Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blitt veldig syk - diare på ferie

bjankabjak

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på ferie i den dominikanske republikk og vært her noen uker nå.

Var på et fint hotell for noen dager siden og der fikk vi biff, hamburger osv...

Det som er greia, er at etter jeg spise biffen som var "rød", eller så var det hamburgeren, så fikk jeg voldsom diarè.

Første dagen etter jeg hadde spist dette, klarte jeg så vidt og spise en loff eller drikke vann før jeg kasta opp igjen.

Var utrolig slapp, med utrolige vonde smerter.

Var på toalettet 2-4 ganger i timen.

Gikk deretter til legen og fikk tabeletter og en drink som gjorde slik at jeg ikke tørket ut.

Men dette hjalp ikke og jeg hadde fortsatt smerter i magen, med diarè og litt oppkast.

(Går fortsatt på pillene)

Fikk deretter en sprøyte, for hindring av smerter osv..

Og dette hjalp for smertene, men ikke diarèn.

Men nå som det har gått noen dager har smertene kommet gradvis tilbake men jeg kaster ikke opp lenger.

Har kun voldsom diarè.

Hva kan dette være?

Hvor lenge vil dette vare?

Går det vekk av seg selv?

Eller er jeg nødt til og gå til legen enda en gang for og få hjelp?

Noe som kanskje er greit og vite:

Det er ikke blod i avføringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det "lukter" salmonella lang vei. Nå som de innledende symptomene har roet seg ned, handler behandlingen i første omgang av å erstatte væsketapet.

Antibotika har ikke den store effekten på salmonella, derfor er det bare å vente. Salmonella går som som regel over av seg selv i løpet av 7-12 dager. Etter dette trenger fordøyelsen fremdeles noen dager til å normaliseres, gjerne med inntak av probiotika.

Dersom du fremdeles har hyppig og plagsom diare etter 10-12 dager fra første symptomdag, bør du oppsøke lege. det kan være at du har pådratt deg andre lidelser.

Jeg regner med at du ellers er vaksinert mot f.eks hepatitt-A og Kolera.

Husk god håndhygiene og godt beredt mat. Unngå fiberrik mat, brus m sukker, da tarmen trenger ro.

Lenke til kommentar

Virker som om du er blitt matforgiftet. Jeg ville ha proppa deg med imodium og nycoplus for å få i orden på bakteriefloraen i tarmen din.

Vil ikke anbefale å bruke imodium. Diaréen er der av en grunn, og den underliggende årsaken er ikke kjent, så det er ikke smart å bruke en medisin som kun behandler et symptom på sykdommen. Den er grei å bruke når det absolutt ikke hadde passet å få diaré (f.eks om du er på vei til flyplassen eller har hatt stor søvnmangel som følge av sykdommen), men jeg tror ikke det er smart å bare hive innpå sånn uten videre.

Lenke til kommentar

Det går helt bra å bruke imodium. Man skal selvsagt kun bruke det sammenhengende i ett par dager (hvis jeg husker rett), og kontakte lege etter så så lenge.

Har en kompis som til og med har chrons og dermed kronisk diaree, han bruker det ganske ofte med velsignelse av sin lege.

Ja, den er greiere. Men når det gjelder kompisen din så vet legene hva den underliggende årsaken er, og vet at diaréen er "unødvendig". Her er det ingen kjent underliggende årsak, og jeg synes egentlig sykdommen hans høres ganske alvorlig ut. Også kan man jo også spørre seg hvor kompatibelt imodium er med den andre medisinen han går på. Jeg tror jeg personlig ville kontaktet lege om jeg hadde planer å bruke imodium sammenhengende en liten stund.

Lenke til kommentar

Noe diaree er som regel ikke dødsfarlig, og hvis det kan være farlig så vil jeg si at det kommer av væsketapet som det virker som om imodium forhindrer.

Man burde alltid rådføre seg med leger hvis man skal bruke medisiner lenger enn det som er blitt forskrevet på pakka, men hvis TS tar noe imodium i ett par dager for så å fortsette med nycoplus (essentielt så er dette biola i konsentrert form) så ser jeg ikke hvordan det kan være så farlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...