icer Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Hei, noen som vet om et bra program som legger til permanente subtitler uten å forringe kvaliteten på den nedlastede og dermed allerede kodede filen? Prøvde med "Media Subtitler", men den ville ikke ta filen min (.mp4) Endret 8. juli 2012 av icer Lenke til kommentar
phlake Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Hei, noen som vet om et bra program som legger til permanente subtitler uten å forringe kvaliteten på den nedlastede og dermed allerede kodede filen? Prøvde med "Media Subtitler", men den ville ikke ta filen min (.mp4) Sjekk denne tråden! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Å hardcode inn subtitles i en video uten å reencode dem er umulig (så langt jeg kjenner til ihvertfall). Med en gang du endrer videostrømmen så må den jo nødvendigvis encodes (på nytt) - og da blir det jo noe kvalitetstap i den operasjonen (så lenge du ikke bruker et lossless format vel og merke, men det er jo ikke særlig praktisk til senere bruk). Ellers finnes det jo mange metoder for å legge på en subtitle til en film, enten i løse filer, eller ved å bake det inn i video containeren - men alt dette går under "soft" subbing selv om alt blir bakt inn i samme containerfilen. Hvis jeg tolker spørsmålet korrekt så er det du spør om umulig, men om du mener hvordan man kan bake inn en subtitle til videocontaineren f.eks. så er jo det et annet tema. Det spørs helt hva du faktisk trenger dette til egentlig. Hvis motivet er å ha subtitles til en standard DVD-leser for eksempel så er det ikke særlig god støtte i de fleste slike enheter for soft-subs, og da kan innbrennte subs være mest lettvindte løsning. Mulig noen avspillere har støtte for et eller annet men det kan jeg ikke svare på uten litt research og uten å vite modellen som minimum. EDIT: Det er jo verdt å bemerke seg at om du har en god kvalitet video fil som utgangspunkt så er det ofte ikke særlig merkbart kvalitetstap selv om du må reencode - spesiellt om du f.eks. nedskalerer en HD film til SD for avspilling en standard DVD spiller. Det er ofte "godt nok" til de tilfellene der du MÅ unngå soft-subbing av kompatabilitetsgrunner, så selv om det ikke er optimalt er det ofte den mest praktiske løsningen. Hvis du trenger mer hjelp så er det aller best om du bre forklarer litt av bakgrunnen for hva du egentlig trenger dette til og hvorfor du ikke vil/kan bruke soft subs. Det gjeør det litt enklere å komme med relevante anbefalinger. -Stigma Endret 8. juli 2012 av Stigma Lenke til kommentar
icer Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Tusen takk for utfyllende svar! Bakgrunn for å brenne inn subtitles: Har mange filmer på min NAS som jeg ønsker å legge over på Blueray og eller DVD (også for å kunne hente de ut til tv, uten mye dill. Jeg er realtivt kresen på kvalitet, og gjerrig på plass, så filene jeg har er rundt 1-1.5+gb per film (spørs hvilken film det er). Slik jeg har forstått det er det et sjansespill om DVD-Blueray spillere-TV'er klarer å "hente" tekstfiler og der igjen spørsmål om format på subtitle fil osv. DERFOR ønsker jeg å bare brenne de inn i filen. Det jeg mener med kvalitetstap er at de programmene jeg har prøvd nå, må jeg velge encoding filtre bitrate osv osv, og jeg ser der er at filen blir større eller mindre alt etter instillingene. "Faren" jeg ser der er at jeg kan risikere at jeg ender opp med et format som i utgangspunktet er bedre, men siden filen er dårligere blir det som å rippe en cd til 56kbps og encode denne opp til 320kbps (If you catch my drift...) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Ok, ja da tolket jeg vel problemstillingen korrekt til å begynne med. Du kan enten basere deg på å bruke NASen som mediasenter og dermed ha fulle muligheter til å soft-subbe som du vil - eller hardsubbe alle filene dine (som vil kreve reencoding, en god del arbeid og noe kvalitetstap - eller du kan researche litt mer på din spesifikke DVD/blueray avspiller på om den faktisk størret noen form for soft-subbing som du kan bruke for ditt formål. Hvis den støtter noe som helst containerformat med soft-subs så er det jo relativt liten jobb å pakke inn de videofilene du allerede har inn i en slik container i et format som den vil akseptere. Det er vel egentlig de alternativene du har å jobbe med. Hva som er best i ditt tilfelle må du nesten vurdere selv Personlig elsker jeg friheten og fleksibiliteten jeg har med å ha en PC koblet til TVen. Ingen disker og tull å tenke på (harddisker er jo dødsbillig anyway) og du har alle muligheter du noen gang kunne ønske deg siden dette tross alt bare er avhengig av softwaren du bruker på den. -Stigma Lenke til kommentar
icer Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Ok, da får jeg legge det litt på is sålenge... Skal heller prøve med en "litt" eldre tv jeg har hva og om den fungerer ved å bare legge ved subtitle filen... Hvilket format burde subtitle filen være [sRT SSA osv] om den skal legges ved som soft subbing? Regner med dette varierer også, men hva er mest sannsynlig støttet? Igjen; takk for gode og utfyllende svar! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Ok, da får jeg legge det litt på is sålenge... Skal heller prøve med en "litt" eldre tv jeg har hva og om den fungerer ved å bare legge ved subtitle filen... Hvilket format burde subtitle filen være [sRT SSA osv] om den skal legges ved som soft subbing? Regner med dette varierer også, men hva er mest sannsynlig støttet? Igjen; takk for gode og utfyllende svar! srt er et veldig enkelt format - så jeg vil tippe at de enheter som kan soft-sube i det hele tatt ihvertfall kan bruke dette. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå