AnonymDiskusjon Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 De siste dagene har jeg utviklet en slags hoste. Jeg hoster fordi det på en måte kjennes som noe sitter fast nederst i halsen, og når jeg hoster føles det på en måte som om det river akkurat der. Om du føler deg ned fra adamseplet til du på en måte kommer til en slags kant, så ligger dette stedet rett under der. Det sitter foran på halsen. På pusterøret føles det som jeg har et konstant og svakt press fra akkurat dette området, noe jeg tror kan skyldes en hevelse i skjoldbruskkjertelen. Jeg har sett litt på bilder på Google og jeg tror det er akkurat det som presser. De siste dagene har jeg hatt litt dårlig matlyst og følt meg litt sliten, men det ble bedre idag. Jeg har snørrete nese og nyser litt. Jeg har en hoven lymfeknute på venstre side av halsen, men den har jeg hatt veldig lenge (6mnd<). Oppdaget også en hoven lymfeknute i lysken for to dager siden, men den føles det som har blitt mindre. Jeg tror også at jeg muligens har hatt en veldig svak feber. Sorry om det ble litt rotete men jeg er så nervøs for kreft. Anonym poster: 854c351366f3d3fee234e1b59b0f5fb3 Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Begynner med å stille deg noen spørsmål: Hvor gammel er du? Kommer det noe slim ut når du hoster, og er dette eventuelt blankt eller farget? Kan du selv, med fingrene, kjenne en kul/kuler på skjoldbruskkjertelen, eventuelt diffus hevelse? Hvis du kan kjenne en kul/kuler/diffus hevelse, beveger dette seg sammen med resten av adamseplet når du svelger? Er det ømt når du trykker med fingrene? Jeg vil anbefale deg at du også måler temperaturen din, for å se hva denne ligger på. Kjenner du noen kul/hevelse (og det er mange forklaringer på dette utenom kreft, slike som multiknutestruma, Graves sykdom, Hashimotos tyroiditt, de Quervains tyreoiditt mm.), er fastlegebesøk å anbefale. Legen vil kunne se og kjenne på denne, ta relevante blodprøver (CRP/SR, TSH, fritt T4, ionisert Ca etc.). Skulle legen mistenke kreft, krever det ytterligere utredning med finnålsaspirasjonscytologi (FNAC), hvor man tar prøve fra skjoldbruskkjertelen med en nål, i tillegg til bildeundersøkelser. I utgangspunktet, basert på den informasjonen du gir meg, høres dette ikke ut som kreft for meg. At du har følt deg sliten, og dersom du kjenner en kul, kan dette tyde på tilstander som medfører nedsatt stoffskifte (hypotyreose). Mulige symptomer er da tiltaksløshet, kuldeintoleranse, muskelsmerter, økt søvnbehov, svimmelhet, forstoppelse, mild vektøkning og håravfall. I så fall må legen ta relevante blodprøver som nevnt ovenfor. Dersom du ikke kjenner noen kul/hevelse, høres det meget sannsynlig ut at du har en luftveisinfeksjon, med tanke på hosting, nysing og snørrete nese, hvor du også har fått en sår hals. Kommer du med svar, kan vi komme enda nærmere diagnosen, men dersom du kjenner kul/hevelse, anbefaler jeg deg å ta kontakt med fastlegen for å utelukke stoffskifteproblematikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå