Flin Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Far du kan ha så mange bøker du bare vil og du kan skrive så mye tull i de du bare vil, men det det gjør ikke biblen til tull. Det er veldig mange som tar det som står i biblen for god fisk, det er veldig mange som tror på gud og mirakler. Hvis du anntar at gud finnes og mirakler er mulig så gir alt som står i biblen mening. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå. Det hadde jo ikke vært noe spesielt hvis Jesus hadde blitt unfanget på vanlig måte og han ikke kunne gått på vannet. Blir sliten av alle dere som påstår at gud er ulogisk og absurd, dere vet jo pokker meg ikke hva logikk er. Mattematikken er logisk, men deler av den er omtrent like mye forankret i virkligheten som det gud er. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Blir sliten av alle dere som påstår at gud er ulogisk og absurd, dere vet jo pokker meg ikke hva logikk er. Mattematikken er logisk, men deler av den er omtrent like mye forankret i virkligheten som det gud er. Hvilke deler da? Imaginære tall? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Nei, det er greit, det er troen min. Jeg antar at morra di er faren din og at han/hun har liten tiss, og da gir alt mening. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå. Det hadde jo ikke vært noe spesielt hvis hun/han f.eks var en frosk eller snegle, da de er tvekjønnede og kan få barn med seg selv. Derav kan morra di og faren din være den samme, dersom du er snegle. Eller Jesus, formodentlig. Ikke at jeg antyder at du er noen av delene. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Imaginære tall kan vel være et eksempel, men er mye matte som er mer abstrakt enn det. Alt gir mening med de postulatene man anntar og det kan brukes til veldig mye rart, men poenget er at man må annta ting. Akkurat på samme måte som om hvis man anntar gud så gir relgion mening og det er jo det som er tro. Far: Akkurat, du kan tro så mye dumt du bare vil. Klart det kan jo lønne seg å tro på ting som ikke kan motbevises. Om du tror at jorda er flat vil folk kalle deg dum fordi de kan man motbevise, men tror du på gud er det greit fordi han kan man ikke motbevise. Endret 16. juli 2012 av Flin Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Matematikk gir resultater innen alle typer vitenskap og teknologi. Du sitter og skriver på internettforum. Endret 16. juli 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Flin Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Jeg vet det, men jeg vet også nok om matematikk til å kunne si at noe av det ikke nødvendigvis er så strekt forankret i virkligheten. Hele poenge med mattematikken er å annta noen grunn regler og se hva som kommer ut av det, hvis de reglene holder så holder alt. Det er altså logisk. Det samme kan du si om biblen, hvis gud finnes så er biblen logisk. En anntagelse. Hvor mange postulater har man i matematikken? Hvor mange har man i gruppeteori? Tallteori? Det jeg vil frem til er: Hvis man tror på gud så er alle mirakler logiske. Endret 16. juli 2012 av Flin Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) hvis gud finnes så er biblen logisk. En anntagelse. Jeg ser ingen nødvendig sammenheng. EDIT: Dårlig post fra min side, la meg utdype. Dersom bibelen har rett, finnes gud. Bibelen sier mye om gud, og dersom det stemmer finnes gud. Men det følger ikke at bibelen har rett bare fordi gud finnes. Det finnes uendelig mange tilfeller hvor gud finnes og en eller annen hellig bok tar feil. Hvis du skal utlede at bibelen har rett, må du enten anta at bibelen har rett eller at en annen kilde som impliserer at bibelen har rett, har rett. Endret 16. juli 2012 av Han Far Lenke til kommentar
