Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan vurderes mine ferdigheter med særskilt vurdering?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har gjort et skikkelig sjansespill tror jeg med tanke på min fremtid som student.

 

Jeg studerte ved en annen by i norge og fant ut at jeg ville studere noen år i oslo istedet. Da søkte jeg på en rekke program som fint kunne kombineres med det jeg allerede har studert.

 

Det er bare et problem, poengene mine. Jeg søkte om særskilt vurdering pga gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (autisme). Dette ble innvilget, men som dere vet kommer ikke svare før ca 20 juli.

 

Samtlige studier jeg har søkt på ligger på 45 poeng, jeg har 35. Dette er jo et stort gap, men jeg mener å ha den kompetansen som skal til for å kunne gjennomføre studiet. I tilegg har jeg allerede studert i to år og dette har gått greit for seg. Har fått karakterer fra A til E.

 

Diagnosen har preget sterkt i vgs og jeg mener det er direkte urettferdig om de ikke gir meg en sjanse. Hvorfor skal jeg bli utestengt, fordi jeg har denne diagnosen? Det er ikke min feil. Jeg ble født med dette.

 

Jeg vet at det nå er ferdighetene mine som blir vurdert og ikke karakterene. Hvordan fungerer dette? Har jeg gravet min egen grav?

 

Jeg har sakt opp bolig og permitert meg fra tidligere studiested. Så jeg har satset alt på dette.

 

Hva tenker dere? Setter pris på alle innspill. Anonym poster: 686ced6d6488e61bc020ce48a79e1990

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det forskrift til opplæringslova § 6-20 som du bruker som hjemmel for å søke om særskilt vurdering?

§ 6-20. Vilkår for inntak til særskilt prioritert utdanningsprogram på vidaregåande trinn 1

Vilkår for inntak til eit særskilt prioritert utdanningsprogram på vidaregåande trinn 1 er at søkjaren har rett til vidaregåande opplæring etter opplæringslova § 3-1 første ledd og rett til spesialundervisning etter opplæringslova § 5-1. Søkjaren må dessutan ha behov for spesialundervisning på grunn av ein eller fleire av desse vanskane: a) sansedefektar og motoriske defektar

b) store lærevanskar

c) emosjonelle eller sosiale problem

d) store samansette funksjonshemmingar

e) andre funksjonshemmingar.

 

Søkjaren har rett til inntak til det særskilt prioriterte utdanningsprogrammet på vidaregåande trinn 1 dersom han eller ho har valt på grunnlag av og i samsvar med den sakkunnige vurderinga.

 

Det er litt uklart nøyaktig om kva som er problemstillinga her (utanom at du har sattsa alt på eit kort ved å flytte til Oslo). Er problemet at du har for få poeng til å komme inn på den nye skulen?

Lenke til kommentar

Her handler det ikke om du skal få en sjanse, men om hvorvidt du skal fortrenge en student som er kvalifisert og har (akkurat) nok poeng. Systemet bygger på at du da må kunne påvise underliggende ferdigheter som er like gode eller bedre enn denne tenkte studentens ferdigheter, jfr. opptaksforskriften pgf 7-13 tredje ledd.

 

Hvordan det fungerer? Det fungerer slik at i stedet for å vurdere karakterene dine vurderer de deg. Hvem du er, hva du kan, etc, altså hva som ligger til grunn for karakterene dine. Karakterer er en forenklet oppsummering av hva du kan. I ditt tilfelle har du fått innvilget den fordelen at man ser bort fra karakterene dine fordi de ikke representerer hva du kan. Da må man se på totalen av hva du kan, og sammenligne det med hva en søker med 45 poeng vanligvis kan. Du må komme mest fordelaktig ut av sammenligningen.

 

Avatar: Nei, han sikter på forskrift om opptak til høyere utdannelse, se linken min ovenfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...