ZealD Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Hva ville egentlig skjedd med meneskeheten under en zombie apokalypse? Se for deg zombier som i de eldre filmene, treige men mange. Ville menneskeheten gått under? Kanskje jeg har litt høye tanker om meg selv, men jeg ser for meg at overlevelsessjansen ville vert ganske høy. Hvordan i alle dager kan militære makter tape mot en sånn katastrofe? Et stronghold vil være så godt som 100% sikkert mot hjernedøde zombier, og kan forsvares av en håndfull vakter med mye ammunisjon. Noen tanker rundt dette? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Hva ville egentlig skjedd med meneskeheten under en zombie apokalypse? Se for deg zombier som i de eldre filmene, treige men mange. Ville menneskeheten gått under? Kanskje jeg har litt høye tanker om meg selv, men jeg ser for meg at overlevelsessjansen ville vert ganske høy. Hvordan i alle dager kan militære makter tape mot en sånn katastrofe? Et stronghold vil være så godt som 100% sikkert mot hjernedøde zombier, og kan forsvares av en håndfull vakter med mye ammunisjon. Noen tanker rundt dette? Like greitt å skille ut i egen tråd først som sist. Denne diskusjonen kommer til å bli lang. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Hva ville egentlig skjedd med meneskeheten under en zombie apokalypse? Se for deg zombier som i de eldre filmene, treige men mange. Ville menneskeheten gått under? Kanskje jeg har litt høye tanker om meg selv, men jeg ser for meg at overlevelsessjansen ville vert ganske høy. Hvordan i alle dager kan militære makter tape mot en sånn katastrofe? Et stronghold vil være så godt som 100% sikkert mot hjernedøde zombier, og kan forsvares av en håndfull vakter med mye ammunisjon. Noen tanker rundt dette? Å sette opp ein forsvarsstilling vil nok ikkje være så vanskelig, det største problemet vil nok være å opprette ei sikker sone som er stor nok til å være sjølvforskynt ikkje berre til produksjon av mat, men også ammunisjon. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Én person er (kan være) smart. En flokk er dum. Tradisjonell militær doktrine handler ikke om å drepe fienden, men om å påføre ham så store tap at han ikke klarer å opprettholde stridsevnen. Svært, svært få militære slag ender i total utslettelse for den tapende part. Zombier har ikke problemet med moral. De har ikke behov for "fall back and regroup". De har ikke behov for forsyninger eller forsterkninger. Én zombie mot ti mann er akkurat like stridsdyktig som én zombie mot 50 mann. Å ta ut én zombie krever hodeskudd. Militære styrker trener på å treffe mennesker der de såres -- en såret (og uskadeliggjort) fiende er bedre for min side enn en død. Mageskudd på en zombie? Right. Så, vanlige kuler må treffe hodet. Det er ikke noe en standard AG3-skytter klarer på 800 meters avstand. Du må ned i nær kamp (eller benytte skarpskyttere - noe man vanligvis ikke har så mange av). Nærkamp betyr at for hvert skudd du bommer med kan zombien ta ett skritt mot deg og dine. I tillegg skal du ikke se bort fra den psykologiske betydningen av å være "under siege". Det er faktisk det samme som å være i fengsel, i tillegg til konstant bekymring for hvor lenge portene/veggen/armeringen holder. 2 Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Et annet aspekt er jo at alle mennesker vil være i stand til å forsvare seg til en viss grad. Treige zombier kan til og med husmødre ta knekken på ved bruk av en kniv eller en øks. Dette betyr at ikke bare de militære styrkene vil ha en slagkraft, men også store deler av sivilbefolkningen. En annen ting er jo at militæret har våpen i arsenalet som zombier ikke har. Det er ingen som slåss tilbake med samme mynt. Zombier har ikke bombe fly, de har ikke stridsvogner eller annet enn kroppen. En stridsvogn ville være i stand til å kjøre over, skyte og ta livet av titusener av zombier om de kommer gående. 10'000 zombier vil aldri kunne stoppe en M1A1 Abrams tanks, den kan bare rulle over de som ingenting. Hva med nye våpen. Hvilke våpen kunne blitt utviklet under en zombie apokalypse for å ta knekken på flest mulig zombier? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Treige zombier, ja, men se for deg den husmoren som vil ta rotta på sine egne barn - eller egen ektemann. En M1A1 Abrams eller et bombefly krever et enormt støtteapparat for å fungere. Hva gjør du når den stridsvogna går tom for diesel, og raffinerifolket er spist av zombier? Stridsvogner er mobile enheter, med en gang du parkerer dem mister de sin største fordel. Ti tusen zombier vil aldri kunne stoppe en M1A1 Abrams. Men den er tom for diesel etter å ha kjørt over dem. Da står de neste ti tusen klar rundt og venter på at mannskapet skal komme ut og fylle... 1 Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Ja, man må ha en operativ base som er låst inne, hvor zombiene er ute av stand til å komme inn. Sikkerheten blir det viktigste elementet, hvor alle som kommer inn sjekkes grundig for infeksjon. Regler må settes hvor mannskapet i stridsvognen ikke går ut av vognen før den er på plass i basen. Dersom noe streiker må et redningsmannskap være på plass. Oljeplatformer vil være på sikker grunn, og zombier kan ikke nå disse. På denne måten kan råolje fortsastt produseres, men et rafineri må vel til for å gjøre dette om til brukbart drivstoff. Dette krever mye, men det kan gå. Et annet tema er vel at man bare skal drite i å sloss, og heller bare ta seg til havs. Bygge flytende byer. Zombier kan vel ikke svømme? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Oljeplatformer vil være på sikker grunn, og zombier kan ikke nå disse. På denne måten kan råolje fortsastt produseres, men et rafineri må vel til for å gjøre dette om til brukbart drivstoff. Dette krever mye, men det kan gå. Hvordan skal man få tak i mat? Fiske er kanskje en mulighet, men man blir rimelig fort lei av fisk... Og oljeplattformer blir slitte, og må repareres og etter hvert skiftes ut. Noe som blir vanskelig uten å dra inn til land for råvarer. Da tror jeg en øde, ubefolket øy med noe dyre/planteliv er en bedre mulighet. Men tror ikke det er så mange sånne igjen... Zombier kan vel ikke svømme? Don Rosa/Carl Barks sin zombie kunne bevege seg under vann. Men det er kanskje ikke denne varianten vi baserer oss på? Endret 9. juli 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Ja, det var det da. Man må ta et standpunkt til hvilke zombier som gjelder. "Den gamle typen" er vel fortsatt veldig bred. Ser for men noe alá den i "The Walking Dead". Den er vel ganske generell tror jeg. Er zombie blod smittsomt? Om man får blod i munnen, regnes man som infected da? Viss ikke er vel ninja tactics en god mulighet, selv om man må up-close-and-personal Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Hva med nye våpen. Hvilke våpen kunne blitt utviklet under en zombie apokalypse for å ta knekken på flest mulig zombier? Det ultimate zombie våpen: Bowlingkule med lenke/tau Alt du trenger å gjere er å finne ein plass der du befinner deg over zombiene, gjerne eit hustak, balkong eller liknande. Slepp bowlingkule ned og knus hjenrnen på ein zombie, dra kula oppigjen ved hjelp av tauet, rinse and repeat. Eit effektivt våpen som aldri går tomt for ammunisjon. Zombier kan vel ikke svømme? Tja, dette er vell avhengig av om zombier er i stand til å holde pusten eller ikkje, eller med andre ord, dersom ein zombie går under vatn blir då lungene fyllt opp av vatn? Dersom lungene ikkje blir fylde med vatn så vil kroppen flyte, sidan zombien aldri blir sliten så vil den vell svømme som ein hund i vilkårlig rettning til den treffer land igjen. Derssom lungene blir fyllt med vatn så vil kroppen synke, så då vil dei nok være i stand til å gå på havbotnen. Ein anna ting er om zombier råtner eller ikkje dersom zombien held på å rotne så vil avgassane som blir danna i gi kroppen oppdrift igjen. Men då berre for ei kort tid til forråtnelsen er fullført og kroppen igjen synker. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Bowlingkula vil bli tungt i lengden tror eg, så det blir god trening Jeg tror om zombier går på havbunnen vil de bli spist av fisk og andre sjødyr. Kanskje de kan smitte andre dyr, så blir det zombie haier og zombie hvaler? Det ville vert noe kjipt. Jeg tror kanskje det beste våpenet ville vert en stridsvogn. Ta en titalss stridsvogner, kjør på en en alarm midt i byen så alle zombiene kommer og så kjører du over samtlige av de. Ville drept flere millioner zombier, og med nok drivstoff kunne man kjørt tilbake til basen. En annen teknikk ville kanskje vert å samlet opp så mange zombier som mulig og lede disse ut av byen (gjerne med en ATV eller noe sånt) og inn i en felle. Kanskje en gigantisk bombe kunne sprengt tusenvis av gangen. Eller man lurte hundretusenvis ut i en øde plass og fikk fly til å slippe klasebomber på de. