f(x) Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Hei! Skal snart i gang med å bygge min første PC, og regner med å bestille om 1-2 uker. Vet for det meste hvilke komponenter jeg skal ha, men er i tvil om enkelte. Trenger PC, skjerm, mus, tastatur, headset og høyttalere (for musikk, Youtube etc.). Budsjettet mitt er på ca. 15-16k og jeg regner med å bestille hos alt Dustin (med mindre andre kommer med gode tilbud på enkeltkomponenter, som f.eks. Komplett har enkelte ganger) Bruksområde blir spill som Battlefield 3, Skyrim, Crysis, GTA V (når det kommer) mm. Har aldri hatt en skikkelig gaming-PC før så en del PC-eksklusive titler som Arma 2 m/DayZ mod blir jeg også å prøve. PC-en vil også bli brukt til litt foto-/videoredigering, men det er gaming som er i fokus. Det jeg har satt opp til nå er: (de merket med * er de jeg er i tvil om/har spørsmål om) (oppsett hos Dustin finnes nederst) Fractal Design Define R3 Asus P8Z77-V Intel Core i5-3570k Corsair Vengeance LP 8GB DDR3 1600 MHz CL9 *Noctua NH-D14 *Gigabyte GTX 670 Windforce OC Asus GTX 670 Direct CUII TOP eller Asus GTX 670 Direct CUII ? Samsung 830 128GB Seagate Barracuda 2TB Samsung DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK BLACK *XFX XXX Edition 750W Modular Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit norsk OEM *Dell U2312HM Logitech G400 mus Microsoft Sidewinder X4 tastatur Microsoft XBOX 360 kontroller for PC (til 3. persons spill som f.eks. GTA) Steelseries QCK musematte Creative Gigaworks T20 II 2.0 høyttalere *Corsair Vengeance 1500 headset Så til spørsmålene: 1. CPU-kjøper: Hvor mye lenger kan jeg overklokke med Noctua NH-D14 enn med Cooler Master Hyper 212 EVO på ivy bridge? 2. GPU: Vurderer både Asus sine GTX 670 Direct CUII og Gigabyte sin Windforce OC. Er det stor forskjell i støy? Gigabyte sin er billigst, men leser hele tiden så mye bra om kortene fra Asus. Kommer nok til å overklokke kortet litt selv. 3. Strømforsyning: Er ganske usikker på strømforsyning. Vil ha noe modulært av god kvalitet (trenger ikke være mer modulær enn at jeg slipper kabler i kabinettet som ikke er i bruk), uten å betale så mye. Har sendt melding til Dustin med spørsmål om når de forventer å få inn den oppdaterte HX-serien fra Corsair (som er 80+ gold og stille ved lav last). Tenker da på HX650. Strømforsyninger jeg har lagt til nå har en grei pris, det eneste jeg misliker med den er at både EPS 8-pin og 4+4 pin er festet permanent, så jeg får en kabel i kabinettet som ikke er i bruk. Går vel kanskje å gjemme det bak hovedkortet. 4. Skjerm: U2312HM får mye skryt og er rimelig, men jeg har også vært inne på tanken om Benq XL2420T for å få 120 Hz. Vet det er mye uenighet om dette er av særlig betydning i spill, og det er også valget mellom 120 Hz og IPS som gjør det litt vanskelig. For meg som kommer fra konsoll vil nok uansett 60 Hz være en forbedring, men vil gjerne ha litt synspunkter likevel. 5. Headset: Hadde i utgangspunktet lagt til Logitech G35 i oppsettet, med det ser ut til å være utsolgt på Dustin. Har lest anmeldelser av, og forumtråder om, både G35 og Corsair Vengeance 1500, men jeg klarer ikke å finne noe entydig mening blant folk om dem. Begge får noe kritikk for svakheter ved konstruksjonen i tillegg til komfort, og lydkvaliteten er det mye delte meninger om. Siden jeg bare har spilt på PS3 uten headset (men med 5.1 surround) så vet jeg ikke særlig mye om hvor stor forskjell virtuell surround utgjør. Kom gjerne med anbefalinger av headset. Om det er andre kommentarer eller forslag til endringer så bare kom med dem. Kan også hende jeg må gjøre noen endringer avhengig av hva som er på lager når jeg bestiller. Endret 9. juli 2012 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Hei, angående spørsmål nr 2, her er en artikkel som burde gi deg svarene du søker: http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-670-test-review,3217.html 1 Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Ser ut som Asus sin kjøler er betydelig stillere enn Gigabyte sin, både i antall dB og subjektivt ut fra støykarakteristikken i videoene i artikkelen. Regner med jeg bytter til Asus da. Er det noe vits i å gå for TOP-utgaven eller vil den rimeligere "ikke-TOP"-utgaven gjøre den samme jobben dersom den klokkes til samme frekvens? Mener å huske at TOP-kortene har GPU-er som er "binned" (utplukkede eksemplarer som de mener overklokker bedre)? Det betyr vel at et "ikke-TOP"-kort ikke nødvendigvis klarer å overklokke til TOP-frekvens (hvis man har uflaks)? Endret 8. juli 2012 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Har fått svar fra Dustin angående ny Corsair HX-serie nå: Hei Vi har dessverre ikke informasjon om når vi får inn den oppdaterte versjonen av disse strømforsyningene blir å komme inn, men du finner den normale modellen her. [link til HX850] Forstår ikke helt hvorfor de omtaler den de har på lager som den "normale". Jeg ville heller kalt den den gamle. Den gamle HX650-en har ikke noe godt rykte på seg så den er lite aktuell. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 NZXT Hale 90, Corsair AX og Seasonic X er noen strømforsyninger du kan se etter hvis du vil ha god kvalitet. Regner med du vil kunne oppnå 2-300 MHz høyere klokk med en Noctua NH-D14. Valget for meg stod mellom G35 og Vengeance 1500, jeg tok Vengeance 1500 grunnet størrelsen, hvor komfortable de er og at jeg ikke ville ende opp med et ødelagt headset, det er veldig mange som har klart å ødelegge/brekke der man kan justere størrelsen på bøylen, inkludert venner av meg. Dell U2312HM er en skjerm som blir anbefalt mye fordi den er en veldig god skjerm i sitt prisområde, og mye skjerm for penga. Men det betyr ikke at skjermen er så veldig god sammenlignet med skjermer som koster mer. Skjermer som Dell U2412M vil være et bedre valg hvis du har penga (jeg mener, du har jo en skjerm til 2600kr i tankene). Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Og du er fornøyd med Vengeance 1500? Merker du noen særlig fordel med simulert 7.1? Er U2412M generelt en bedre skjerm kvalitetsmessig eller er det stort sett formatet som skiller dem? Tenker å bruke skjermen til PS3 også, i tillegg til å ta opp BF3 med Fraps / MSI Afterburner og da passer 16:9 best. edit: I følge TFT Central har U2412M betydelig mer input lag. Endret 9. juli 2012 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Dersom du ønsker et ekstremt bra høyttalersystem (med subwoofer) for gaming (og alt generelt) så burde du kjøpe Corsair SP2500. Det er det beste høyttalersystemet for gaming jeg noen gang har kjøpt - i tillegg så koster den overraskende lite til å være 'kanskje' det beste PC-høyttalersystemet. http://www.dustinhom...dio-sp2500-2-1/ Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Ok, skjønner litt problemet med U2412M for deg da, men inputlaggen og pixelresponsen på U2412M er ikke så gale, det er bare det at "alle" sier at du "må" ha 2 ms pixelrespons ellers så er det bare dritt, noe som i mine øyne er villedning. Jeg har ikke prøvd så mye av den simulerte 7.1 lyden, jeg prøvde en gang, men lyden virket litt annerledes i forhold til vanlig lyd at jeg ikke gadd å bruke det. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Dersom du ønsker et ekstremt bra høyttalersystem (med subwoofer) for gaming (og alt generelt) så burde du kjøpe Corsair SP2500. Det er det beste høyttalersystemet for gaming jeg noen gang har kjøpt - i tillegg så koster den overraskende lite til å være 'kanskje' det beste PC-høyttalersystemet. http://www.dustinhom...dio-sp2500-2-1/ Til gaming blir jeg nok å bruke headset. Jeg tenkte bare å kjøpe et par høyttalere for å ha til annen generell bruk, og hvis jeg føler for å slappe av litt etter å ha brukt headset i flere timer. Høyttalere er i utgangspunktet ikke noe prioritet i budsjettet. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Ok, skjønner litt problemet med U2412M for deg da, men inputlaggen og pixelresponsen på U2412M er ikke så gale, det er bare det at "alle" sier at du "må" ha 2 ms pixelrespons ellers så er det bare dritt, noe som i mine øyne er villedning. Nå har jeg aldri nevnt responstid da, bare inputlag. At skjermen har 8ms responstid gjør ikke noe om den har lite inputlag. Jeg har ikke prøvd så mye av den simulerte 7.1 lyden, jeg prøvde en gang, men lyden virket litt annerledes i forhold til vanlig lyd at jeg ikke gadd å bruke det. Vil ikke Vengeance 1300 da gjøre samme jobben? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Ok, skjønner litt problemet med U2412M for deg da, men inputlaggen og pixelresponsen på U2412M er ikke så gale, det er bare det at "alle" sier at du "må" ha 2 ms pixelrespons ellers så er det bare dritt, noe som i mine øyne er villedning. Nå har jeg aldri nevnt responstid da, bare inputlag. At skjermen har 8ms responstid gjør ikke noe om den har lite inputlag. Det du skal se etter er jo sammensetningen av responstid og inputlag, det jeg mente var at de fleste (mener ikke deg) bare ser på responstid og tror at 1ms pixelrespons og 100ms inputlag er bra (fordi de ikke aner hva inputlag er). Jeg har ikke prøvd så mye av den simulerte 7.1 lyden, jeg prøvde en gang, men lyden virket litt annerledes i forhold til vanlig lyd at jeg ikke gadd å bruke det. Vil ikke Vengeance 1300 da gjøre samme jobben? Forskjellen på Vengeance 1300 og Vengeance 1500 er jo at 1500 har innebygget lydkort mens 1300 brukes PCen sitt, hvis du har et godt lydkort kjøper du 1300 hvis du bare har "onboard" lydkort kjøper du 1500. Endret 10. juli 2012 av Olestokk Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Min erfaring av simulert 7.1 lyd i headset er at den fungerer veldig dårlig og går på bekostning av bedre lydkvalitet som man får med 2.1 headset. Dersom jeg ikke tar helt feil så eksisterer det et headset med 'faktisk' 7.1 lyd på markedet hvorav den ikke er simulert. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 De fleste 2.1 headset bruker vel 3,5mm minijack og til det burde man vel også ha eget lydkort? Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 De fleste 2.1 headset bruker vel 3,5mm minijack og til det burde man vel også ha eget lydkort? Dagens integrerte lydkort slik som Asus Z77-V Deluxe med ALC898 er så bra at du må kjøpe et ekstremt dyrt lydkort for å merke noen som helst forskjell. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Regner med ALC892 er rimelig likt ALC898, så det funker vel bra. Hva finnes av gode 2.1 headset til 700,- da? Evt. litt mer (Kan kutte ut høyttalere, så kjøper jeg heller det senere en gang)? edit: Vil et GTX 670 være nok til å drive 1080p i 120 fps i de fleste spill? Ser naturlig nok bort fra BF3, Crysis etc. på maksimale innstillinger. Hvor langt må en skru ned settings i BF3 for å dra nytte av 120 hz? edit2: Har forøvrig fått svar fra Corsair nå, den nye HX-serien skal være lansert i Europa innen neste måned, dvs. etter at jeg bestiller. Endret 10. juli 2012 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå