Gå til innhold

Oppgradere fra i7 920 og GTX 580?

Anbefalte innlegg

Frister med en oppgradering, og da lurer jeg på om jeg først skal gå for en liten en, ved å bare oppgradere fra GTX 580 til GTX 670/680. Ellers har jeg også lyst til å oppgradere til sokkel 2011, dog mest lyst til å vente til disse Ivy Bridge prosessorene kommer til den sokkelen også. Har i7 920 fra før av, som er klokket til 3.8GHz, og etter hva jeg har fått med meg så skal ikke den bli noe flaskehals med det første?

Så hvilket kjøp vil jeg hente mest "kraft" fra for øyeblikket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frister med en oppgradering, og da lurer jeg på om jeg først skal gå for en liten en, ved å bare oppgradere fra GTX 580 til GTX 670/680. Ellers har jeg også lyst til å oppgradere til sokkel 2011, dog mest lyst til å vente til disse Ivy Bridge prosessorene kommer til den sokkelen også. Har i7 920 fra før av, som er klokket til 3.8GHz, og etter hva jeg har fått med meg så skal ikke den bli noe flaskehals med det første?

Jeg fikk en ganske stor boost i online spill men også generelt hvorav SSD ytelsen er mye bedre når jeg oppgraderte fra i7 930 til i5 3570K så det er definitivt verdt det. Men jeg ville ikke anbefalt å oppgradere GTX 580 ettersom at GTX 7xx mest sannsynlig er rett rundt hjørnet. Noe annet som også er viktig å huske er økonomien din (som selvfølgelig er personlig) og behovet. Hva slags spill pleier du å spille regelmessig?

Med i5 3570K så har jeg ikke sett høyere enn maks rundt 85% bruk på 64-mann baner i BF3 hvorav den konstant presset i7 930 til 100% uten HT. Hvis singlethread ytelsen og CPU ytelse generelt er viktig (som i de fleste online spill) så ville jeg nok oppgradert til i5 3570K.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Vent til neste generasjon med grafikkort i det minste.

Å oppgradere fra 920 @3.8 til 3930K er jo en viss forbedring, men virker litt meningsløst det også.

Beste oppgradering for deg blir vel heller å gå SLI.

SLI blir problematisk med kortet jeg har for øyeblikket, er et DirectCU II fra Asus, tar 3 slots, og lydkortet står under.

Hvorfor vil du oppgradere? Hva er det du skal gjøre som maskinen ikke klarer?

Klar over at en oppgradering egentlig ikke er så mye vits i da maskinen fungerer helt utmerket, så er vel egentlig bare oppgradering syken som er ute å går, hehe. GTX 670/680 skal vel være stillere, strømgjerrig samt utvikle mindre varme? Og det sier jeg ikke nei takk til.

Jeg fikk en ganske stor boost i online spill men også generelt hvorav SSD ytelsen er mye bedre når jeg oppgraderte fra i7 930 til i5 3570K så det er definitivt verdt det. Men jeg ville ikke anbefalt å oppgradere GTX 580 ettersom at GTX 7xx mest sannsynlig er rett rundt hjørnet. Noe annet som også er viktig å huske er økonomien din (som selvfølgelig er personlig) og behovet. Hva slags spill pleier du å spille regelmessig?

Med i5 3570K så har jeg ikke sett høyere enn maks rundt 85% bruk på 64-mann baner i BF3 hvorav den konstant presset i7 930 til 100% uten HT. Hvis singlethread ytelsen og CPU ytelse generelt er viktig (som i de fleste online spill) så ville jeg nok oppgradert til i5 3570K.

Har vel aldri sett CPUen min ligge på 100% i noen spill enda, BF3 med alt på fult så ligger CPUen mellom 60-80% etter hva jeg har sett. Så er langt ifra misfornøyd med oppsettet, er som sagt bare oppgradering syken som er innom. Men du sier 7xx serien kommer snart? 6xx kom jo i Mars om jeg ikke tar helt feil, så kommer vel ikke noe før til neste år? Er vel sikkert det samme med Ivy Bridge til socket 2011, kommer ikke før til neste år?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Har vel aldri sett CPUen min ligge på 100% i noen spill enda, BF3 med alt på fult så ligger CPUen mellom 60-80% etter hva jeg har sett. Så er langt ifra misfornøyd med oppsettet, er som sagt bare oppgradering syken som er innom. Men du sier 7xx serien kommer snart? 6xx kom jo i Mars om jeg ikke tar helt feil, så kommer vel ikke noe før til neste år? Er vel sikkert det samme med Ivy Bridge til socket 2011, kommer ikke før til neste år?

Spiller du mye onlinespill? Jeg fikk for eksempel cirka 15 FPS mer i Tera online (når det var mange spillere i nærheten) på stock med i5 3570K over i7 930 på 3.8Ghz. Nå har jeg overklokket i5 3570K til 4.5Ghz så ytelsen er nok enda bedre nå. Jeg merket en lignende forbedring i BF3 og andre online spill generelt. I tillegg så laster ting slik som blant annet spill en del raskere nå enn før noe som kan skyldes av at blant annet minnekontrollerne på Ivy er mye bedre enn X58.

Dersom du har cirka 4000,- kr liggende rundt som du kan fritt bruke så hvorfor ikke? Jeg regner med at GTX 7xx blir lansert rundt desember eller veldig tidlig i 2013.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Du vil vel egentlig aldri klare å få prosessoren opp i 100% i et spill ettersom de ikke klarer å utnytte alle kjernene 100%. 7xx serien kommer vel rundt slutten av året eller starten av neste år. tror det blir veldig sent med at Ivy til LGA 2011 kommer neste år, tipper rundt November (som Sandy Bridge-E), Intel kommer også med ny sokkel (LGA 1150) arkitektur (Haswell) neste år rundt April/Mars tider.

Klar over at en oppgradering egentlig ikke er så mye vits i da maskinen fungerer helt utmerket, så er vel egentlig bare oppgradering syken som er ute å går, hehe. GTX 670/680 skal vel være stillere, strømgjerrig samt utvikle mindre varme? Og det sier jeg ikke nei takk til.

De nye kortene vil være langt kaldere og ha et lavere effektforbruk, men jeg ville fortsatt ventet til neste gen hvis du ikke har noen skikkelig trengsel for å oppgradere, gjør det selv (har GTX 570 og Phenom II X6, jeg venter til neste generasjon :) ).

Lenke til kommentar

Men hvordan vil prisnivået på 7xx serien ligge på da kontra 6xx kortene idag.

eg vil bruke gjerne 3500-4000 , men ikkje noe stort mer enn det...

Kjører på ett 5850 kort idag så vil veeeldig ha noe nytt!

Men bør eg også vente eller blir 7xx serien for dyr ?

Lenke til kommentar

Men hvordan vil prisnivået på 7xx serien ligge på da kontra 6xx kortene idag.

eg vil bruke gjerne 3500-4000 , men ikkje noe stort mer enn det...

Kjører på ett 5850 kort idag så vil veeeldig ha noe nytt!

Men bør eg også vente eller blir 7xx serien for dyr ?

Med tanke på de tidligere prisene for GTX X80 kort fra Nvidia så kan du forvente at GTX 780 kommer til å koste rundt 4000,- kr (+/-).

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Spiller du mye onlinespill? Jeg fikk for eksempel cirka 15 FPS mer i Tera online (når det var mange spillere i nærheten) på stock med i5 3570K over i7 930 på 3.8Ghz. Nå har jeg overklokket i5 3570K til 4.5Ghz så ytelsen er nok enda bedre nå. Jeg merket en lignende forbedring i BF3 og andre online spill generelt. I tillegg så laster ting slik som blant annet spill en del raskere nå enn før noe som kan skyldes av at blant annet minnekontrollerne på Ivy er mye bedre enn X58.

Dersom du har cirka 4000,- kr liggende rundt som du kan fritt bruke så hvorfor ikke? Jeg regner med at GTX 7xx blir lansert rundt desember eller veldig tidlig i 2013.

Spiller vel det meste egentlig, akkurat nå er det mest The Secret World.

Hvertfall, skulle det bli socket 1155 så blir det vel 3770k, men frister som sagt mer med 2011, da det er den som er arvtageren til 1366, men Ivy Bridge har jo ikke kommet der enda, og er derfor jeg egentlig ikke har lyst til å oppgradere på den fronten helt enda.

Det vil jo alltid komme noe nytt, så man må egentlig bare bestemme seg for at "nå oppgraderer jeg". Men frister fortsatt mest med 670/680, dog ikke trykket på noe bestillings knapp enda.

Du vil vel egentlig aldri klare å få prosessoren opp i 100% i et spill ettersom de ikke klarer å utnytte alle kjernene 100%. 7xx serien kommer vel rundt slutten av året eller starten av neste år. tror det blir veldig sent med at Ivy til LGA 2011 kommer neste år, tipper rundt November (som Sandy Bridge-E), Intel kommer også med ny sokkel (LGA 1150) arkitektur (Haswell) neste år rundt April/Mars tider.

De nye kortene vil være langt kaldere og ha et lavere effektforbruk, men jeg ville fortsatt ventet til neste gen hvis du ikke har noen skikkelig trengsel for å oppgradere, gjør det selv (har GTX 570 og Phenom II X6, jeg venter til neste generasjon :) ).

Haswell blir arvtageren til 1155? Er vel ikke noe arvtager til 2011 før sent neste år regner jeg med? Tar vel også litt tid før de gode prossesorene kommer på markedet til de igjen, for vi har jo fortsatt ikke Ivy Bridge på 2011.

Lureste er nok å vente som du sier, men si jeg skulle gå for et GTX 680, hvor mye ligger dette over 580?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Haswell blir arvtageren til 1155? Er vel ikke noe arvtager til 2011 før sent neste år regner jeg med? Tar vel også litt tid før de gode prossesorene kommer på markedet til de igjen, for vi har jo fortsatt ikke Ivy Bridge på 2011.

Hva slags kraft er det egentlig du er ute etter? Til spill vil et LGA 1155 gi deg 5% bedre ytelse per. klokkehastighet ettersom spill ikke drar nytte av LGA 2011 sine fordeler og fordi Ivy gir bittelitt bedre ytelse enn Sandy Bridge(-E). Men hvis det er noe du driver med som klarer å sluke 6 kjerner med 12 tråder kan jo LGA 2011 være godt. Samme kommer til å gjelder Haswell, men en stor endring er at Haswell-E vil kunne ha 14 kjerner (sikkert for Xeon modellene) og da sikkert 8-10 kjerner for de vanlige modellene.

Lureste er nok å vente som du sier, men si jeg skulle gå for et GTX 680, hvor mye ligger dette over 580?

Omtrent på 30% mener jeg å huske.

http://www.anandtech.com/bench/Product/555?vs=517

Lenke til kommentar

Er vel ikke ute etter noe spesiell kraft akkurat, er bare at jeg liker tanken på at maskina greier å takle det mest nå og i noen år fremover. Maskina jeg har nå ble hovedsaklig kjøpt i slutten av 2009, eneste som er byttet ut siden er disker, strømforsyning og skjermkort, og den holder fortsatt koken den dag i dag. Før det hadde jeg 775 med Q6600 som også holdt godt i en god stund.

Vet ikke hva slags Ivy Bridge prosessorer som er ventet på 2011 sokkelen, men regner med at det kommer en eller annen som slår an på samme måte som i7 920 på 1366 gjorde når den kom.

Ellers er vel tanken bak oppgradering at det meste av det nye som kommer nå yter bedre men samtidig er mer stillegående, utvikler mindre varme samtidig som det er strømgjerrig, og det sier ikke jeg nei takk til.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil så er LGA 2011 prosessorer rettet mot alt annet enn gaming. Du taper mye penger dersom du oppgraderer til i7 og LGA 2011 for gaming ettersom at ingen spill drar nytte av HT. Med andre ord så er i5 perfekt for gaming ettersom at i7 ikke gir deg noen som helst form for ytelsesboost. I tillegg så produserer i5 mye mindre varme som derav kan utnyttes til å klokke prosessoren høyere enn det som er mulig med i7.

Ikke kjøp i7 dersom hovedformålet er gaming.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja vel? Det høres da merkelig ut, alltid forstått det slik at 1366 var "high-end" og 1156 var "mid-end", men dette har kanskje forandret seg med 2011 og 1155? Greit at 2011 kanskje ikke det mest fornuftige med tanke på pris, men er vel der man må gå om man skal ha mest ytelse? HT har jeg velg egentlig alltid skrudd av, hvertfall med tanke på overklokking, men det varierer vel litt fra spill til spill.

Men slik jeg har forstått så er det vel i7 3770k til 1155 som er "kongen" for øyeblikket? Og vil da tro at når 2011 får Ivy Bridge, så kommer det vel noen fine prosessorer der som vil banke det som finnes på 1155?

Lenke til kommentar

Ja vel? Det høres da merkelig ut, alltid forstått det slik at 1366 var "high-end" og 1156 var "mid-end", men dette har kanskje forandret seg med 2011 og 1155? Greit at 2011 kanskje ikke det mest fornuftige med tanke på pris, men er vel der man må gå om man skal ha mest ytelse? HT har jeg velg egentlig alltid skrudd av, hvertfall med tanke på overklokking, men det varierer vel litt fra spill til spill.

Men slik jeg har forstått så er det vel i7 3770k til 1155 som er "kongen" for øyeblikket? Og vil da tro at når 2011 får Ivy Bridge, så kommer det vel noen fine prosessorer der som vil banke det som finnes på 1155?

Derfor er det viktig at man gjør research før man 'tror' noe som helst.

Henter det jeg skrev til en person i en annen tråd:

Det er ingen forskjell mellom i7 3770K og i5 3570K i gaming. Faktisk så er det mulig at i5 3570K kan yte bedre i gaming ettersom at den 'kanskje' kan overklokkes høyere på bakgrunn av lavere temperatur som skyldes av mangelen på HT - dermed er den 'perfekt' for kun gaming ettersom at HT ikke utnyttes i spill.

Her er en graf som illustrerer den 'enorme' forskjellen mellom i7 3770K og i5 3570K som er lik null - i7 3770K har 100mhz høyere (1 FPS mer) på stock men de klarte å overklokke i5 3570K 200mhz høyere (3 FPS mer).

Med andre ord så påstår du at ingen eller 1 FPS for cirka 1000,- kr mer med i7 3770K er mye bedre?

34fh5xv.png

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Nitrus. Det kommer som nevnt helt an på bruk.

Til gaming er det antall kjerner, og hvor effektive disse kjernene faktisk er som spiller inn. En i7-3770k vs i5-3570k. Her er hovedforskjellen "hyperthreading" som ikke gir en boost i spill.

Det finnes rett og slett ikke noen CPU'er på markedet som gir mer ytelse i spill enn en i5-3570k / i7 3770k for øyeblikket. 2011 er mer for "workstation" bruk med flere minnekanaler og kjerner på CPU, men som ikke gir en økning i spillytelse.

Det er lett å tro at dersom man feks kjøper et GTX 690 så behøver man hovedkort/CPU til å matche det. Enkleste og mest "rasjonelle" man tenker er å investere massevis av tusenlapper i det ved å gå for det dyreste. Til gaming så er det helt verdiløst.

http://www.youtube.com/watch?v=I4PDoy-mi0A

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Hmm, har vel ikke påstått noe, isåfall ikke noe jeg har ment, den i5 3570k vs i7 3770k var mer regnet som et spørsmål. Men på en annen side så vil vel 2011 med sine Ivy Bridge prosessorer(når de kommer), slå 3570K? Eller er det ikke forventet noe forbedring i ytelse i det hele tatt på den fronten? Hvertfall så har jeg nå forstått det slik at 3570k er "kongen" for øyeblikket i gaming.

Edit: Forøvrig kan vel HT skrus av på 3770k, og da blir vel de to prosessorene så og si like? Eller vil fortsatt 3570k utvikle mindre varme?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Mtp at de er basert på ivy bridge teknologi, så kan jeg ikke forstå hvorfor en 2011 cpu skal yte bedre i gaming enn en i5-3570k feks. Skal man kjøpe en ny gamingmaskin i dag, så kan man gå for en i5-3570k med god samvittighet. Det vil ikke komme noe som gruser denne før ny arkitektur blir lansert.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Mtp at de er basert på ivy bridge teknologi, så kan jeg ikke forstå hvorfor en 2011 cpu skal yte bedre i gaming enn en i5-3570k feks.

Hva er grunnen til at man ikke får noen Ivy Bridge prosessorer på 2011 sokkelen enda da?

Uansett så er da slik at i gaming så har rett og slett 2011 sokkelen ikke noe mer å komme med enn 1155?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...