Gå til innhold

Spørsmål ang. nettverkskort

Anbefalte innlegg

Spørsmål ang. nettverkskort

Hei! Dette er min første tråd... Beklager hvis den er i feil kategori.

Jeg har bare ett lite spørsmål, holder på å skal bygge pc, også så jeg kategorien "nettverkskort" på dustin.no. Jeg lurer på hva gjør ett nettverkskort?

Jeg ser at de har fra 2 porter og oppover som feks. her .

er det slik at jeg setter det inn i pc'en min og plugger inn som på dette kortet 6 internett kabler og da får i teorien 6 ganger så høy nettverkshastighet til pc'en min?

Eller er det slik at jeg setter det inn i pc'en og bruker den som en "switch"?

Håper dere skjønner hva jeg mener, og hvis dere ikke skjønner, kan dere i allefall hjelpe meg med å forstå hva ett nettverkskort gjør? :)

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet :) Fra Wiki:

" Nettverkskort (eng. Network Interface Card, NIC) er innen datateknologien en enhet som benyttes for å koble sammen og utveklse informasjon med andre maskiner på et nettverk. Nettverket kan være lokalt eller tilkoblet til et bredbåndsnett. Kortet kan enten være et tilleggskort, som en USB-enhet eller integrert i hovedkortet.

Det finnes to typer nettverkskort, trådløse og kabelbaserte. Det trådløse tar mer og mer over markedet men har sin begrensning i hastighet, rekkevidde og sikkerhet. Idag har trådløse nettverk normalt opptil 300 Mbps i båndbredde og omtrent 100 meters rekkevidde. Kabelbaserte nettverk er idag de mest brukte, der hastighetene vanligvis varierer mellom 10, 100 og 1000 Mbps (1 Gbps)."

Så og si alle hovedkort man bruker til å bygge pc'r idag har nettverkskort integrert, normalt med 1 port mens noen kort har fler. Dermed er det som regel ikke nødvendig å kjøpe dedikerte nettverkskort til pc'r, med unntak av hvis du ønsker trådløs tilkobling og hovedkortet ikke har dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...