Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ord og uttrykk i kontaktannonser

Anbefalte innlegg

Jeg snoker en del på nettdatingsider. I den anledning kommer jeg over noen ord og uttrykk som går igjen ofte. Jeg lurer av og til på hva som egentlig menes når man skriver disse klisjeene. Jeg kommer bare til å nevne et par innledningsvis men jeg håper at folk vil ta gaffelen i sin egen hånd og komme med eksempler på ord og uttrykk fra kontaktannonsenes verden og gjerne med sine tanker rundt dette.

De jeg vil ta opp innledningsvis er; intelligent, snill og sjenert.

Intelligent. Hva vil det si om en jente ser etter en intelligent gutt på en datingside? Jeg ser ikke på meg selv som en spesielt intelligent person. Men jeg har da høyere utdannelse, jobb og grei økonomi. Så når en sykepleier eller barnehagearbeider med 3-årig høyskoleutdanning ser etter intelligente menn, da bør vel jeg passe inn i det bildet, eller?

Jeg synes det er et veldig diffust uttrykk som om det blir brukt i alle fall bør ha en kortere utredning om hva som menes med det om det ikke kommer frem av kontaktannonsen at hun har en professorgrad i fysikk og helst ønsker noen på sitt eget nivå når det gjelder realfagsforståelse.

Snill. Hva gjør en person snill og hvorfor må man spesifisere at man ønsker en snill mann. Hva er egentlig motsetningen?

Sjenert. Jeg har sjenert som et stikkord i mine profiler. Dette fordi jeg har store problemer med å opprette kontakt med nye mennesker, liker meg dårlig ute på byen eller generelt i store menneskemasser. Ja, jeg liker meg egentlig best for meg selv eller med gode venner hjemme foran TV eller ved middagsbordet.

Allikevel ser jeg ofte at jenter krysser av for at de er sjenerte samtidig som det helt klart fremgår fra profilene deres at de har et meget aktivt sosialt liv og ofte er ute på byen. Er det bare jeg som har et forvrengt syn på hva sjenert er? Hva mener folk som krysser av for sjenert? Anonym poster: 2c4e323dc96c66f2268ad2cd7f386976

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snill betyr noe i gaten av passiv / vennligsinnet / uselvisk; Ikkedominerende, sosialt tilbaketrukket, ikke-aggressiv, sjenert.

Intelligent:

Ser på Skavlan framfor America's Funniest Animals.

Bryr seg lite om Hotel Cesar, men leser aviser.

Så kommer også det inn en mulighet for at vedkommende er interessert i vitenskap, er ikke-religiøs og/eller at vedkommende har interesser som krever hjerneaktivitet framfor fysisk aktivitet eller det å sitte stille å se en fotballkamp.

Sjenert:

Det finnes forskjellige personligheter, og disse kan kategoriseres om enn noe grovt akkurat for tilfellet sjenerthet:

Introverte personligheter, og ekstroverte personligheter.

Introverte mennesker tenker best alene, og blir fortere sliten av å høre på mange andre mennesker.

Ekstroverte mennesker tenker best i grupper og trenger bekreftelse fra andre, og blir fort usikre av å være alene.

Introverte mennesker foretrekker en stille kveld foran PC-en eller sammen med en eller få venner samlet om en felles aktivitet ANNET enn å snakke om sosiale hendelser.

Ekstroverte mennesker foretrekker en lystig kveld sammen med venner.

Sjenerte ekstroverte mennesker er med på morroa, men er ikke helt løsslupne: De har lavere selvtillit.

Sjenerte introverte mennesker er ikke med på morroa: De mistrives i selskap med mange mennesker.

Ikke-sjenerte introverte mennesker er med på morroa men trives best i samtale med enkeltpersoner eller ved å være en autoritet innen et diskusjonstema.

Ikke-sjenerte ekstroverte mennesker skaper morroa, og er vert for festen.

Et av de største problemene med sjenerthet er at folk ikke vet hvem de er og ofte at de skulle ønske at de var mindre sjenerte, og oppsøker feil selskap -- som når introverte sjenerte mennesker forsøker å bli med ekstroverte sjenerte mennesker: Samtaler er umulige å holde gående, og stemningen blir klein.

Problemet er størst for de introverte, for de sjenerte introverte menneskene holder seg i lukkede grupper som er vanskelige å finne fordi de ikke bråker så mye som de ekstroverte.

Dersom du er introvert og sjenert så er du helt sikkert interessert i data, vitenskap eller noe annet som i bunn og grunn handler om virkeligheten, spill (regler) eller logikk.

Dersom du er ekstrovert og sjenert så er du helt sikkert interessert i familie og venner, eller noe annet som i bunn og grunn handler om mennesker, religion eller hendelser.

Dette er selvsagt grove forenklinger, men mennesker sine personligheter er faktisk ganske kategoriserbare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Intelligent: "Du kan være dum som et brød, så lenge du sier de rette tingene som gjør at jeg kan føle meg bedre/trygg/glad etc."

Snill: "Du kan behandle meg som dritt og jeg tiltrekkes av det, så lenge det ikke gjøres offentlig. Utad skal vi se ut som et drømmepar."

Sjenert: "Jeg vil at det er DU som skal sjekke opp MEG når jeg danser på bordet på nattklubbene."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...