Dersom din nabo har kjøpt eiendommen i god tro, så vil denne avtalen ikke hefte på ham.

1: en avtale om kjøring er pr definisjon en servitutt, og reguleres av servituttloven. Det du skriver gir ikke mening.

2: en rett ervervet ved hevd har alltid rettsvern og kan ikke godtroekstingveres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...