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Midt i byen? Stridsvogner er ikke akkurat laget for urban combat... Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Byen fordi det er der flest zombier vil samle seg, samtidig som at det er der man lettest kan kjøre over de uten at de sprer seg over store sletter. Lettere å kjøre over tusenvis av zombier når man har de stengt inne i en gate enn når man er ute på en slette tenker jeg. Tror ikke stridsvognene ville hatt noe problemer med det, hverkan biler eller lyktestolper vil kunne stanse den. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Sant. Men hvordan skal du få rensket dem ut av bygninger? Hva gjør du med zombier på selve vogna? Hva gjør du når en passe stor zombiesplat blinder stridsvogna di? Kavaleri kan ta et område, men det trengs infanteri for å rydde opp og holde det. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Zombier er vel egentlig ganske hjernedøde, så de handler mest på instinkt? Så da blir det vel første mål å utnytte instinktet deres til å få dem til å gjøre hva vi vil, slik som tidligere nevnt, samle de på samme sted og bruke sterkere våpen! Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Blir alle som dør, uavhengig av årsak, til zombie? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Spørs litt på zombie-type. "The Walking Dead"-zombien (i alle fall i tegneserien - vet ikke med TV-serien) oppstår som følge av et luftbårent virus (alle som dør blir zombier), mens "... of the Dead"-zombien oppstår etter at offeret er blitt bitt av en zombie (personer som dør av andre årsaker blir ikke zombier). Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Vi hadde alle dødd. Tenk dere så mange måter vi kunne ha gått under på. Våre vegger kunne falt, tom for ammo, tom for mat, tvunget ut i det åpne element, osv osv. Til og med hvis vi hadde bygd ett skikkelig ordentlig fort for masse mennesker som kunne holde zombiene ute til evig tid (ikke mulig) og strenge, strenge regler om å sjekke folk som kommer inn for infeksjon og alt, brente våre døde og alt mulig så ligger det litt i vår natur å trosse disse regler for mennesker vi elsker. F.eks kan en høytstående person i dette samfunnet finne ut av at hans datter (f.eks) er blitt infektert, og begynner å ''turn''. Det trengs bare en zombie på innsiden, og så er det hele over! Forresten så vil skytevåpen være helt idiotisk å bruke. Gå heller for andre typer våpen som ikke krever ammo, de varer mye mye lenger, selv om dette ofte betyr at man da må gå nærme zombien for å få drept den. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Forresten så vil skytevåpen være helt idiotisk å bruke. Gå heller for andre typer våpen som ikke krever ammo, de varer mye mye lenger, selv om dette ofte betyr at man da må gå nærme zombien for å få drept den. Jeg ville brukt begge deler. Det er bare idiotisk å utsette seg for ekstra risiko ved å gå i nærkamp så lenge man har ammo til skytevåpen. Dog er det kanskje lurt å gå for et våpen med .22, da det er denne ammotypen det finnes mest av i verden. Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Kill it with fire. Les Stephen Kings "Cell" - bruk det du får tak i av brennbare kjemikalier, lokk enorme mengder zombier til et begrenset område(stadion, park, torg, bysentrum) med lokkeduer, på forhånd har du selvsagt plassert ut brannbomber med passelig avstand rundt hele området, så når det er mange nok innafor tenner du opp. Gjenta prosedyren(zombier lærer aldri) til zombie-antallet er lavt nok til at man kan bevege seg nogenlunde trygt med kun en hagle og machete på ryggen. Edit: Får du tak i et par av forsvarets napalmbomber og kan lage en enkel katapult, vil dette selvsagt være å foretrekke. Evt en gigantslynge og svære molotovs. Endret 10. juli 2012 av toth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå