frankhaugen Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Som de fleste av dere vet er det hundrevis av konspirasjonsteorier rundt 22. Juli 2011. Faktisk er det flere og mer varierte rundt 22. juli massakeren, enn 11. september angrepet. hvorfor? Enkelte konspirasjonsteoretikkere mener at det er en kabal innad i AP som manipulerte ABB til sine handlinger for å kunne ta makta å gjør Norge til en diktatorisk politistat. Andre mener amerikanerene står bak, andre igjen mener at det er Bildebergere, iluminati, frimurere, eller en hærskare andre organisasjoner. hvorfor tror folk på slik? Kristenkonservative prediaknter og pastorer på sørlandet har sagt at ABB var fylt med guds vrede over at vi har tillat ikke-troende og mørkhudede inn til landet vårt. Hvem mener slik? Dette er spørsmål jeg har fundert på siden ifjord sommer, og det meste av konspirasjonsteorier er kvalmende å høre, de er faktisk mindre virkelighetsnære enn Breiviks oppfatning av verden. Jeg tror jeg kan besvare dette temmelig enkelt: Mennesker har en fantastisk hjerne og den er programmert, blant annet, til å se etter mønster, dette er en gjennsittende egenskap ifra våre forfedre jaktet, for uten envnen villi vi aldri blitt gode jegere. Vi og søker svar, hjernenliker å vite, den MÅ vite, den MÅ få svar, og når vi ikke har et svar, bruker vi religion og overtro til å fylle den siste biten for å gjøre vår virkelighetsoppfatning komplett. vi må heller ikke glemme at vi søker trygghet og sinnsro. Så hvis noe ubegripelig påvirker oss, sånn som 22. juli massakeren så skjer det med oss at noe ubegripelig skjer, noe som gjør oss stresset og utrygge, og da starter hjernen en prosess for å rette på dette, så vi ser ette rmønster og mening, og de fleste av oss ser sannheten for hva den er, 1 forstyrret mann har gjort forferdelige ting på grunn av sitt forvrengte verdensbilde, men noen kan ikke fatte dette så de leter videre og finner mønster der det bare er tilfeldig sammenheng. Man finner da ideen om at Jens Stoltenbergs direkte involvering i et slags "kupp fra innsiden" mye mer betryggende, eller at de "onde" amerikanerene ville bruke terrorhandlinger i Norge til å styre oss som marionetter. Disse ideene som for de fleste av oss er mer utenkelig enn hva som er konsensusvirkeligheten, men for andre med en paranoid tankegang passer dette betryggende inn et verdensbilde der alt som skjer er en del av et nett av konspirasjoner, hemmelige organisasjoner, og bakmennskabaler som trekker i hele verdens tråder. Så istede for å finne trøst å trygghet i sannheten finner konspirasjonsteoretikkere trygghet i at i deres øyne er verden en stor machivelisk plan til å frambringe en invasjon av øglemenn eller noe slikt -frank 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Jeg tror det, for mange, har lite med rasjonalisering å gjøre, men heller ett stort ønske om at "kjempekonspirasjonen" skal være ett faktum. Det som er så beskrivende er at en veldig stor andel av de som tror på disse konspirasjonsteoriene svelger stort sett alt mulig som i dette universet. Derfor var det også de flittigste konspirasjonstraverne, som villig omfavnet de villeste teorier kort tid etter 22. Juli. Motivasjonen tror jeg er veldig varierende. Det er ikke til å legge skjul på mange motiveres av ett ekstremt jødehat, og disse legger ikke særlig skjul på det selv, selv om de tilsynelatende tar seg veldig nær av det når noen kommenterer det. Andre tror jeg motiveres av en søken etter spenning og kanskje litt umoden opprørskhet. En fellesnevner ser uansett ut til å være at ingen av de som fremstår som mest ekstreme ser ut til å ha tro, eller guts nok til å gjøre noe mer for saken sin. Noe som egentlig er like greit, for mange av disse sitter på virkelighetsforståelser som får Breivik sin til å fremstå som rene barnematen. 2 Lenke til kommentar
psadaki Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Det er ikke tvil om at der er mange latterlige teorier rundt å surrer etter 22. juli. Jeg er både enig og uenig. Men likevel lyser det en svak varsellampe når medier og politikere bruker ordet "terrorist/terror". Det er som om det ordet har en magisk effekt på naive, og politikere har brukt dette virkemiddelet ofte for å vinne tillit fra folket, og for å vinne "gode" grunner til å ta seg inn i diverse land. Jeg tror heller at de som faktisk er naive, er dem som finner seg i alt landet sitt driver med, til tross for at de er uenig i diverse saker. De er fornøyd med velferdstat-illusjonen. Når et menneske blir servert trygghet til en hver tid, er grensen for hva man finner seg i ganske stor. Og det er også disse menneskene som ikke velger og tenke selv. Som enten, tror blindt på autoriteter og politikere, eller som svelger andres konspirasjonsteorier. 22. Juli er vanskelig for nordmenn og takle. Og det bude vi være takknemlige for. Nettopp fordi vi ikke er vandt med å oppleve slike episoder. Jeg personlig føler ikke noe hat ovenfor Breivik, men det hadde jeg helt sikkert gjort visst jeg kjente noen på utøya. Uansett om noen "står bak" Breivik, så er det Breivik selv som utførte handlingene. Det er det jo ikke noe tvil om! Slik jeg opplevde det, og har drøftet med meg selv, er at NÅ burde flere forstå og nesten føle på kroppen hvordan andre mennesker har det i verden, andre mennesker som opplever 22. juli hver dag. Selv om det fortsatt ikke kan sammenliknes. Men likevel er det en liten del av meg som sier at noe skurrer. Og det gjorde det fra første time. Men spesielt etter pressekonferansene med politibetjente og Stoltenberg. Jeg velger og ikke lete og grave etter noe svar, for jeg kommer ikke til å få noen tilfredsstillelse uansett. Jeg velger heller å være takknemlig, men har alltid et lite øye åpent. Jeg tror vi blir "testet" oftere enn vi er klar over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå