Gå til innhold

Jeg forstår ikke helt førstegangstjenesten

RJL

Anbefalte innlegg

For cirka halvannet år siden besvarte jeg sesjon 1 og har blitt kalt inn videre på sesjon 2. Jeg skal nå begynne på VG3 og tenkte å ta førstegangstjenesten etter dette året. Men jeg forstår ikke alle disse jeg har å velge mellom, som MP, journalist, vakt og sikring osv. Må jeg velge en? Jeg trodde alle gikk gjennom det sammen dette året, men tydeligvis ikke. Jeg ønsker å være i hæren, men ingen av mulighetene der (eller på noen av de andre) appellerer sterkt til meg. Jeg har lyst til å lære våpenhåndtering og lære å bli en soldat. Finnes ikke det, må jeg velge "utdanning"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg lange turer i skogen, kjøring av tanks, skytetrening, vaskejobber, harde treningsøkter. Et ganske barnslig syn på det hele når jeg tenker meg om. :) Jeg får lese enda nøyere gjennom de forskjellige grenene, takk for svaret ditt.

Lenke til kommentar

Det er jo dussevis av jobber og spesialisering, i samme brakke hadde vi, 60 spesial vakt og sikrings styrker (Nasjonal innsatstyrke), 12 personer som hadde ansvar for samband, 8 som var ingeniører og hadde ansvar for annlegs maskiner og slikt, 11 hundeførere og 6 røktere,. dette var en av 2 brakker og vi var en liten leir. Når du kommer til f.eks Hæren i Troms har du alt fra idretts assistenter, velferdsassistenter, vognføfrere, samband soldater, sanitetssoldater, artilleri soldater, stormere, artilleri jegere, militærpoliti og alt det andre det finnes. Så har du luft og sjø med sine spesialiteter som mekanikere på F16, helikoptere og båter. Det du ikke finner i forsvaret er som regel ikke verdt å bruke tid og penger på.

f.eks har militærpolitiet rekrutt på sessvollmoen utenfor gardermoen, så blir noen skippet til troms som får mer tøffere trening innen krig og kamp noen blir også plukket ut som hundeførere og noen igjen blir vanlig militærpoliti som sjekker baser, holder orden når det trengs og slikt. Noen blir også sendt ned til Brussel i belgia og en base i tyskland som norges representanter i vaktholdet også, sweet jobber med større hus som flere soldater bor i osv.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å være i hæren, men ingen av mulighetene der (eller på noen av de andre) appellerer sterkt til meg. Jeg har lyst til å lære våpenhåndtering og lære å bli en soldat. Finnes ikke det, må jeg velge "utdanning"?

Da har du ikke gjort god nok research. Det er i Hæren du blir en "ekte" soldat (slapp av luft- og sjø-folk, disser dere ikke), med mye felt og øvelser. Høres ut som om 2. bataljon, Panserbataljonen og Kampeskadronen kan være noe for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...