Gå til innhold

Slik prøver Microsoft å lokke deg tilbake til IE9

Anbefalte innlegg

Bare det at det kommer ut nye versjoner av IE så sjeldent er grunn nok til å holde seg unna IE. Nye versjoner av Chrome og Firefox kommer jevnlig, og det er ikke bare snakk om sikkerhetsfikser, men også nye funksjoner. Utviklingen innen webteknologi går raskt. Når IE 9 er nesten 15 måneder gammel, så sier det seg selv at IE ligger bak de andre, og bremser hvor fort utviklere kan ta i bruk ny webteknologi.

IE 9 på Windows Phone er forøvrig begredelige greier når det kommer til webstøtte. Støtter ikke engang JavaScript touch events (iOS har hatt det siden versjon 2, kommer i IE 10 på Windows Phone) eller fixed position i CSS (IE 8 har dette på desktop...).

Endret av oj88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg skal være villig til å prøve IE før jeg laster ned Firefox. Det ser i det minste pent og minimalistisk ut. Om det også har addblocker, private browsing (finnes ikke det i Chrome btw?) og de funksjonene jeg nå bruker i FF, så ser jeg ingen grunn til å ikke bytte

Lenke til kommentar

private browsing (finnes ikke det i Chrome btw?)

Fil - Nytt inkognitovindu

Da surfer du uten at det havner i loggen på din PC.

Tja, jeg skal være villig til å prøve IE før jeg laster ned Firefox. Det ser i det minste pent og minimalistisk ut. Om det også har addblocker,

IE9 har innebygget AdBlock, så du slipper å rote med plugin.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
JohnDoe, FF har også auto-update av både programmet og plug-ins. Jeg vet ikke om flash havner under det som blir auto-oppdatert da.

Firefox benytter seg av Netscape-protokollen for plugins (NAPI). Disse pluginene blir installert og oppdatert som individuelle applikasjoner på systemet. Det gjør at du kan oppdatere nettleser uavhengig av plugins og vice-versa, samt at nettleseren ikke kan auto-oppdatere plugins samt at du kan ha mange versjoner av en plugin installert på et system. Chrome kommer med en intern versjon av Flash Player den ikke deler med de andre nettleseren og som oppdateres sammen med nettleseren. Har du Chrome versjon 1.2.3 betyr det at du har Flash Plugin 1.2.3. I det du autooppgraderer til 1.2.4 får du den versjonen av Flash Player samtidig. Det medfører at Chrome-brukere er ekstremt homogent rent teknisk og samtidig ekstremt bra testet både av Google selv før oppdateringer og av brukermassen.

Hjelper vel ikke å vøre langt fremme i standardstøtte når de i tillegg støtter ting som enda ikke er standardisert.
Huh?Det du skriver har ingen mening.
Lenke til kommentar

<p>

Vær så snill, få alle du kjenner og er i slekt med over på Chrome.
Si va du vil, jeg vokst opp med firefox, og har holdt meg til det siden, har ingenting imot Chrome, men er enkelt å greit mer vant til firefox.

Jeg anbefaler ikke Chrome fordi jeg mener det er den beste nettleseren, jeg anbefaler den fordi den auto-oppdaterer seg selv samt at den kommer med intern Adobe Flash Plugin som den også auto-oppdaterer. Har du Chrome har du med stor sannsynlighet nyeste versjon og samtidig nyeste versjon av Flash. Du vil med Chrome lage mindre hodepine for webutviklere i verden fordi du er langt fremme i standardstøtte, vil automatisk holde deg langt fremme i standardstøtten samt de av oss som er avhengig av at videospilling fungerer smertefritt hos deg har mye mindre problemer fordi du har også nyeste versjon av Flash Player. Foreldre, besteforeldre, onkler, tanter, småsøsken, venner og uvenner; Chrome.

Jeg gjør alt jeg kan for å unngå Flash, blant annet ved å installere ClickToFlash eller ClickToPlugin. Men på den andre siden gjør jeg det jeg kan for å unngå Microsoft også. :p

Lenke til kommentar

Jeg var ganske lik han fyren på reklamen, klarte ikke å ta i en maskin med IE. Måtte installere Firefox.

Har blitt bedre nå, jeg takler å ta i IE 9.0. Har bare et OCD-problem igjen; klarer ikke å la være å tømme søppelkurven til folk :p

Lenke til kommentar
Hvorfor Chrome? Hvorfor ikke srw iron, eller firefox?

Fordi SRW Iron er forferdelig malware som spionerer på brukerne sine, og lisensen hindrer dem ikke fra å selge informasjonen din til hvem som helst. Jeg skjønner ikke hvorfor noen går for Chrome over Chromeium dog.

Lenke til kommentar
Sitter med gode "gamle" waterfox (Firefox i 64bit).

Har prøvd opera, chrome, ie. og ingen av de klarer å "tilfredstille" meg slik firefox.

Offisielle Firefox funker helt fint med AMD64. Om du er på Windows antar Mozilla at CPU archer er forvirrende for deg, så de har bare en x86 build tilgjengelig. Men om du bygger den selv får du en AMD64 variant, som vil ha bedre performance enn hva noe bygget av en tredjeparti kan tilby. Om du ikke er på Windows vil du finne en 64bit build i package manageren din.

Lenke til kommentar

Du har hurtigsvar boksen i bunnen som du kan sende til full editor...

Men er du smart og bruker noscript så er det mulig at du ikke ser denne, etter diskusjon.no's skandale oppdatering av forumet så har det blitt oversvømt med scripts.

Nei, IE tror jeg ikke at jeg vil bruke før community har fått gå igjennom kildekoden ala det man får med FireFox og Chrome i disse dager.

Fram til da blir IE9 brukt til å laste ned andre nettlesere og brukt i nødstilfelle for nettsider som er IE only.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, IE tror jeg ikke at jeg vil bruke før community har fått gå igjennom kildekoden ala det man får med FireFox og Chrome i disse dager.

Chrome er da ikke åpen kildekode. (Og det at Google har frigitt deler av kildekoden forandrer egentlig ikke så mye på saken.)

Lenke til kommentar

Snodig at denne dukket opp akkurat idag. Jeg har akkurat gått tilbake til IE9 på grunn av at Firefox henger ofte spesielt ved nedlastinger, og kan ende opp med å bruke ganske stor andel av pc'ens tilgjengelige kraft selv om den ligger i bakgrunnen på skjerm nr 2.

Merket med en gang at IE9 med Easy-list tracking protection er mye raskere enn Firefox, selv om jeg hadde ghostery, noscript, adblock plus på Firefox. Chrome ble jeg aldri helt kompis med. På en måte greit at google lagrer favoritter og historie jevnt over alle enhetene mine, på en annen ikke.

Lenke til kommentar

Chrome er da ikke åpen kildekode. (Og det at Google har frigitt deler av kildekoden forandrer egentlig ikke så mye på saken.)

Chromium er åpen. Sure, de legger til noen ting før de lager en package, men alt som spiller noen rolle er åpent. Og om du vil kan du bare bygge og bruke Chromium. Faktisk bør du bruke Chromium.

kan ende opp med å bruke ganske stor andel av pc'ens tilgjengelige kraft selv om den ligger i bakgrunnen på skjerm nr 2.

Merket med en gang at IE9 med Easy-list tracking protection er mye raskere enn Firefox, selv om jeg hadde ghostery, noscript, adblock plus på Firefox.

Hvilken skjerm programmet ligger på spiller vel ingen rolle =P Sikker på Firefox ikke er treg på grunn av alle de tilleggene du bruker?
Lenke til kommentar

[...] med Cometbird som en god nummer to (Firefox uten bloat).

Hvilken bloat?

Forøvrig jævlig dårlig reklame. Viste bare masse svada som var helt urelevant til nettleseren. Tydelig at denne ikke er ment for geeks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ghostery blokker alle sidene som teller at du har vært innom, forwarding du ikke ønsker, og forskjellig annet. Noscript tar bort annonsene som adblock ikke fjerner.

Jeg vet hva de gjør, men ikke at de ikke er fulle av bugs eller ikke-optimale måter å gjøre hva de gjør på. Adblock vet jeg er omtrent like tung som resten av min Firefox med Vimperator og mange andre små-tillegg. (Ekskluderer Firebug...)

[...] med Cometbird som en god nummer to (Firefox uten bloat).

Hvilken bloat?

SSL, WebM, Jpg, XUL, GUI, gif, passord manager, historikk, bokmerker, WebGL, og javascript. Antagelig disse han tenker på.

Forøvrig jævlig dårlig reklame. Viste bare masse svada som var helt urelevant til nettleseren. Tydelig at denne ikke er ment for geeks.

Jeg syntes denne reklamen var utrolig, og så på hele 2 ganger med en stort glis. Tenker på meg selv som en geek. Mulig jeg likte den mer på et meta nivå dog.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...