Gå til innhold

[Løst] 180w forsterker til Cerwin Vega VE 8f?

Anbefalte innlegg

Hei :wee:

Jeg skal i august kjøpe Cerwin Vega VE 8f. http://www.cerwinveg...kers/ve-8f.html

Hjemme har jeg en gammel forsterker som har kraften 2x 80w. Det er vel mer enn nok til å drive disse høyttalerne? Har lest litt rundt og funnet ut at man kan kjøre de fint på forsterkere med 120w ++

Takker på forhånd for svar :p

EDIT: Som dere ser på siden jeg linka er Max kraften til høyttalerne 150w. Tar høyttalerne noe skade av 180w ?

Endret av Loffpoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan nok sprenge høytalerne like lett med en 40W som en 160W forsterker.

Kort fortalt - en (for) liten forsterker vil klippe signalet og gi firkantpulser ut - da ryker fort diskantelementene.

Basselementene liker heller ikke for små forsterkere, siden utgangsimpedansen oftest er for høy, og elementene flagrer ganske ukontrollert.

Vanligvis vill jeg si at når det høres ut som høytalerne har det litt vondt bør du ikke sku høyere - heller litt ned.

Helt uavhenig av om du har stor eller liten forsterker. Problemet der blir vel bare at CV (i alle fall før i tiden) alltid høres ut som de har det vondt... Men du verden så mye ("høy") lyd du for for penga.

Selv kjører jeg med 2x1600W på et par høytalere som etter boka skal klare ca 150W - ikke noe problem med det. Ville vært mye mer redd for å sprenge dem med en liten filleforsterker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var NAD C356BEE og Cerwin Vega VE 8 i hus.

Har nå fått kjørt høyttalerne inn..Er meget overrasket over hvor bra disse lyder i forhold til størrelsen.

Vet du hvilken størrelse det på er på høyttalerkabelen? Har funnet ut at det er forskjellige tykkelser ellernoe.

Trenger man bananplugger?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...