Gå til innhold

Ny skjerm for å minske tearing?


handir

Anbefalte innlegg

Det tearer noe sykt på skjermen jeg bruker for øyeblikket, så jeg er nødt til å kjøre med v-sync hele tiden. Det er en 4ish år gammel Dell med spreke 1680x1050 oppløsning. Forøvrig syns jeg fargene på den er gode så er ikke noe hastverk å bytte den ut. Problemet er at jeg hater når FPSen faller under 60 og v-sync gir meg konsollfølelse i spillene. Skal nevnes at dette bare har skjedd i Metro 2033 og Max Payne 3 av de spillene jeg har spilt. Jeg kjører et GTX 670 så jeg skjønner at det gjerne blir en del ekstra FPS uten v-sync i denne oppløsningen, men er det bare dette som påvirker tearing? Kan det ha noe å gjøre med skjermen i seg selv? En på jobben kjører 680 SLI på en billig BenQ-skjerm og han blånekter for tearing selv om han kjører uten v-sync. Så han utpekte denne gamle skjermen min som eneste grunn til tearing, altså at det ikke ville teare på en ny 1080p 60hz. Han trodde forsåvidt at GTX 680 var et dual-gpu-kort i seg selv, så han er ikke alltid like oppdatert selv om utstyret er i orden.

 

Derfor håper jeg på kyndige svar her :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig han kjører med framerate-limit eller adaptive vsync på kortene sine? Begge deler finner du i de nye Nvidia-driverne visstnok.

 

Om du vil ha en skjerm som er bedre på å forhindre tearing må du over på 120Hz-modellene, oppdateringsfrekvensen er det eneste som betyr noe.

Lenke til kommentar

Jeg kan ihvertfall svare rimelig kontant på at skjermen i seg selv ikke vil påvirke tearing på noen slags måte. Tearing er noe som oppstår fra renderingen - og det oppstår før signalet sendes ut til skjermen. Ergo er det ikke noen løsning å bytte til en annen skjerm.

 

v-sync vil jo fjerne tearing helt - men det kjenner du jo tydeligvis til.

Ellers bør du sjekke mulighet for tripple-buffering. Kort fortalt vil dette jobbe for å sterkt redusere eller totalt fjerne tearing, spesiellt ved høyere framerates. Du mister ingen ytelse på det. De eneste problemene er:

- Tripple-buffering kan potensiellt medføre veldig marginalt ekstra input-lag, men dette skal normalt ikke skje (eller rettere sagt være merkbar) dersom du i utgangspunktet har en god framerate. Test og sjekk i praksis om du merker noen forskjell, og hvis ikke så bruker du det.

- Noen spill har trøbbel med å akseptere tripple-buffering, eller reagerer ikke optimalt på det (i noen tilfeller f.eks. indtroduserer input-lag selv med relativt høy framrate). Dette er dog relativt skjeldne unntak dog.

 

Noen spill gi deg mulighet for tripple-buffering i options, men du kan også skru det på direkte i driver options eller spill-profiler i driverene. Spillene trenger egentlig ikke noen direkte-støtte for tripple-buffering for at dette skal fungere så langt jeg vet - så vanligvis skal dette være rimelig problemfritt.

 

Sjekk opp i dette og se hva du synes. Det er som regel en bedre løsning totalt sett dersom du er ømfintlig for tearing-artifacts og ikke vil gå hele veien og slå på vsync og dermed miste mye ytelse.

 

EDIT: Det er også et annet alternativ jeg kan komme på i farten - for Nvidia kort ihvertfall. Dette er "adaptive V-sync". Kort kortalt er det en hybrid mellom V-sync på og V-sync av. Med vsync på og en monitor som har 60Hz så har du fin flyt så lenge din framrate er over 60FPS, men under 60 så hopper den effektive framraten ned hele veien til 30FPS (som gjør at spillet plutselig føles tregt). Med adaptive V-sync så vil driveren gi deg V-sync så lenge du har nok FPS til å bruek det uten å miste FPS, men med en gang det detter under hz'en på skjermen din så slår den V-sync av. Det er et greit alternativ til tripple-buffering (som kan gi litt ekstra input-lag) og ren Vsync (som reagerer veldig dårlig på når maskinen ikke klarer like mange FPS som du har hz på skjermen).

 

Sjekk gjerne både tripplebuffering og adaptive Vsync. Hvis du er veldig følsom på marginalt ekstra input-lag så er adaptive Vs-ync kanskje løsningen. Hvis du må bli kvitt tearingen HELT så er tripple-buffering sansynligvis løsningen om du kan takle et par ekstra ms input-lag. Begge løsningenes ulemper blir progressivt mindre jo høyere framerate maskinen din klarer å pushe (mindre input lag for tripplebuffering og mindre tilfeller av tearing på adaptive Vsync), så begge er gode alternativer for en relativt sterk maskin.

 

Sorry for at dette ble litt langt og kanskje repetitivt. Jeg maser mye når jeg først skriver litt ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sorry for at dette ble litt langt og kanskje repetitivt. Jeg maser mye når jeg først skriver litt ;)

 

-Stigma

 

TAKK for at det ble såpass langt, kjempetakknemlig for at du tok deg tid til å skrive et så bra sammendrag av dette. Nå har jeg en mye bedre forståelse av hvordan dette henger sammen og en slagplan klar. Vurderte faktisk å kjøpe et 670-kort til bare for å aldri duppe under 60 fps, men når det er opptil flere alternativer til vanlig v-sync så prøver jeg heller dem og sparer pengene til fremtidige single GPU-oppgraderinger. Microstutter er vel enda verre å ha med å gjøre :wee:

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...