Flin Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Når vi snakker om gud så snakker vi vel om den gud beskrevet i Biblen? Hvis vi snakker om konseptet "gud" så har du vel rett, men nå er vi vel innen kristendommen? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg trodde at bibelen var skrevet av profeter, ikke av gud? Og, som sagt, oversatt en million ganger. Folk sier jo så mangt, hvordan skal vi vite at de som skrev ikke for med løgn? Hva om Paulus og apostlene var litt overivrige og fant opp et og annet mirakel? Det finnes hundrevis av ting som kan ha gått galt. Den guden du beskriver er formodentlig mer evig og uforanderlig enn en tre tusen år gammel blekke, og bibelen er således ikke en veldig pålitelig kilde. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Ikke hvis du anntar gud. Gud snakker gjenom profene og biblen er guds ord. Det er mye som kunne gått galt, men gud sørga for at det ikke gjorde det. Du kommer ikke unna at hvis man anntar gud så gir relgion og mirakler mening. Så kan jo man spørre seg om man burde annta gud og da blir det viktig å diskutere om biblen er en god kilde eller ei, men hvis man anntar gud så er den det. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Hvis gud gjør bibelen perfekt og hindrer at det sniker seg inn feil, hvorfor er det en haug med selvmotsigelser i den? Se f.eks http://www.infidels.org/library/modern/jim_meritt/bible-contradictions.html#contradictions for noen eksempler. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Det er bare du som ikke skjønner biblen. Slutt å tenk, start å annta gud! Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Slutt å tenk, start å annta gud! Morra di har liten tiss. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Alt er mulig i fantasiverdenen..... 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Bibelen er FULL av oversettelsesfeil. Dette er bevist. Dermed kan man ikke stole på at NOE av det som står i bibelen er riktig. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Anta at det som står i Bibelen er korrekt og at gud finnes. Da: Det som står i Bibelen er korrekt og gud finnes. ▮ Lenke til kommentar
Flin Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Se der ja, nå har du jo skjønt det! Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 The first rule of tautology club is the first rule of tautology club. Jeg er usikker på om du bare troller eller om du er oppriktig, kan du kaste litt lys over saken? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Litt begge deler. Folk som spør om forklaringer på mirakler irriterer meg. Litt av greia er jo at det ikke finnes en logisk forklaring på hvordan Jesus ble unnfanget. Det var et mirakel. Det blir helt meningsløst å be en tronende å forklare hvordan det kunne skje. Så mitt poeng er at hvis man antar at gud finnes, og det gjør man jo når man tror på han, så er slike mirakler logiske. Systemet har en veldig fin og konsistens intern logikk, men det krever at man tror på et fundamentalt postulat. Så kan man diskutere om dette postulatet er et godt postulat og om man har noen grunn til å tro det. Det er en annen og mye mer komplisert diskusjon, nå er jeg verken religiøs eller ateist så jeg bryr meg ikke så veldig mye om det finnes en gud eller ei. Det jeg bryr meg om er folk som hevder at noe er ulogisk når det helt klart ikke er det. Så troller jeg litt også fordi det er gøy, men det gjøres litt som et sprak til alle de som sier at ting bare er sånn og aldri tenker seg om eller tviler på det de sier. EDIT: Ja pluss at jeg sitter på jobb og dokumenter kode så jeg kjeder meg litt. Endret 17. juli 2012 av Flin Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Kom til å tenke på dette i forbindelse med en annen tråd jeg akkurat postet i. Ifølge Bibelen ble Maria gravid med Gud, til tross for at hun var jomfru. La oss kun ta for oss dette, og kun dette. Ingen avsporinger. Hvordan er det mulig for en jomfru å bli gravid? Er Gud et menneske? Hvis ikke kunne han umulig ha gjort et menneske gravid. Vi vet i dag at en sædcelle er nødt til å trenge inn i en eggcelle for at de skal smelte sammen og begynne celledeling (mitosis) Så, enten er Gud et menneske, eller så er vi Gud. Noe vi ikke er, fordi det har blitt bevist at vi deler våre aner med tidligere menneskeaper som levde for 2.5 millioner år siden. For at det skal kunne bli avkom er begge foreldre nødt til å ha matchende gener. Dersom genene ikke er like nok vil ikke egget kunne befruktes. Så hvordan klarte Gud å befrukte Maria? Og hvorfor i all verden skulle det dukke opp et menneske av det?? For at det skulle være mulig måtte Gud ha vært et menneske. Eller såpass like gener med mennesker at genene hadde vært kompatibel. Hvordan er dette mulig? En ting sikkert ikke mange vet,er att alt liv på jorden har ett felles gen.Så stammer du fra apene,kan det tenkes jeg stammer fra ett tre.Og det med det felles genet er også bevist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå