Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Remote desktop i XP over internett

Anbefalte innlegg

Etter et par forsøk med den "utmerkede" søkefunksjonen på forumet uten resultat prøver jeg meg med å starte en tråd på emnet...

Jeg vil i nær framtid få behov for å kunne fjernstyre en PC som vil bli fysisk plassert i Spania fra en av mine egne maskiner her hjemme i Norge. Begge maskiner kjører XP pro.

Bruker for tiden remote desktop-funksjonen i XP pro til å logge meg på serveren i hjemmenettverket, men jeg er veldig usikker på hvordan dette kan gjøres over internett. Maskina som står i Spania vil ha en adsl-forbindelse med dynamisk ip fra Telefonica. Hjemme har jeg kun oppringt isdn.

Kan jeg gjette meg til at brukeren i Spania må gi meg ip-adressa si for at jeg skal kunne logge meg på maskina hans?

Tar imot alle tips med takk, jeg er helt grønn :cry: på dette området så ta gjerne med detaljer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du må jo sett opp en webserver da. så instalerer du remote desktop. det er så lett atte.

Først: Du trenger ikke sette opp en webserver.

Jeg bruker www.dyndns.com, slik kan jeg alltid nå serverne mine fra hvor enn jeg er i verden. no-ip.com, hn.org, zoneedit.com og easydns.com er eksempler på tjenester som fungerer på samme måten. Greia er bare at du har et script/program som sier fra til en navnetjener hver gang IPen din i Spania endrer. Dermed kan du alltid ha din maskin tilgjengelig som f.eks. muffinman.dyndns.com, og du slipper å styre med IPer. Evt. kan du betale 50$ i året og få dem til å hoste ditt eget domene, f.eks. muffinman.com. Dette gjør jeg i dag, men det har du vel neppe bruk for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...