Gå til innhold

Rome 2 Total War Infotråd

Anbefalte innlegg

Rommeriket var fra 500 f.kr - 500 e.kr! Vikingene plyndret jo ikke romerriket for det eksisterte jo ikke lenger. Indre årsaker til romerrikets fall var at de ble angrepet innenfra av Goter kongen Alaric. Ytre årsaker til Romerrikets fall var at de ble angrepet utenfra av THE Huns.

Ikke overse kristendommen også.

Og roma har gått gjennom flere varianter, først var det et ganske lite kongerike, så ble det en republikk som vokste og vokste, så til slutt ble det et keiserdømme, før det falt. Det var et keiserdømme i ca. 500 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rommeriket var fra 500 f.kr - 500 e.kr! Vikingene plyndret jo ikke romerriket for det eksisterte jo ikke lenger. Indre årsaker til romerrikets fall var at de ble angrepet innenfra av Goter kongen Alaric. Ytre årsaker til Romerrikets fall var at de ble angrepet utenfra av THE Huns.

Sånn cirka, ja. Og det vet jeg, men det var jo ikke det som var poenget heller. Det var du en eller annen gjøk som sa at hvis ikke Romerriket hadde gått under, så ville aldri vikingene kunnet gjøre det de gjorde, og det mente jeg var veldig hypotetisk fordi vikingene hadde mye til felles med de eksterne faktorene som bidro til Romas fall.

EDIT: Ser nå at "gjøken" var deg, så da får jeg stryke det så jeg ikke blir tatt for personangrep. :)

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Sånn cirka, ja. Og det vet jeg, men det var jo ikke det som var poenget heller. Det var du en eller annen gjøk som sa at hvis ikke Romerriket hadde gått under, så ville aldri vikingene kunnet gjøre det de gjorde, og det mente jeg var veldig hypotetisk fordi vikingene hadde mye til felles med de eksterne faktorene som bidro til Romas fall.

EDIT: Ser nå at "gjøken" var deg, så da får jeg stryke det så jeg ikke blir tatt for personangrep. :)

Grunnen til at vikingene dro ut på den tiden var fordi det ikke fantes lenger noe motstand. Romerne var den eneste motstanden som kunne ha hindret angrep fra vikingene. Derfor fikk vikingene herje fritt i Europa fordi de landene som tidligere tilhørte det gamle romerriket var svak. De hadde ikke fått nok tid til å gjenbygge seg økonomisk og militært. Det var det eneste grunnen til at Vikingene kunne plyndre hvor de enn ville.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Ikke overse kristendommen også.

Og roma har gått gjennom flere varianter, først var det et ganske lite kongerike, så ble det en republikk som vokste og vokste, så til slutt ble det et keiserdømme, før det falt. Det var et keiserdømme i ca. 500 år.

Hvordan i huleste kan man glemme Konstantin den store som brakte kristendommen til verdenen. Konstantin er grunnen til at kristendommen blir praktisert over hele verden.

Roma måtte jo falle til slutt. Roma er avhengig av krig og erobringer for å overleve. Når det er fred blir det dyrt å mate soldatene. Dessuten så ble Roma for stort og hadde altfor lite soldater til å beskytte grensene sine. Romerne ble jo angripet av små barbariske stammer hele tiden, men det var Alaric som slo det siste slaget som førte til romernes fall.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Høres heller ut som Romerne slo ut seg selv. Alaric tapte mot romerne først. Så skjedde noe idiotisk, keiseren beordret Stilicho henrettet sammen med hans familie og tusener av familier av gotere som tjenestegjorde i den romerske hær. Noe som førte til at 30 000 gotere skiftet side til Alaric for å hevne sine myrdede familier, noe som ga han styrken han trengte for å beseire Roma. Og kan du tenke deg 30 000 gotere med eneste tanke å hevne sine familier, det er 30 000 soldater klare for å dø og ofre seg i langt større grad en vanlige soldater med et hjem ventende på dem. Det er soldater uten frykt.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Høres heller ut som Romerne slo ut seg selv. Alaric tapte mot romerne først. Så skjedde noe idiotisk, keiseren beordret Stilicho henrettet sammen med hans familie og tusener av familier av gotere som tjenestegjorde i den romerske hær. Noe som førte til at 30 000 gotere skiftet side til Alaric for å hevne sine myrdede familier, noe som ga han styrken han trengte for å beseire Roma. Og kan du tenke deg 30 000 gotere med eneste tanke å hevne sine familier, det er 30 000 soldater klare for å dø og ofre seg i langt større grad en vanlige soldater med et hjem ventende på dem. Det er soldater uten frykt.

Keiseren lovet Goterne eget jord og landområder. Men han brøt avtalen med goterne og dette førte til opprør.

Den romerske splitt og hersk taktikken hadde et svak punkt. Barbarene skulle bidra med soldater til den romerske hær og kunne bare ha avtale med romerne. Men hvis romerne ikke holder sin del av avtalen så fører det jo rett og slett til opprør.

Den eneste personen som klarte å bruke splitt og hersk taktikk mot romerne var Hannibal Barca. Hannibal klarte å overtale barbarene i romersk land til å ha en avtale med han istedenfor romerne. Hannibal tapte til slutt krigen fordi han hadde politiske motstandere i Kartago som nektet å sende han forsterkninger.

Når en nasjon blir for stort blir det lettere å miste kontroll. Eksempler er Russland og Amerika.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det var massedrapene på goternes familier som gjorde at 30 000 skiftet side til Alaric, de var lojale til Stilicho fram til den hendelsen. Han drepte jo også Stilicho som var en sterk general som ble sammenlignet med Cæsar selv.

Og mange historikere mener at drapet på Stilicho ødela Romernes siste sjanse til å klare seg.

Er det noen som kan finne ut hva Romernes totale populasjon, og størrelsen på hæren og marinen var før fallet?

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det var massedrapene på goternes familier som gjorde at 30 000 skiftet side til Alaric, de var lojale til Stilicho fram til den hendelsen. Han drepte jo også Stilicho som var en sterk general som ble sammenlignet med Cæsar selv.

Og mange historikere mener at drapet på Stilicho ødela Romernes siste sjanse til å klare seg.

Er det noen som kan finne ut hva Romernes totale populasjon, og størrelsen på hæren og marinen var før fallet?

Romerne lovet goterne land som var en strategi av splitt og hersk taktikk, men holdt ikke sin del av avtalen. De ville ikke gi goterne eget land og jordområder og bestemte dermed å drepe goterne som holdt seg i landet. Romerne drepte barn, kvinner og gamle menn for å hindre at goterne skulle få egne jordområder. Dere har vel begge rett Kron og Anvil.

Goterne drepte ca 20000 romerske soldater. Ca 30000 romerske soldater ble sendt for å stoppe huns invasjonen. Så ble det også sendt soldater mot små barbariske stammer som utførte opprør i romerriket. Romerne i England bestod av 15000 soldater og de kom aldri tilbake til Roma. Kan vel anslå et tall rundt ca 80000 soldater. Men det er ikke skrevet ned og historien til romerne på slutten er veldig tåkete.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Veldig kult :). Jeg mener å huske at det også var en historisk battle på dette i eneren også, stemmer det?

Aner ikke, men jeg klarer snart ikke å vente lenger.

Lenke til kommentar

Det er en ting DE MÅ FIKSE i rome 2, og det er bruk av spyd, helt siden empire har ikke soldater brukt spyd, selv i shogun 2, hver gang yari ashigaru kommer i kontakt tar de vekk spydene og fekter med sverd, det ser kjempe teit ut.

Viss det skjer i rome 2 med phalanx blir jeg mildt sagt pissed.

Lenke til kommentar

Generelt så synes jeg at spyd er underrepresentert i alle Total War-spill, og alle enheter med spyd virker å være beregnet å kun brukes mot kavaleri. I virkeligheten har spyd blitt brukt mye mer enn som så, for eksempel vikingene (som er diskutert ihjel tidligere) brukte nesten bare spyd. Romerske legionærer kastet som kjent spyd og jeg tror de møtte mange motstandere som foretrakk spydet, spesielt i områder med få forekomster av jern.

Alt i alt håper jeg på et spill som får frem de enorme ulikhetene mellom de ulike rikene som stammene, slik det var i romertiden, og ikke et spill der alle faksjonene her tilgang på alt med litt endring i stats og utseende. De ulike hærene hadde vidt forskjellige styrker og svakheter og ditto ulike taktikker og metoder. Dette håper jeg CA får til..!

• Liker 3
Lenke til kommentar

+1 angående spydene. :) Spyd er kanskje ikke ideelle til nærkamp, men måten alle (uten unntak) av Ashigaruene skifter til sverd blir litt rart. Det burde jo isteden kunne gå an å bruke en lett-versjon av de samme animasjonene som feks Krigsmunkene bruker når de går i nærkamp.

Gleder meg til å spille co-op, fordi jeg satser på at Creative Assembly ikke lar oss sitte med sync problemene også denne gangen.

Håper at dette spillet tar i bruk flere kjerner på en mer logisk måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...