Gå til innhold

Anmeldelse: The Secret World (PC)


Anbefalte innlegg

Kva var det som ikkje funka med det relativt standard WASD+mus-oppsettet?

 

Måtte sjølv endre nokre binds for å få brukt mouse buttons og Q/E til fornuftige ting - når ein berre har 7 hotbar slots burde alle vere enkle å nå - men det er ikkje verre enn eg må gjere i andre PC-spel òg, for å faktisk få noko ut av at eg har ein mus med fleire enn 2-3 knappar.

Tja, når jeg prøver en beta spiller jeg normalt bare med standard kontrolloppsett.

 

Det var en kombinasjon av at kamera fungerte rimelig dårlig, dvs holde inne venstre museknapp i lengre perioder, eller at i 3. person så kunne jeg velge targets som karakteren ikke så (det fornuftige ville vært at hvis jeg spiller i 3. person så orienterer karakteren seg selv mot det jeg velger å gjøre noe mot, dvs velger jeg monster A og shotgun, tar karakteren og snur seg og skyter selv).

 

Hverken 1. person eller 3. person føltes bra for meg. Det føltes faktisk rimelig dårlig.

 

Jeg spilte som sagt ikke lenge, men ett 1. person spill bør rett og slett fungere som ett bra FPS, og ett 3. person spill bør klare å få en god kombinasjon av kamera og interaktivitet som fungerer lettere (mass effect 3, gears of war, the witcher, mange andre eksempler). De løser etter mitt syn begge deler rimelig dårlig.

 

Men er kanskje smak og behag, uansett: jeg gidder ikke stresse med det, jeg gidder bare ikke ett frustrerende kontrollsystem, og det er slik det føltes for meg.

 

Blir helt satt ut av at noen faktisk heller vil ha et kamera som styrer seg selv, fremfor å styre dette selv med å holde inne venstre museknapp. Er jo veldig standard mmorpg det der. Som du selv har sagt, så går det nok på smak og behag.

 

Men SERIØST! Er det tungt å trykke på museknappene eller! :p

 

Ingen av spillene du nevner er mmorpg. Er en litt annerledes sjanger.

Endret av Gorzun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir helt satt ut av at noen faktisk heller vil ha et kamera som styrer seg selv, fremfor å styre dette selv med å holde inne venstre museknapp. Er jo veldig standard mmorpg det der. Som du selv har sagt, så går det nok på smak og behag.

 

Men SERIØST! Er det tungt å trykke på museknappene eller! :p

 

Ingen av spillene du nevner er mmorpg. Er en litt annerledes sjanger.

I 3. person vil jeg ha kamera som styrer seg selv når du beveger deg, men du kan ta over kontrollen hvis du ønsker - alternativt at personen jeg styrer automatisk agerer mot valgte fiender jeg velger i 3. person, uansett hvilken retning han/hun 'egentlig' ser. I 1. person vil jeg selvfølgelig styre selv - automatisk når jeg beveger musa, og ikke må holde inne noen knapper.

 

Men ja, sier ikke at de gjør alt galt, bare at for min del - det ble bare ikke noen god følelse.

 

Ang. mmorpg har jeg spilt svært mange, men ikke så mange de siste årene, så jeg har muligens blitt for godt vant med spill som har sin styrke nettopp på de områdene.

Lenke til kommentar
Jeg ELSKER kampsystemet, jeg skjønner ikke hva som er galt med det.(...)
Har du spilt Age of Conan? Funcoms forrige spill, som bruker samme spillmotoren. Funcom selv har bevist at de kan gjøre bedre enn de har gjort med TSW når det kommer til kamper.Ja, kamp er bedre enn de fleste standard hot-key baserte mmo(wow/lotro/swtor/etc). Men det kan diskuteres om det er på nivå med nyere mmorpg som tera eller det kommende guild wars 2, og det er vel ingen tvil om at det er et steg tilbake fra det de hadde i Age of Conan.

 

Er faktisk ikke enig. Synes kampsystemet er mer interessant og bedre utført en i AOC. Kampene er dynamiske nok, og som flere andre her har jeg aldri hatt noe problemer med targeting/markering. Det er tross alt slik de fleste MMO er.

 

Er stort sett fornøyd med spillet, dog noe sliten av alle mulige effekter man må følge med på; Afflicted/Impaired osv (Som anmelderen skriver).

 

Skal jeg også trekke frem èn spesifikk ting som jeg virkelig liker, må det være settingen. Den er virkelig noe annet enn hva jeg har vært borte i før og driver spillet videre med bragd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er faktisk ikke enig. Synes kampsystemet er mer interessant og bedre utført en i AOC. Kampene er dynamiske nok, og som flere andre her har jeg aldri hatt noe problemer med targeting/markering. Det er tross alt slik de fleste MMO er.

(...)

 

Hva med et eksempel på hvordan kampsystemet er 'mer intressant og bedre utført'?

 

Jeg er intressert i hvordan noen kan komme til den konkulsjonen, hva er det jeg ikke har sett i dette spillet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er faktisk ikke enig. Synes kampsystemet er mer interessant og bedre utført en i AOC. Kampene er dynamiske nok, og som flere andre her har jeg aldri hatt noe problemer med targeting/markering. Det er tross alt slik de fleste MMO er.

(...)

 

Hva med et eksempel på hvordan kampsystemet er 'mer intressant og bedre utført'?

 

Jeg er intressert i hvordan noen kan komme til den konkulsjonen, hva er det jeg ikke har sett i dette spillet?

At det er moro å lage sin egen build og at du kan customize characteren utfra hvilken type kamp du er oppi? F.eks har jeg laget en dps glasscannon build som for det meste hakker seg igjennom alt. Igår kom jeg til et mission hvor man trengte bittelitt self-healing fordi du blir angrepet over lengre tid. Der endte jeg opp med å bytte om på et par abilities for å få det til å fungere. Dette gjør at de kan ha kamper som er mer varierte enn ellers og ikke alltid må ta hensyn til den verst tenkelige builden.

 

Andre ting jeg liker veldig godt i TSW er hvor mye det hjelper å flytte seg mens man sloss, ihvertfall mot melee mobs. Hvis jeg flytter meg mye, circle strafer, bruker hinders bra, bruker active dodge osv, så ender jeg en typisk kamp på 75% helse. Hvis jeg står bom stille (og flytter meg ut fra aoe-effekter), så ender jeg kanskje på 0-25% helse.

 

Spillet er relativt lett til å begynne med for å la folk bli vant med hvordan det fungerer, men det blir stadig nye utfordringer og nye mekanikker som du må ta hensyn til.

 

Jeg likte melee i AoC og det var på en måte mer fornøyelig enn melee i dette spillet, men du hadde plenty av ranged klasser i AoC og de er grisekjedelige i forhold til hvordan de fungerer i TSW. Samtidig så ble jeg riiimelig lei av å kjøre comboer i AoC og spesielt i raids så var det en mekanisk skill å kjøre comboer og ganske kjedelig. Det er også svært liten variasjon etter level 80 i AoC (og nok i de fleste andre spill uten et tilsvarende "build" system) som i TSW. I endgame dungeonene, så blir du oppfordret til å bytte builds via diverse mekanikker på de forskjellige bossene, noe som gjør at du ikke nødvendigvis bruker i nærheten samme build på to bosser etterhverandre i samme dungeon.

 

Alt i alt så er konklusjonen min at TSW er et spill hvor det er mye vanskeligere å gå lei av characteren sin enn i de fleste andre spill, rett og slett fordi den endrer seg mye underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det er moro å lage sin egen build og at du kan customize characteren utfra hvilken type kamp du er oppi? F.eks har jeg laget en dps glasscannon build som for det meste hakker seg igjennom alt. Igår kom jeg til et mission hvor man trengte bittelitt self-healing fordi du blir angrepet over lengre tid. Der endte jeg opp med å bytte om på et par abilities for å få det til å fungere. Dette gjør at de kan ha kamper som er mer varierte enn ellers og ikke alltid må ta hensyn til den verst tenkelige builden.

 

Greit nok, vet ikke om jeg vil kalle dette noe som har med kamp-SYSTEMET å gjøre men uten noen SP i healing så er man da like langt når man kommer til det hardere innholdet, er du ikke enig i det? Og faktisk kan man jo også argumentere med at AoC er ganske fleksibelt på det punktet etter at man fikk multispec-mulighet.

 

At man har en illusjon av frihet i forhold til build er jo flott helt til cookie cutter builds kommer ut i lyset, det er ikke tegn på at tsw er revlusjonerende i den forstand. Hvis vi snakker om lettere innhold går det vel med hvem som helst spec i all mmoer av det jeg har observert. Ergo vet jeg ikke om jeg kan være enig.

 

Andre ting jeg liker veldig godt i TSW er hvor mye det hjelper å flytte seg mens man sloss, ihvertfall mot melee mobs. Hvis jeg flytter meg mye, circle strafer, bruker hinders bra, bruker active dodge osv, så ender jeg en typisk kamp på 75% helse. Hvis jeg står bom stille (og flytter meg ut fra aoe-effekter), så ender jeg kanskje på 0-25% helse.

