cantwo Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Hallo. Jeg er 24 år gammel, utdannet med fagbrev, har jobbet i fast jobb siden jeg fylte 18, fullført militærtjeneste og er nå dritt lei. Derfor har jeg funnet ut at jeg skal omskolere meg, men dessverre kreves det jo generell studiekompetanse (heretter kalt GEST) på alt jeg har lyst til å studere. Derfor stiller jeg et par spørsmål her: Hva kreves for å oppnå GEST for en med fagbrev (elektro)? Har søkt og ringt rådgivere, men får forskjellige svar osv. Hvilke rådgivere kan jeg kontakte for å eventuelt få svar på spørsmål jeg lurer på? Har ringt gamle videregående skolen jeg gikk på, men de kunne egentlig ikke hjelpe meg. Har sett på nettstudier (NKI) så jeg kan være i full jobb samtidig som jeg tar GEST. Er dette gjennomførbart eller blir det til å arbeide ræva av meg i 2 år? Lignende erfaringer? Mvh Cantwo Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Påbygg, men du slipper kroppsøving og valgfritt programfag. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Du trenger vel bare 3djeåret med påbygdd. Og du kan vel ta noen fag, som f.eks norsk, som privatist på toppen av dette. Lenke til kommentar
cantwo Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 Hadde en mistanke om at jeg slapp kroppsøving, men det greier jo ikke NKI ihvertfall å få fram på sine informasjonssider. Men tenkte jeg skulle ta dette etter jobb, så må nesten ta det nettbasert, er det NKI som gjelder eller er det andre bra alternativer? Lenke til kommentar
cantwo Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Noen som sitter på kontaktinfo til et sted hvor jeg får bekreftet hvilke fag jeg skal ta og ikke ta? Evt peke meg i riktig retning? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Siden du er 24 år gammel og har minst 5 års arbeidserfaring (fgtj teller som ett, antar at du har jobbet minst 5 år fulltid ut fra at du sier at du har vært i arbeid siden du var 18) trenger du kun å bestå følgende fag: Norsk (alle 3 årene - klart vanskeligst) Engelsk Historie Samfunnsfag Matematikk (2t eller 2p) Naturfag Dette er vesentlig mindre enn "normal påbygning". Dette følger av 23/5-regelen. Lenke til kommentar
cantwo Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Takker for svar. Ringte rundt i halve går, fikk egentlig ikke noe ordentlig svar, men endte opp med å bestille en pakke fra NKI (http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/vg3-paabygging-generell-studiekompetanse#kurs). Ser jo nå at ikke engelsk er inkludert i denne pakken, men kroppsøving er, så får vel bestille engelsk utenom da. Hvor er det man får tak i disse studentrådgiverne alle prater så varmt om da, hehe. Vent nå litt (nyere googling viser funn): Norsk 56 + 56 årstimar 393 årstimar (inkluderer óg dei 112 årstimane frå Vg1 og Vg2) Engelsk 84 + 56 årstimar Faget er dekt frå Vg1 og Vg2 Samfunnsfag 0 + 84 årstimar Faget er dekt frå Vg1 og Vg2 Historie - 140 årstimar Matematikk 84 + 0 årstimar 140 årstimar (Vg2PY eller Vg2TY) Naturfag 56 + 0 årstimar 84 årstimar Ser at engelsk og samfunnsfag blir dekket av Vg1 og Vg2 (er ikke dette det samme som Gk1 og Vk1 i sin tid?) Betyr dette at jeg ikke trenger engelsk eller samfunnsfag da? Mvh Cantwo Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Nei, du trenger Engelsk da VG1 og VG2 ikke gjorde en jobb på det. Sjekk om det er skiftelige eller muntelig, og ta det som privatist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå