Gå til innhold

Mixy skal ned!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte jeg skulle gjøre det vanskeligere for meg selv å sluntre unna ved å lage en tråd som denne :) Jeg ser det meste i denne kategorien handler om å bygge opp kropper, men for å komme dit må jeg først ned.

 

Start

Høyde: 190cm

Vekt: 112kg

Alder: 22

Selv om jeg ikke har stor mage har jeg begynt å merke at jeg er tung. Er stort bygd så høy BMI vil jeg ikke komme unna, men å ha en "fastere" kropp vil være viktig.

 

Mål

Vekt: 95kg

Jeg skal først ned en del kilo før jeg kan trene opp muskelmasse senere. Jeg går aggresivt ut og håper på opp mot en kilo i uka. Det er fortsatt en del måneder før jeg kan nå vekta jeg ønsker :)

 

Plan

Tallene taler for seg selv. Jeg må ha rundt 1000 kalorier i underskudd hver dag. Da bør jeg såvidt kalkulatorene jeg har testet ende på rundt 2000 kalorier om dagen.

 

Det blir mindre porsjoner til måltidene, mye vann og mye gåing. Skal teste ut å gå til jobben som bør brenne rundt 1000 kalorier hver gang jeg gjør det!

 

--

 

Startet idag med en 45min gåtur ute i duskregnet. Fler skal det bli!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør starte med styrketrening umiddelbart! Eit så stort underskot utan styrketrening vil medføre at vekta du mister og er mykje muskelmasse. Jogging, sykling og den slags er berre med på å påverke kaloribalansen. Så lenge du er i underskot er det ikkje behov for den slags trening. Det skadar ikkje, men du burde absolutt fokusere på styrketrening.

Lenke til kommentar

Ikke vær så sur da Zeph :(

 

Jeg kommer til å miste en del muskelmasse. Målet er å gjøre dette minst mulig ved å gå turer tidlig om morgenen på tom eller nesten tom mage. Så lenge jeg går vil forbrenningen skje så sakte at kroppen tar av fettet som er det åpenbare målet.

 

Skjønte ikke helt hva du mente med at jogging og sykling er med på å påvirke kaloribalansen?

Lenke til kommentar

Ikke vær så sur da Zeph :(

Sorry. Skal bruke fleire smilefjes for å vise at eg ikkje er sur. ;)

 

Jeg kommer til å miste en del muskelmasse. Målet er å gjøre dette minst mulig ved å gå turer tidlig om morgenen på tom eller nesten tom mage. Så lenge jeg går vil forbrenningen skje så sakte at kroppen tar av fettet som er det åpenbare målet.

Gåturar på tom mage vil ikkje ha noko effekt. Einaste måten å vedlikehalde muskelmassen på er å bruke musklane i heile kroppen. Ved å gå brukar du kun nokre musklar i beina, men sjølv der vil du miste masse sidan det er snakk om uthald, ikkje styrketrening. :)

 

Skjønte ikke helt hva du mente med at jogging og sykling er med på å påvirke kaloribalansen?

For å gå ned i vekt må du vere i kaloriunderskot. Uthaldstrening som tredemølle, jogging, sykling osv. er eksempel på uthaldstrening. Heilt generelt kan ein seie at om du tar fleire enn 15 repetisjonar så går det meir og meir over på uthaldstrening. Om ein går i ein time er det uthaldstrening som ikkje vil gje den effekten musklane har bruk for. Tenk deg at atlernativet til gåturen er ei treningsøkt på ein times tid som inkluderer beintrening og du tar 5-12 repetisjonar per sett. På den måten vil du halde muskelmassen ved like.

 

Kaloribalanse = kaloriar inn minus kaloriar ut

 

Mange som vil ned i vekt legg mykje tid ned i uthaldstrening som gåturar og jogging, men for musklane sin del så er ikkje det noko stort poeng i. Dei må belastast tyngre. Du vil sjølvsagt forbrenne kaloriar, men det er totalen som betyr noko.

 

Om du forbrenn 3000 kcal og inntar 2000, eller forbrenn 3500 og inntar 2500, betyr ingenting. Nedgang i vekt skjer gjennom riktig kosthald. Om du samtidig trener styrke vil du kunne halde ved like muskelmassen.

 

Det finnes ein god del stoff om dette på nettet. På forumet her finn du ein del, Fitnessbloggen har og mange gode artiklar rundt dette emnet. Når det gjeld kor mykje du bør ligge i underskot så er ikkje mindre alltid betre. Det er mange faktorar som spelar inn.

 

Det er lurt å lese seg opp på emnet for å få eit godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Hvis jeg bruker mer tid på å lese meg opp på emnet blir det mindre tid på å faktisk forbrenne fett ^^

 

Jeg skjønner hva du mener. Og du har sikkert rett og vet best, men... For meg nå føler jeg det er viktig å få av noen kilo. Ikke at det haster, men for motivasjonen ift slanking.

 

Planen var å begynne med trening når kompisene kommer opp til skolestart i august/september. Så får jeg heller miste både muskelmasse og fett frem til da tror jeg :)

Lenke til kommentar

Dag 2 gikk jeg til jobb, og satt generelt lite på ræva mens jeg var på jobb (lager), så har forbrent en del kalorier idag. Feels good :)

 

Egentlig.. Feels bad. Lenge siden jeg har gått så mye på så kort tid, så er meget støl. Men det sier dem er "en del av sjarmen" :p

 

Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med veiing. Har ikke badevekt hjemme. Jeg veide meg sist jeg var hos foreldrene (50 mil unna), så blir litt vanskelig. Mulig jeg kjøper en, eller om jeg bruker den på jobben.

Lenke til kommentar

Kjøp badevekt, veg deg ein gong i veka under identiske forhold. Før frukost, etter første toalettbesøk er greit. Du vil gå opp og ned ein del kilo i løpet av ein dag.

Går du ikkje ned i vekt må du justere ned kaloriinntaket.

 

Hugs at det er kosthaldet som betyr mest, ikkje fysisk aktivitet. Stå på! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært god til å vurdere egen kropp i speilet. Som nevnt til Zeph over her så tror jeg det er viktig for meg å se en endring.. Og da blir det på badevekten.

 

Får se om jeg kan samle sammen noen slanter til en badevekt tror jeg :)

Lenke til kommentar

Gikk til jobben igjen igår og fikk samtidig kjøpt meg en badevekt. Veide meg idag før frokost og den viste 107.1kg.

 

Langt i fra all æren er min, forrige veiing var ikke på morgenen og det var med en annen vekt. Alikevel vil jeg tro jeg har gått ned litt og kaller det en flying start! Er først fra nå veiingen blir reell når jeg har samme vekt og samme tidspunkt for veiing.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

104.8Kg

 

Har fortsatt å gå en del til jobb, men hovedkuttet kommmer naturligvis fra kosthold. Ble litt mindre fokus forrige uke da jeg fikk besøk fra foreldre og besteforeldre, så ble mer enn nok mat da :)

 

Er veldig fornøyd med fremgangen, så mulig jeg tar det litt roligere fremover, ligger jo foran budsjett. Er greit å kunne spise litt mer det man vil når man vil :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...