 

Mener du at du gjør dette mer enn i AoC? Kansje jeg ikke har funnet de rette stedene i TSW enda men kan du nevne for meg noen av disse stedene som tvinger deg til å bevege deg mye? Jeg tenker sammenlignet med f.eks. xiba, pagoda, yag, kyllikki, chata, arbanus, mm. For meg så virker TSW langt mer tilrettelagt for "tank&spank".

 

Spillet er relativt lett til å begynne med for å la folk bli vant med hvordan det fungerer, men det blir stadig nye utfordringer og nye mekanikker som du må ta hensyn til.

nye mekanikker? kan du gi eksempel? Lurer litt på hvor viktige de kan være hvis jeg ikke har lagt merke til de enda... men da igjen er jeg ikke kjent for å være observang så ta gjerne og undervis meg.

 

Jeg likte melee i AoC og det var på en måte mer fornøyelig enn melee i dette spillet, men du hadde plenty av ranged klasser i AoC og de er grisekjedelige i forhold til hvordan de fungerer i TSW.

 

4 ranged av 12, plenty? Og jeg vil igjen argumentere for at kampsystemet igjen kommer i AoC sin favør, for å ta en ting, for magikere og prester har vi spellweaving, enorm risk/reward og gir veldig mange taktiske muligheter. Jeg prøver å tenke på noe i TSW som gjør det bedre, men jeg tror jeg trenger din hjelp her.

 

Samtidig så ble jeg riiimelig lei av å kjøre comboer i AoC og spesielt i raids så var det en mekanisk skill å kjøre comboer og ganske kjedelig. Det er også svært liten variasjon etter level 80 i AoC (og nok i de fleste andre spill uten et tilsvarende "build" system) som i TSW.

Jeg går ut i fra at du avsluttet parantesen litt tidlig der?

 

For å quote, Shunryu Suzuki:

"In the beginner's mind there are many possibilities, but in the expert's mind there are few."

 

Det at det ikke er cookie cutter builds på plass enda gjør at man får en illusjon av frihet som senere vil forsvinne. Hvis du vil se hva historien sier om dette bare se til diablo 3.

 

I endgame dungeonene, så blir du oppfordret til å bytte builds via diverse mekanikker på de forskjellige bossene, noe som gjør at du ikke nødvendigvis bruker i nærheten samme build på to bosser etterhverandre i samme dungeon.

 

Igjen tror jeg at etterhvert vil de fleste falle til ro med en build som fungerer til alt, for min egen del kan jeg si at jeg allerede nå skjeldent endrer på oppsett.

 

Alt i alt så er konklusjonen min at TSW er et spill hvor det er mye vanskeligere å gå lei av characteren sin enn i de fleste andre spill, rett og slett fordi den endrer seg mye underveis.

 

Jeg klarer ikke støtte den konklusjonen, jeg kan f.eks. eksempel si at figuren min ser slik jeg vil at han skal se ut, alt gear jeg ønsker meg er tørre stats økninger, og det blir mindre og mindre forskjell på talla allerede nå etter kort tid. Jeg har stort sett det oppsettet jeg vil ha, mer sp/ap vil gjøre minimal forskjell for meg, og det vil vertfall ikke endre seg stort fra det jeg gjør idag de neste par uker.

 

Forstå meg ikke feil, det er masse som er bra med TSW, men å påstå at kampsystemet er en av de tingene er i beste fall en uinformert mening i verste fall direkte feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen tror jeg at etterhvert vil de fleste falle til ro med en build som fungerer til alt, for min egen del kan jeg si at jeg allerede nå skjeldent endrer på oppsett.

Det er her jeg tror du dømmer spillet på for lite data. Hvis du bruker samme oppsett hele tida, hvordan håndterer du mobs som begynner å heale som bare det etter kun kort tid hvis de ikke har 10x weaken stacks? Hvordan håndterer du mobs som enrager på afflicts? Hvordan håndterer du mobs som har et skjold som blir bofte i 5 sek etter crit? Alle lairene er fulle av mobs som dette, men de har du neppe prøvd deg på hvis du ikke er av 24/7 spillertypen.

 

Monstrene som jeg nevner over finnes ikke over alt, men de finnes i endgamet, som var det jeg syntes var kjedeligst med AoC. Jeg spillte en Bear Shaman med så å si samme build i mange måneder av gangen. Som nevnt over, så må du tilpasse og gjøre om buildet ditt i TSW alt etter situasjonen.

 

Btw, jeg spillte Bear Shaman i AoC og drev hovedsakelig med raiding (Tier 1, 2 og ca halvparten av Tier 3). Jeg hadde også en Necromancer alt. Jeg drev relativt lite med PvP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

 

pistol/fist gir meg alt jeg har behov for så langt, pistol har weaken/hinder/crit, fist har afflicted/Impaired/self-heal.

 

pistol ressurser stacker på mobs og fist ressurser stacker på meg selv så jeg kan stacke de opp samtidig.

 

Kansje jeg ikke har kommet til det vansklige innholdet enda, men utifra det jeg har hørt nærmer jeg meg slutten.

 

I mine øyne er kampsystemet veldig tamt og hvis det er noen områder som jeg kan gå til hvor det våkner til live tar jeg gjerne å får tips. Det virker som at alt handler om å bygge opp stacks og når man har en rotasjon planlagt og timet er det skjeldent man har lyst til å bryte den grunnet kreativitet ikke blir belønnet imo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du kikker over innlegget mitt igjen, så ser du at jeg nevner endgamet, det gjelder helt klart nightmare dungeons og lairs.

 

Til vanlig mens jeg leveler, så har jeg kjørt på en glasscannon build, men den egner seg ikke i situasjoner hvor du får skade over tid. Jeg kunne ha kjørt en "bredere" build til vanlig, men jeg liker å kjøre en skikkelig DPS-build og heller bytte til en med høyere survivability der det trengs.

 

Det er jo ikke akkurat som AoC var rocket science mens du levelet, men det er kanskje lett å glemme når man har masse høy-level charactere der fra 2008-2009? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

blackbrrd:

Jeg leste innlegget og jeg svarte på det, at du liker å bytte oppsett hele tiden er lite relevant for hvor nødvendig det er.

 

Jeg tror jeg må spørre om noe mer konkret for å forstå hva du mener, enten angående hva innhold som krever spesialisering(som ser ut til å være hva du fokuserer på) eller i forhold til kampsystemet og hvordan dette kan oppfattes som bra(som har vært mitt fokus i denne tråden).

Lenke til kommentar

Noen fiender er f.eks. spesielt motstandsdyktige mot magisk skade eller normal skade. Hvis man da stiller med pumpehagle og hammer kan man da få en del mer problemer enn hvis man har breddekompetanse som også inkluderer en av de tre formene for magi i TSW.

 

Det finnes langt mer kompliserte fiender enn dette, selvsagt, men jeg tok bare et enkelt eksempel.

Lenke til kommentar

blackbrrd:

Jeg har ikke tid til å farme lairs så har holdt meg unna de, men de nightmare dungeons jeg har prøvd så langt har ikke vært noe problem med pistol/fist som er våpna jeg har valgt.

 

Kharan:

takk for at du var litt mer forklarende, hvis det er mobs som er resistant til magic kan det være kjekt å ha magi ja. Kan du gi meg navnet på et av disse monstrene så jeg kan sjekke hvor mye redusert skade de tar?

 

Faktisk når jeg tenkter på det er blood magic veldig likt fist weapon så jeg kan kansje gå pistol/blood og få en build som kan enda bedre håndtere alt innhold.

Lenke til kommentar

Kommer til og spille lenge etter jeg er ferdig med hovedstory jaffal. Dungeouns er bedre enn andre mmos jeg har spillt og PvP er veldig bra. Ellers er det mye mer interesant for min del å gå for mer skills så jeg kan sette opp mange decks enn og farme rep ol for litt utstyr ala WoW. Ikke det at jeg ikke farmet i evigheter i WoW, men systemet som TSW og f.eks DCuo har at karakteren utvikler seg gjør det mye mer interesant..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjenner meg ikke så godt igjen i problemene med kampsystemet. Synes tab fungerer greit, og at man ikke kan angripe noen som står bak din rygg er jo bare logisk og en taktisk middel man kan bruke.

 

Om det oppleves forferdelig plagsomt kan du jo prøve PBAOE (Point Blank Area of Effect) skils, de krever ingen target for å aktiveres, og treffer det som er nærmt nok, enten det står forran eller bak :) Trives veldig godt med min kombinasjon av blade skills "Blade Torrent" og "Clearing The Path", med litt passive skils som øker sjangsen for at blade torrent lander dots, så er så og si alltid alle hits dra Clearing the Path penetrating hits, fin synergi der. Blade torrent har stor taunt også, så blir jo en tank agro holder build da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...