CrispyBlowfish Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Hei. Når på døgnet er det best å lete etter elg? ( ca. klokkaslett rundt i disse dager) Hva mener dere er mest effektivt? lete før det mørkner eller når det begynner å bli lyst? Sorry for litt dumt spm, men har utrolig lyst til å se elg i naturen. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Nå har jeg aldri aktivt leitet etter elg, men har truffet på ganske mange. Som oftest tidlig, før soloppgang, men også midt på natten når jeg har fisket. Endret 8. juli 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
CrispyBlowfish Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 Nå har jeg aldri aktivt leitet etter elg, men har truffet på ganske mange. Som oftest tidlig, før soloppgang, men også midt på natten når jeg har fisket. takk for svaret, om det hjelper noe så er jeg nå i tvedestrand. Så om det er noe forskell på tider så er jeg i tvedestrand ihvertfall. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Elger har som oftest faste "ruter". kan være lurt å høre om noen vet om ett elgtråkk i nærheten 1 Lenke til kommentar
CrispyBlowfish Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Elger har som oftest faste "ruter". kan være lurt å høre om noen vet om ett elgtråkk i nærheten Jeg har sett en elg her i tvedestrand (som også var min første gang jeg har sett de vilt) og etter det så har jeg blitt ganske så opptatt av å se elg igjen. Men tror du at der hvor jeg så elgen, kan være ett elgtråkk?? [Lurer fortsatt på det med den beste tiden å se etter elg, hadde også vært litt morro med et klokkeslett som du mener er best (bare ca, ikke et nøyaktig klokke slett selvfølgelig,) Endret 8. juli 2012 av CrispyBlowfish 1 Lenke til kommentar
CrispyBlowfish Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 Sorry men trenger svar litt kjapt.. skal ut idag/imorgen tidlig. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 ta en titt på denne linken http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article290449.ece Lenke til kommentar
CrispyBlowfish Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 ta en titt på denne linken http://www.klikk.no/...ticle290449.ece Har sett på den fra før av. men takker så meget for hjelpen! Lenke til kommentar
CrispyBlowfish Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 Er det noen som vet noe om Elglokk? (sånn fløyte lignende greie, eller noe som gir fra seg en lokke lyd) Er det farlig?? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Er det noen som vet noe om Elglokk? (sånn fløyte lignende greie, eller noe som gir fra seg en lokke lyd) Er det farlig?? Jeg vet ikke om det er elglokk å få kjøpt. Det er mulig, men de jeg kjenner som lokker på elg og hjort, benytter bare munn og hender. Har selv noen fløyter for lokking, men bare opp til og med rådyr. Elgen er (groft sett) over nesten hele landet, men bestandene varrierer veldig mye. Du bør ha lokalkjenskap, eller høre med elgjegere, naturfotografer, de kan nok gi deg gode tips. Er selv jeger og friluftsmann og ser elg nå og da. Og jeg vet hvor jeg kan finne elg, men da i områder jeg er kjent. Men da jeg ikke jakter på den, vil jeg ikke forsøke meg på tips til deg. Kan likevel nevne at de fleste ville dyr også elg er mest aktive i grålysningen og når det begynner å gå mot kvelden. Mitt på dagen, ligger elgen normalt å hviler. Vil likevel advare mot å søke etter elg, på denne tiden av året. Kommer du mellom kalv og ku, angriper normalt kua og kan skade deg alvorlig! Du bør i alle fall vente til mitten av august, helst etter august. Eller på vårparten før kalving. Kommer du likevell mellom elg og kalv (nå i sommer), "stiller" normalt elgen opp og gjør truene positur mot deg, samtidig som den gir fra seg et advarende lyd, før et angrep. Da bør du trekke deg forsiktig tilbake. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Nå er jeg hjortejeger, og har kun sett elg et par ganger i livet mitt (kan telle på to hender). Som geco5 sier, så er det utrolig viktig å være forsiktig slik at du ikke havner mellom ku og kalv. Men når jeg skal finne hjort, så er det en del ting som er viktig: * Lokalkunnskap * Har de et jorde som de liker å gå på? Let etter plasser hvor de kanskje hopper over gjerder. Hjorten er slik at den hopper over på samme sted nesten hele tiden, dermed er det enkelt å se. * Tidspunkt; Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med elg. Men med hjort så er det i hvert fall slik at de er mest aktive på natten. De kan komme på bøen akkurat i det skytelyset er på vei bort. De elgene jeg har sett, har vært tidlig på morgenen, og sent på kveld. De befinner seg selvsagt i skogen, men kan være vanskelige å finne siden de ligger i ro - kanskje på et sted med god utsikt. * Bruk kikkert flittig. Skal du se elgen før den ser deg, så er du avhengig av å faktisk være nøye med å speide og se deg ordentlig om før du tråkker videre. Har ikke tall på hvor mange ganger hjorten har sett meg før jeg har sett den. Like irriterende hver gang. * Kjenner du elgjegere i området - spør dem. Det finnes garantert elglokker du kan få kjøpt. Elg har en litt spesiell lyd, men jeg er litt usikker på hvordan det kommer til å fungere med tanke på årstid. Det er ikke vits med for eksempel hjortelokk utenom brunsttiden - har dessverre ikke peiling på hvordan det er med elg. http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2347 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå