IntelAmdAti Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Jeg vil gjerne ha litt hjelp til å klokke min CPU Historikk: Har kjørt cpuen stabilt i på 4Ghz med stock luftkjøling kun ved å øke multiplier til 30. Alle andre innstillinger har stått på default eller auto. SpeedStep, C1E og strømsparingsfunksjoner er aktivert. LLC enabled. CPU volt på auto og plassert på 1.31v på 4Ghz 1.24v på 3,33ghz Skal montere en Corsair H100-kjøler så fort som mulig da stock-kjøleren er begynt å streike. Jeg tror kjølepastaen er stivnet eller noe for kjøleeffekten er kraftig redusert. Har noen raske spørsmål før jeg begynner, skal ikke Core Voltage variere? Min står ganske stabilt på samme verdi hele tiden, men jeg hadde trodd at strømsparingsfunksjonene burde kicke inn og redusere den? Hvis volten blir låst på 1.31v på "auto"-innstilling kan jeg vel like gjerne bare sette den direkte på 1.31v istedenfor "auto"? Og så prøve gradvis med lavere volt? Eller høyere multiplier på samme volt? Screenshot fra i dag: Stock hastigheter, like høy temperatur som bildet nedenfor Screenshot fra 2010 når maskinen var ny: 4ghz på 1,31v Endret 9. juli 2012 av Pycnopodia Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 11. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Har montert Corsair H100-kjøler og lurer egentlig om jeg har gjort noe feil, for temperaturene virker veldig likt det jeg hadde med stock-kjøleren.. 73 grader under full load 1,264v og 4142 Mhz,, Hmmm.. Oppsettet blåser kaldt luft på radiatoren (push/push) fra toppen av kabinettet, viftestyreren på pumpen står på medium (high bråker som en støvsuger mens medium er ille nok det også egentlig). Har ellers 1 exhaust vifte (ved cpu) og 3 inntak (bunn, front, case fan). Slår av HT og setter samme volt/mhz som jeg hadde med stock-kjøler så får jeg sammenlignet bedre. Slik ser luftflyten ut: Endret 11. juli 2012 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Det er bedre at du snur på det meste: For eksempel så kan viften på siden blåse kjølig luft inn hvorav viftene på toppen tar tak i denne kjølige luften og dytter den samt den varme luften fra innsiden ut. Men det er noe veldig galt med temperaturen dersom den er veldig lik stock kjøleren. Det skal være en enorm forskjell. Er du sikker på at pumpen fungerer og at heatsinken er montert korrekt? Har du brukt termal paste? Endret 11. juli 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 11. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Er enig i at det er noe med temperaturen som ikke stemmer, hvis ikke så er den Intel-kjøleren mye bedre enn jeg trodde ^^ Skal snu om på noen av viftene slik at alle blåser inn (kabinettside, baksiden, under og forran) utenom CM-viftene i radiatoren som pusher ut. Pumpen snurrer med 2000+ rpm og heatsinken tror jeg er riktig montert. Eneste er at det fulgte med 4 skruer som jeg ikke helt skjønte hva gikk til. De skal mellom vannblokken og bakplaten, tipper de er for AMD-montering kanskje. Fikk forresten ikke brukt bakplaten som fulgte med H100-settet, det var en på hovedkortet fra før som jeg ikke klarte å ta av. Bruker kjølepasta, sjekk linken nedenfor for lengre beskrivelse av hva jeg har gjort http://forum.corsair...ad.php?t=108789 - Er mye bilder og bedre forklart der Endret 11. juli 2012 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Det viktigste her er at radiatoren får tilgang på kaldest mulig luft, noe den får med oppsettet du kjører nå. Husk også at AS5 har rundt 200 timers innkjøringstid så tempen vil nok synke noen grader med tiden. Du kunne nok også spandert en litt større dæsj med pasta, men jeg tviler på at det utgjør allverden. Hvordan var tempen med originalpastaen på H100? Endret 11. juli 2012 av pølsehund Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Det viktigste her er at radiatoren får tilgang på kaldest mulig luft, noe den får med oppsettet du kjører nå. Problemet er at han må få varmen raskt ut og dersom radiatoren presser varmen ned for at den blir blåst opp igjen av de andre viftene så skapes det ganske varm luft på innsiden av kabinettet. Jeg har personlig testet dette og kom fram til at det jeg konstaterte tidligere var bedre. Endret 11. juli 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Tja, det er bare å fjerne sidedøren det for å se om ting bedrer seg. Det produseres vel heller ikke de helt enorme mengder med varmluft der inne så en 120mm exhaust med litt fart pluss sprekker og huller tar seg nok av det meste. Dette avhenger mye av hva man har i kabinettet og hvor mye varmluft som genereres av skjermkort ol., men i mitt tilfelle er det helt klart en fordel å forsyne radiatorene med friskluft. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Dette avhenger mye av hva man har i kabinettet og hvor mye varmluft som genereres av skjermkort ol., men i mitt tilfelle er det helt klart en fordel å forsyne radiatorene med friskluft. Ja, det er nok mulig. Mange variabler. I tillegg så bruker jeg H100 med en custom kjøleløsning for skjermkortet som pumper mye varme inn i kabinettet noe som kan være annerledes for trådstarteren. Men han skal virkelig oppleve en stor reduksjon i temperatur over stock kjøleren. Det er noe som ikke stemmer - kanskje den er defekt hvorav pumpen ikke fungerer? Endret 11. juli 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Temperaturen med thermal-paden som fulgte med var ikke noe bedre temperaturmessig, siden det har jeg prøvd å reseate den med liten dråpe goop og senere med en stripe kjølepasta. Så jeg tror ikke det har vært noe galt med kjølepastaen. Pumpen fungerer sensoren viser at den tuter og går på ca 2000rpm. Eneste jeg kan se for meg som mulig årsak er dårlig vanngjennomstrømming eller dårlig kontakt med CPU. Skal prøve å vri vannblokken 90 grader og se hva som skjer. Oppdaterer i morgen tidlig Edit: Tror jeg har funnet årsaken.. H100 holder cpu ca 10grader kjøligere enn stock-kjøleren til Intel (Intel dbx-b) http://img.hexus.net/v2/cooling/Corsair/H80-H100/graph-4.jpg Skal teste 4,13Ghz @ 1,35v når jeg kommer hjem og se hvordan temperaturene blir Men det ser ut til at jeg egentlig like gjerne kan bytte tilbake til referansekjøleren, veldig liten forskjell.. Så jeg kan enten returnere den til butikk og få igjen pengene, eller bruke den i neste pcen jeg kjøper, eller tilpasse den til behovet mitt. Når jeg bruker alle 6 kjernene i gjør det meg ingenting om den bråker som en gressklipper (noe H100 allerede gjør i performance mode), støynivå er ikke et problem da. Men når jeg bare er på skype, surfer, sover eller spiller spill som utnytter kanskje 15-20% av cpuen vil jeg helst legge fra meg hørselvernet. Det jeg tenker på nå er å ha Corsair-vifte på stillegående på halve radiatoren, dette burde være nok til å kjøle ca halvparten av kjernene. Og på andre halvdelen har jeg en Delta-vifte eller noe annet galskap, som jeg kobler til MB_CPU-headeren og slår på Q-fan control. Så når cpuen begynner å jobbe og blir varm da kicker kjølingen inn for fullt. En ulempe blir at jeg ikke får advarsel om pumpen slutter å virke, men det dekker jo Corsair? Endret 12. juli 2012 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Derfor kan det være en fordel med gjennomsiktige vannrør og farget vann hvorav det kommer tydelig fram om vannet i seg selv har en god vanngjennomstrømning. Jeg hadde et gigantisk vannsystem for en stund tilbake.. Det er ingenting som er mer frustrerende når alt ikke fungerer som det skal med en gang. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2012 Derfor kan det være en fordel med gjennomsiktige vannrør og farget vann hvorav det kommer tydelig fram om vannet i seg selv har en god vanngjennomstrømning. Jeg hadde et gigantisk vannsystem for en stund tilbake.. Det er ingenting som er mer frustrerende når alt ikke fungerer som det skal med en gang. Mmm! Jeg skyndet meg som bare det for å rekke posten sist julaften, jeg rakk akkurat å hente nye pc-skjermen som var kommet. Den var blitt ødelagt under transport, og jeg sjekket ikke om den virket før jeg hadde demontert den gamle og montert den nye defekte på trippel lcd-standen. Veldig skuffende å måtte skru ned igjen og sende i retur i romjulen, jeg skulle jo kose meg med nye skjermen da. Men det er verre om noe lekker og du ikke får brukt pcen i det hele tatt.. Hvilke vifter burde jeg bruke på radiatoren? Har lest litt og kommet frem til at Noctua og Silent Typhoon er gode kandidater. Har noen krav til viftene; De må kjøle mer enn stock-viftene som følger med Senke turtallet under idle, ser ikke poenget med at viften skal jobbe for fullt når temperaturen er under 30% Kunne brukes til et komplett vannkjølingssett senere, jeg har planer om å utvide Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Derfor kan det være en fordel med gjennomsiktige vannrør og farget vann hvorav det kommer tydelig fram om vannet i seg selv har en god vanngjennomstrømning. Jeg hadde et gigantisk vannsystem for en stund tilbake.. Det er ingenting som er mer frustrerende når alt ikke fungerer som det skal med en gang. Hvordan klarte du å se at vannet var i bevegelse? Med mindre det er luft i loopen så er flowmeteret det eneste som bekrefter at vannet er i bevegelse, i mitt tilfelle ihvertfall. Den eneste fargetilsettingen som faktisk lar deg se at vannet er i bevegelse er meg bekjent Mayhems Aurora med en form for perlemorpartikler. TS: Scythe Gentle Typhoon er førstevalget til mange når det kommer til radiatorbruk. Disse har ikke nødvendigvis noe bedre statisk trykk enn H100's standardvifter, men de har et mye lavere støynivå, trekker ekstremt lite strøm og har doble kulelagre som bidrar til at de som regel vil leve lengre enn vifter med glidelagre. Det er ikke mirakelvifter, men jeg er ganske så sikker på at du vil like disse bedre enn standardviftene. Det er litt poengløst med push/pull på H100 med Gentle Typhoon, men en slik løsning vil la deg kjøre viftene på lavt turtall mens du likevel oppnår god ytelse, for ikke å snakke om et svært lavt støynivå. Gentle Typhoon AP-14(1450rpm) vil være mer enn tilstrekkelig, men hvis du likevel skal bruke dem på et senere oppsett er AP-15(1850rpm) kanskje et vel så godt valg. Mine AP-15 starter på rundt 3V så støy behøver du ikke tenke på uansett hva du velger. 1 Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Hvordan klarte du å se at vannet var i bevegelse? Med mindre det er luft i loopen så er flowmeteret det eneste som bekrefter at vannet er i bevegelse, i mitt tilfelle ihvertfall. Den eneste fargetilsettingen som faktisk lar deg se at vannet er i bevegelse er meg bekjent Mayhems Aurora med en form for perlemorpartikler. Ja, jeg tenkte på luft i loopen eller luftlommer som man kan se selv. Nesten som en stor boble hvorav vannet strømmer som i en liten linje akkurat under denne luftlommen. Det er sinnssykt irriterende når dette skjer. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Da blir det noen GT Typhoon vifter på meg iallefall, ser de er på lager på CDON.com, takk for anbefaling! Kommer i posten om 2-3 dager håper jeg Hva med å bruke en stillegående vifte i push på halve radiatoren, og en stillegående vifte i pull på andre halvparten, og når CPU belastes en høy rpm vifte i push? Den må da kobles til CPU_MB header og Q-Control settes til 100% RPM ved 60 grader eller noe slikt. Tenker på en delta-vifte eller en Scythe 3000rpm Endret 12. juli 2012 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Nå henger jeg ikke helt med. I push/pull er det en fordel at viftene har noenlunde like egenskaper så man får flyttet en optimal mengde med luft gjennom radiatoren. En Scythe GT@3000rpm kommer ikke bare til å støye som et godstog, det er også rimelig overkill på en H100. Scythe GT AP-14 eller 15 i push, eller p/p for lavere støynivå. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2012 Her ser du hva jeg mener Tenkte å koble 3000rpm viften til CPU_MB kontakten og la Q-Control i bios la viften gå på lav hastighet ved idle og full rulle når CPU jobber hardt. Er sikkert ikke optimalt at den dytter og en GT 1850 vifte drar men resultatet burde være kraftig økt luftstrøm likevel? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Det er en dum idé, den 3000RPM-vifta vil jobbe mot GT 1850 og omvendt. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 Er ikke overrasket, tenkte og at det kanskje sliter på den ene viften og jobbe i vinden fra den andre. Har re-montert kjøleren nå, skiftet backplate og vridd den rundt 90 grader. Liten dråpe med termisk pasta i midten som dekker core med en fin oval form. Har 73 grader max ved load nå, ned fra 83 med stock kjøler og like settings. Det er en fin forbedring, skal teste igjen med samme settings om en uke og se om AS5 har fått kjørt seg inn Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Regner med å få Scythe-viftene i posten i morgen. Jeg har brukt litt tid på å eksperimentere med prosessoren, strømsparingsfunksjonene (SpeedStep, C1E og C-State) er aktivert og Load Line Calibration er avslått. Jeg klokker med offset volt, medium fan-profil på H100 og Hyper-Threading disabled. Akkurat nå har jeg ca 0,15v i offset (totalt 1,34v) og load-verdi (med vDroop) er 1,29v. Dette gir meg watt-forbruk i cpu på max 104w (load) og min 3,2w (idle). Temperaturer under load ligger på ca 65-70grader. Så har jeg noen spørsmål, Intel sin max-grense på 1,375v for 980x - er dette belastning under load eller er det for å gi rom til vdroop? Altså hvis jeg setter CPU på 1,38v og det synker til 1,33v under load - er jeg innenfor specs da? Og er det noe forskjell på å kjøre 1,34v som synker til 1,29v uten LLC, eller å kjøre 1,29v med LCC som stiger til 1,34v? Greien er at jeg har lyst å hoppe opp en multiplier og stille cpu på 4270Mhz, men da trenger cpuen ca 1,33v under load. Da må jeg enten slå på LLC eller sette volt til 1,39 så den vdrooper ned til 1,33v. Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Load-line Calibration er nesten alltid å foretrekke for overklokking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå