Anonym259235 Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Jeg gikk i krigen. Jeg sto ansikt til ansikt med fiendens våpen. Og jeg overlevde, mens andre rundt meg døde. De fleste av dem var bedre mennesker enn jeg, bedre mennesker hvis liv ble knust av mistak, ødelagt i brøkdelen av et sekund, av noen andres hat eller kjærlighet eller likegyldighet. "De fleste av dem var bedre mennesker enn jeg, bedre mennesker hvis liv ble knust." http://no.wiktionary.org/wiki/hvis Hvordan anvendes "hvis" i denne setningen? Jeg forstår at "hvis" er en erstatning for "som", men jeg forstår bare ikke i hvilke sammenhenger man skal anvende denne regelen. Kan noen forklare? Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) "Hvis" er i dette tilfellet et relativpronomen som uttrykker et eiendomsforhold. Du finner samme ordbruk i engelsk og tysk, henholdsvis som "whose" og "dessen/deren". Andre eksempler: - En mann, hvis kone var død, sørget dag og natt. - En dame, hvis navn var Merkel, dro på ferie. Endret 9. juli 2012 av Concrux 2 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Takk for svar. Endret 9. juli 2012 av Al Capone Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Du nyttar kun "hvis" dersom du skriv riksmål. Du må ikkje finne på å skrive det i andre samanhengar. Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hvorfor det? Det er ikke ukorrekt norsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå