Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteri bagasjerom (Hjelp jording)

Anbefalte innlegg

Har fått et brukt stinger batteri som jeg skal ha i bagasjerommet.

Har et jordingspunkt som ser ganske profft ut, men føler ikke det er bra nok.... Har hatt jordingsproblem før. Dette er 50mm kabel på det.

Kan jeg da koble en ny 50mm kabel som blir jordet i setebeltebolten? Så har jeg 2 jordingskabler på batteri?

Føler dette var en lur løsning. Har ikke så mye greie på dette. Så føler ikke det jeg lager til blir bra nok. Så om jeg har 2 punkt, MÅ et av dem være bra nok, hvis ikke skal dem funke sammen!

Høres rett ut i mitt hode. Kan det skje noe galt når jeg har 2 jordingspunkt på batteri? eller er det ikke noe problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Jord er jord, så begge tilkoblingene vil være sammenkoblet uansett om du har kabel til begge eller ei. Jord er i praksis hele chassiset, og alt som er skrudd ned i det er jordet sammen. Det du må tenke på er at om det blir en elektrisk feil kan det oppstå høye strømpeaker, osv og har du en moderne bil så kan det være beltestrammere og lignende som kan påvirkes om man tukler for mye. Ville ikke hatt batteritilkoblinger så nærme seter og andre steder man kan komme borti.

Lenke til kommentar

Som Ankh sier så er i grunn hele chassiset jord, men det er viktig å velge et sted hvor det både blir bra flate for kabelen, så du ikke jorder til en mindre kabel som igjen er koblet til chassiset. punktet må heller ikke være slikt plassert at det er lett å komme borti om en skulle være uheldig med andre kabler.

du sier du har et ganske profft jordingspunkt fra før, men som kanskje ikke er så profft likevel. tanken var vel ikke å legge den nye jorden på samme punktet? for det hadde du nok ikke fått noe mer ut av. så ta å koble den nye jorden til setefestet etter en god pussing, eller nede ved beltefestet som du nevnte, bruk riktige kabelsko og egnet verktøy, så blir resultatet så optimalt som du kan få det!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Litt usikker på om det blir godkjent (EU-kontroller osv) om man har tuklet med beltefestet, det er vel et sikkerhetspunkt med høyt fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...